تابلوفرش و مراحل شستشوی آن

چهارشنبه 2 شهریور 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
تابلوفرش و مراحل شستشوی آن

دلیل محبوبیت تابلو فرش چیست؟ تابلو فرش جلوه‌ای از زیبایی و هنر در یک قاب و فرصتی بی نظیر و بی بدیل از نمایش هنر و نقاشی در قالب بافت است. یکی از زیباترین آثار هنری قالیبافان که با زیبایی منحصر به فرد خود به خانه جلوه ای وصف ناپذیر می بخشد تابلو فرش است.

دلایل محبوبیت تابلو فرش

این تابلوهای بافته شده با عشق و هنر را می توان نمادی از قدمت و اصالت، فرهنگ و تاریخ ایران و ایرانی دانست که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود. این تابلو مزایایی دارد که باعث محبوبیت بیشتر آن  نسبت به سایر تابلوهایی می شود که به دیوار وصل می کنید. در ادامه دلایل محبوبیت آن را بیان می کنیم:
●    تنوع این تابلوها آن قدر زیاد است که پیدا کردن دو تابلو فرش یکسان کار سختی به نظر می رسد.
●    یک تابلو فرش اصیل می تواند یک سرمایه گذاری مناسب و ایده آل نیز باشد. زیرا قیمت آن بعد از چند سال می تواند تا چند برابر افزایش یابد.
●    تابلو فرش دستباف یک بافته طبیعی است که در ساخت آن از مواد مصنوعی استفاده نشده است. همین امر سبب بی خطر بودن آن برای سلامتی می شود.
●    کیفیت بالای این تابلوها مخصوصا نوع دست بافت آن به گونه ایست که با نگهداری و مراقبت درست از آن می توان یک قاب هنری ارزشمند به نسل های آینده هدیه داد.
●    خرید تابلو فرش های دستباف در حقیقت حمایتی است از مردان و زنانی که با عشق هنری زیبا را خلق کرده اند و با فروش آن امرار معاش می کنند.

شستشوی تخصصی تابلوفرش قالیشویی توحید

 

انواع تابلو فرش و طرح های متنوع آن

تابلو فرش را می توان در دو دسته دستباف و ماشینی جای داد. در ادامه هر کدام را شرح می‌ دهیم:

تابلو فرش دستباف

تابلو فرش دستباف دارای قدمت و اصالت ویژه ای است. کیفیت نخ و مواد اولیه علاوه بر زیبایی خاص و ویژه سبب شده است تا قیمت آن به مراتب بالاتر از نوع ماشینی باشد.

تابلو فرش ماشینی

این نوع تابلو فرش با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات بافته می شود و به مراتب قیمتی کم تر دارد.

مشخصات و طرح های تابلو فرش

اندازه تابلو فرش‌ها کوچک است و اندازه استاندارد آن‌ها سایزهای ۷۰*۵۰ ، ۱۰۰*۷۰ ، ۱۲۰*۸۰ ، ۱۵۰*۱۰۰ و ۳۰۰*۲۰۰ هستند که در طرح‌ های مختلف بافته می شوند. این طرح ها شامل موارد زیر می شوند:
•    مناظر طبیعی: در این نوع از تابلوها از مناظر طبیعی مانند دریا، رودخانه، درختان، گل و … الهام گرفته می شود. جلوه ای از طبیعت زیبای خداوند در این قاب نقش می بندد.
•    حیوانات: استفاده از تصویر حیوانات نشانه ای از لطف و مهربانی ما ایرانی ها به این موجودات بی آزار خداوند است.
•    گل: در این نوع از تابلو فرش از تصاویر زیبای گل ها استفاده می شود. وجود گل‌های زیبا و خوش آب و رنگ در این قاب زیبایی خانه را دو چندان می کند.
•    اشخاص: این تابلو فرش ها اکثرا سفارشی بوده و چهره افراد مشهور و سرشناس بر آن نقش می بندند.
•    ترکیبی: در طراحی این تابلو ها از ترکیب تصاویر مناظر، حیوانات و … استفاده می شوند.
•    آیات: این تابلوها نیز از روی آیات و احادیث بافته می شوند.

از چه نخ هایی در بافت تابلوفرش استفاده می شود؟

اگر می خواهید با روش درست مراقبت و نگهداری از تابلوفرش آشنا شوید باید بدانید که این تابلوهای زیبا با چه نخ هایی بافته شده اند؟ نوع نخ ها در انتخاب روش شستشوی آنها نیز تاثیرگذار است. برای این کار بهتر است در زمان خرید از فروشنده در مورد الیاف به کار رفته در تابلوفرش بپرسید زیرا تشخیص نوع نخ برای افراد عادی کاری سخت و غیرممکن است. به طور کلی تابلوفرش ها را با انواع نخ های زیر می بافند:
•    ابریشم طبیعی: زیباترین و شکیل ترین تابلوفرش ها با استفاده از نخ های ابریشم طبیعی بافته می شوند. این تابلوفرش ها زیبایی خیره کننده ای داشته و بسیار گران قیمت هستند. به شما توصیه می کنیم در صورت انتخاب این تابلوفرش نهایت دقت خود را در نگهداری از آن انجام دهید.
•    مرینوس: شاید تصور می کنید تابلوفرش ها با ابریشم یا با استفاده از الیاف پشمی بافته می شوند اما در میان این دو گروه نخ، دسته دیگر به نام مرینوس نیز جای می گیرد که ظرافت ابریشم را داشته اما دوام بسیار بالایی دارد. این نخ ها از پشم ظریف تر بوده و از ابریشم مقاوم تر هستند.
•    پشم: از دیگر نخ هایی که برای بافت تابلوفرش از آنها استفاده می شود، نخ های پشمی هستند. این نخ ها ممکن است ظرافت و زیبایی ابریشم و مرینوس را نداشته باشند اما مقاومت بسیار بالایی دارند. پشم در دسته الیاف طبیعی جای می گیرد.
•    نخ مصنوعی: اگر می خواهید هزینه کمتری برای خرید تابلوفرش پرداخت کنید می توانید از میان مدل های بافته شده با الیاف مصنوعی تابلوی موردنظر خود را انتخاب نمایید. نخ های پلی استر و اکریلیک برای بافت تابلوفرش های ماشینی استفاده می شود و معمولاً مقاومت کمتری نسبت به الیاف طبیعی دارند. برخی از تولیدکنندگان برای حفظ زیبایی و کاهش قیمت محصولات خود از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی در کنار یکدیگر برای بافت تابلوفرش استفاده می کنند.
مهم این است که در هنگام شستشوی تابلوفرش ابتدا نوع نخ آن را در نظر گرفته و سپس اقدامات لازم را انجام داد. اگر تابلوفرش شما ابریشمی است، توصیه می کنیم از مواد شوینده نانو استفاده کنید. اگر هم نمی دانید کدام شوینده برای چه نوع نخی مناسب است، شستشوی تابلوفرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

نکات مهم در خرید تابلو فرش این گنجینه بی بدیل هنر

هنگام خرید تابلو فرش توجه به نکات زیر شما را در خریدی بهتر یاری خواهد کرد.
●    اصل بودن تابلو فرش دستباف بسیار مهم است از روی شناسنامه پشت کار از اصلی بودن آن مطمئن شوید.
●    دومین مورد کج نبودن تابلو فرش است.
●    تابلو فرش قاب نشده بخرید تا عیوب احتمالی آن به خوبی قابل مشاهده باشند.
●    نوع بافت، ریز بافت بودن یا درشت بودن تابلو فرش می تواند از پشت آن قابل تشخیص باشد.

مراقبت از تابلو فرش مهم‌تر است یا شستشوی آن؟

تابلو فرش به مرور زمان با گرد و غبار آلوده می شود و همین امر سبب می شود تا زیبایی و مرغوبیت آن کاهش یابد. به همین علت تنها شستن کافی نیست بلکه باید به طور کامل در زمان های مختلف کاملا گرد و غبار آن گرفته شوند. مراقبت درست در کنار شستشوی به موقع می تواند تضمین کننده عمر طولانی و ماندگاری تابلوهای نفیس شما باشند.

شستشوی تابلوفرش قالیشویی توحید

روش صحیح مراقبت از تابلو فرش

تابلو فرش دستباف از جمله دکوری های سنتی و در عین حال لوکس خانه های ایرانی به شمار می آیند. مراقبت درست  از آن‌ ها در حفظ زیبایی و دوام بسیار مؤثر خواهد بود. با مراقبت صحیح نیاز به شستشو تا حد زیادی کاهش می یابد و همین امر سبب افزایش طول عمر و ماندگاری بالای تابلوهای شما خواهد شد. برای مراقبت بهتر از این کالای ارزشمند و اثر نفیس هنرمندان ایرانی راه های زیر را پیشنهاد می کنیم:
۱- با دقت کامل و نهایت مراقبت تابلو فرش را در محل مورد نظر نصب کنید.
۲- این تابلو ها را در هر مکان و دیواری نصب نکنید بلکه تمامی شرایط را بسنجید و بهترین دیوار را برای نصب آن انتخاب کنید.
۳- انتخاب قاب مناسب برای تابلو فرش بسیار حائز اهمیت است.
۴- مطمئن شوید در محل نصب آب و رطوبت وجود نداشته باشند.
۵- از تابلو فرش های قاب نشده خود نیز کاملا مراقبت کنید. آن‌ها را لول کنید و در جایی مطمئن قرار دهید.

مراحل شستشوی تابلو فرش

اگر تابلو فرش شما نیاز به شستشو داشت حتما قبل از هر کاری از رنگ دادن یا ندادن آن مطمئن شوید. برای شستن تابلو فرش با قالیشویی های مطمئن همچون قالیشویی توحید تماس بگیرید. اگر هم خواستید در خانه خودتان تابلو فرش را بشویید می توانید طبق مراحل زیر این کار را انجام دهید:
1- در مرحله اول  تابلو را از قاب جدا کنید.
2- سپس روی تابلو فرش را با جاروبرقی جارو کنید تا گرد و غبار داخل آن از بین بروند.
 3- به وسیله یک تکه اسفنج مقداری شامپو فرش را که با آب سرد حل کرده اید با سرعت روی تابلو بکشید.
 4- برای خشک کردن آن نیز باید در جایی گرم و دور از نور مستقیم خورشید روی زمین پهن کنید تا کاملا آب آن تبخیر شود.
 در راستای شستشو تابلو فرش به نکات زیر دقت کنید:
●    سعی کنید هیچ وقت تابلو فرش را روی طناب پهن نکنید.
●     روزانه به وسیله برس گردگیری جاروبرقی تابلو فرش را گردگیری کنید.
●    هرگز تابلو فرش را آب گرم نشویید.
●    از کف برای شستن آن استفاده کنید

نتیجه‌گیری

داشتن تابلوهای زیبا آن هم از جنس فرش باب میل اکثر خانم ها و آقایان خوش سلیقه است. به دلیل نزدیکی تابلو فرش با سنت ایرانی از آن استقبال فراوانی می شود. در این مطلب از قالیشویی توحید شما را با تابلو فرش و مراحل شستشو آن آشنا نمودیم. شما می توانید برای شستشوی تابلو فرش های ارزشمند و زیبای خود از خدمات قالیشویی توحید استفاده کنید، در این قالیشویی خدمات تخصصی قالیشویی، مبل شویی و موکت شویی با بهترین متدها ارائه می شود.

کلمات کلیدی : تابلوفرش و مراحل شستشوی آن