بهترین زمان شستشوی فرش‌ها

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
نوشته شده توسط مدیریت .
0 نظر
بهترین زمان شستشوی فرش‌ها

در خانه هر ایرانی حداقل یک تخته فرش پیدا می‌شود و همین موضوع باعث شده است که فرش، تبدیل به یکی از مهم‌ترین لوازم خانه شود و در نگهداری آن نیز بسیار دقت شود. اما این وسیله نیز مانند بسیاری از لوازم خانه باید تمیز باشد و نیاز به نظافت منظم دارد.

 در این مطلب قصد داریم درباره بهترین زمان شستشوی فرش‌ها بدانیم و مشخص کنیم که چه زمانی مناسب شستن فرش‌ها است و چرا این زمان اهمیت دارد. پس با ما همراه باشید.

شستن فرش به چند روش انجام می‌شود؟ 

از زمان‌های قدیم اگر فرشی که در خانه یا هر محلی استفاده می‌شد، کثیف شده و لکه‌هایی را بر روی خود می‌گرفت، مردم سعی می‌کردند، فرش را خود در خانه بشویند. معمولا روزهای پایانی سال و نزدیک به عید حیاط‌های خانه ها پر از فرش‌های رنگارنگ می‌شد و معمولا تمام اعضای خانه به هم کمک می‌کردند تا فرش‌ها را بشویند و بعد هم آن‌ها را سر دیوارها و یا روی پشت‌بام می‌انداختند تا خشک شوند. امروزه نیز این روش سنتی هنوز وجود دارد.

عده‌ای باز هم در خانه فرش‌ها را با کمک هم می‌شویند و سعی می‌کنند این کار در فصول گرم سال هم باشد تا فرش سریع‌تر خشک شود. اما چند سالی است که روش‌های دیگر نیز برای شستن فرش‌ها اضافه شده است. چون خانه‌ها بیشتر تبدیل به آپارتمان شد، افراد ساکن در خانه کمتر می‌توانستند به دلیل مسائل مربوط به آپارتمان نشینی، فرش‌ها را در حیاط بشورند.

 تعدادی از آپارتمان‌ها هم حیاط نداشتند، به همین دلیل مراکز قالیشویی اضافه شدند. این مراکز فرش را از خانه تحویل می‌گیرند و سپس به مکان خود برده و توسط تعدادی از کسانی که برای شستن فرش تبحر دارند، آن‌ها را تمیز می‌کنند. سپس فرش را به خانه تحویل می‌دهند.

 این روش بسیار عالی دیده می‌شد که در وقت، آب و انرژی هم صرفه جویی می‌شد. البته باید قالیشویی مطمئن هم وجود داشته باشد، زیرا فرش یک کالای لوکس است و به دلیل الیافی که دارد، باید به دقت شتسشو شود. اما تعدادی از افراد به قالیشویی‌ها هم اطمینان ندارند و دوست دارند فرش‌ها در خانه و توسط خودشان تمیز کنند. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده شامپو فرش‌ها را ارائه دادند. شامپو‌هایی که فرش‌ها را در محل تمیز می‌کنند و در ۲۴ ساعت هم خشک می‌شوند.

بهترین زمان برای شستشوی فرش ها چه فصلی است؟

بهترین زمان شستشوی فرش‌ها کی است؟ 

اغلب افرادی که به پاکیزگی فرش های شان اهمیت می دهند به دنبال بهترین زمان شستشوی فرش‌ها هستند. در این مطلب می‌خواهیم فصول مختلف سال را برای شستن فرش تحلیل کنیم تا شما بتوانید بهترین فصل را برای خود انتخاب کنید.

شکوفه های تازه بهار، یک آفتاب آرام تابستانی، رنگ های درخشان برگ های پاییزی خشک، یک برف زمستانی جادویی همه این‌ها منحصر به فرد و فریبنده هستند. اما آیا تا به حال به فرش مورد علاقه‌تان و شستن آن در این فصل‌ها فکر کرده اید؟ ممکن است تا به حال از خود پرسیده باشید که کدام فصل برای شستن فرش داخل خانه یا سپردن آن به قالیشویی مناسب است. البته که در نهایت این به سبک زندگی شما برمی‌گردد، اما می‌توانید با دانستن مزایای هر فصل از برنامه ریزی درست برای شستن فرش‌ها استفاده کنید.

فصل بهار  

اگر بخواهیم بهترین زمان شستشوی فرش‌ها را به شما اعلام کنیم باید بگوییم که بهار معمولا یکی از محبوب‌ترین فصل‌ها برای شستن فرش است. شما در این فصل اجازه می‌دهید تا هوای تازه به خانه‌ بیاید و تمام رخوت و سستی زمستان از بین برود. معمولا شستن فرش در فصل بهار از آخر زمستان آغاز می‌شود. هم‌چنین فرش تمام موارد حساسیت زا در فصل بهار را از دست می‌دهد و باعث می‌شود تا شما بتوانید راحت‌تر تنفس کنید.

فصل تابستان 

ماه های تابستان اوج رشد زندگی حشرات و شکوفه‌های کامل گل‌ها است. اگر به دنبال حذف گرده‌هایی هستید که از پنجره‌های باز وارد می‌شوند، کپک‌هایی که در رطوبت تابستان رشد می‌کنند و تکه‌های خاکی که روی کفش‌های بچه‌هایتان پیدا می‌شود، می‌توانید در این فصل فرش را به قالیشویی بسپارید. به علاوه می‌توانید فرش را در خانه بشویید و آن را در خانه خشک کنید.

فصل پاییز

گاهی اوقات می‌توان فرش را در پاییز شست. اما باید این مورد را در نظر داشته باشید که فرش در این فصل درست خشک نمی‌شود و ممکن است سخت باشد که فرش را در خانه بشویید.

فصل زمستان

ممکن است تصور کنید که تمیز کردن فرش‌هایتان زمانی که زمان کمتری در خانه می‌گذرانید منطقی‌تر است، زیرا راحت‌تر است که بگذارید خشک شوند و دوباره به سرعت کثیف نمی‌شوند. با این حال، در مورد آن فکر کنید، زمستان سرد است و ممکن است فرش خشک نشود پس بهتر است فرش را به قالیشویی بسپارید.

بهترین زمان برای شستشوی فرش ها بهار است یا تابستان؟

دلایل اهمیت زمان شستشوی فرش‌ها

شستشوی فرش‌ ها از نظر بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. با تجمع باکتری‌ ها و رطوبت درون فرش، احتمال ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری ‌ها و قارچ‌ ها افزایش می ‌یابد. بنابراین انتخاب زمان مناسب برای شستشوی فرش، به منظور کاهش رطوبت الیاف و جلوگیری از رشد باکتری ‌ها، بسیار مهم است.
همچنین، نور خورشید با زاویه تابش مناسب می ‌تواند به خشک شدن فرش کمک کند. اما تابش مستقیم و تیز خورشید به الیاف فرش آسیب می زند و حتی باعث تغییر رنگ و سوختگی آن ها می شود. بنابراین انتخاب زمان مناسب برای شستشوی فرش به گونه ‌ای است که نور خورشید به طور مستقیم و با زاویه تند به فرش نتابد تا از آسیب‌ های نور خورشید حین خشک شدن فرش جلوگیری شود.

فرش ها را چند بار در سال بشوییم؟

شستن فرش‌ ها به میزان استفاده و نوع آلودگی آن ها بستگی دارد. اگر فرش‌ ها در مناطق پر تردد یا در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بهتر است آن ها را بیشتر شست. همچنین اگر در خانه حیوان خانگی دارید، نیاز به شستشو در زمان بیشتری دارند. به طور کلی، برای حفظ نظافت و بهداشت فرش ‌ها، می ‌توانید آن ها را دو تا چهار بار در سال بشوید.
همچنین باید توجه داشت که استفاده از فرش‌ هایی با مواد و بافت‌ های متفاوت نیاز به روش‌ های شستشو و مراقبت متفاوتی دارند. برای مثال، فرش‌ های دستبافت نیاز به شستشوی مختص به خود را دارند، در حالی که فرش‌ های نایلونی می ‌توانند به راحتی با استفاده از ماشین لباسشویی شسته شوند. در نهایت، مراقبت منظم و صحیح از فرش ‌ها به ماندگاری و زیبایی آن ها کمک می ‌کند.

شستشوی بیش از اندازه فرش ها و مضرات آن

شستشوی بیش از اندازه فرش ها ممکن است به الیاف فرش صدمه وارد کند و طول عمر آن ‌ها را کاهش دهد. استفاده از مواد شوینده قوی باعث سست شدن و آسیب ‌پذیری تار و پود فرش می شود. برس کشیدن مدام هم می ‌تواند الیاف فرش را از بین ببرد و به آن آسیب بزند. بنابراین استفاده از مواد شوینده مناسب و شستشو در فواصل زمانی معین می‌ تواند به حفظ و استحکام فرش کمک کند.
بهترین راه حل برای شستشوی فرش، تحویل آن به قالیشویی با تجربه و استفاده از مواد شوینده مناسب است.

 

چند نکته برای شستشوی فرش‌ها

در این بخش از مطلب بهترین زمان شستشوی فرش‌ها چند نکته اساسی برای شستن فرش به شما معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید خودتان فرش را در خانه بشویید این نکات را رعایت کنید تا بهترین کیفیت را برای شستشو داشته باشید.

  1. قبل از اینکه فرش را خیس کنید، آن را با جارو برقی تمیز کنید و غبار آن را بگیرید. شاید دیده باشید که خیلی از افراد فرش را روی نرده می‌اندازند و آن را با چوب یا جارو می‌زنند. البته باید مراقب باشید که به تار و پود فرش آسیبی نرسد.
  2. قبل از اینکه شستن فرش را آغاز کنید، مراقب باشید که فرش رنگ ندهد. می‌توانید این موضوع را از فروشنده بپرسید یا اینکه یک دستمال خیس را گوشه‌ای از فرش بکشید و توجه کنید که رنگ می‌دهد یا خیر. اگر فرش این ویژگی را داشته باشد، ممکن است هنگام شستشو چه در خانه چه در قالیشویی فرش آسیب ببیند.
  3. فرش را بعد از شستن جلوی نور مستقیم خورشید یا در مناطق مرطوب قرار ندهید. زیرا ممکن است تار و پود آسیب ببیند و یا اینکه کپک بزند. اگر فرش در اتاق‌های پرنور قرار دارد هم پرده‌هایی مناسب استفاده کنید.
  4. اگر می‌خواهید از شامپو فرش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شامپو مناسب خود فرش باشد و به الیاف آن آسیب نرسد.

سخن آخر 

در این مقاله از سایت قالیشویی توحید درباره فصول سال و شستن فرش در این زمان‌ها یا به عبارتی بهتر درباره بهترین زمان شستشوی فرش‌ها صحبت کردیم. معمولا بیشتر افراد در فصل بهار یا تابستان فرش را تمیز می‌کنند و آن را بهترین زمان می‌دانند. البته یک سری نکات را باید برای شستن فرش رعایت کنید تا بتوانید خود با بهترین کیفیت فرش را بشویید. بهترین راه برای شستن فرش سپردن آن به یک قالیشویی مناسب است. این مراکز فرش را به صورت اختصاصی با مواد خاص تمیز می‌کنند و می‌توانند کار را برای شما راحت کنند.

کلمات کلیدی : بهترین زمان شستشوی فرش‌ها