آیا رفوی فرش در منزل امکان پذیر است؟

دوشنبه 12 دی 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
آیا رفوی فرش در منزل امکان پذیر است؟

همه فرش ها با گذشت زمان دچار آسیب دیدگی و فرسودگی می شوند و این موضوع یک امر طبیعی محسوب می شود. علاوه بر این فرش ها ممکن است به دلایلی دچار سوختگی و یا پارگی شوند که در همه این موارد فرش نیاز به ترمیم و رفو دارد. رفوگری یک حرفه قدیمی به شمار می رود که به ترمیم و رفوی فرش های سوخته و پاره شده اقدام می کنند. با استفاده از این هنر و حرفه می توان فرش را تا جایی که امکان داشته باشد ترمیم کرد و قسمت های از بین رفته فرش را اصلاح و بازسازی کرد. این هنر یک تکنیک کاملا تخصصی به شمار می رود و باید با ظرافت کامل انجام شود تا قسمت های آسیب دیده قابل دیده شدن نباشند. با انجام رفوی حرفه ای و تخصصی برای فرش های آسیب دیده از پرداخت هزینه برای تهیه مجدد فرش نجات پیدا می کنید.
ما در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه رفوی فرش ها آشنا کنیم و مراحل آن را بیان کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

چه زمانی فرش به رفو نیاز دارد؟

فرش ها یکی از اصلی ترین ملزومات منزل ایرانیان به شمار می روند و با توجه به هزنیه بالایی که برای خرید فرش باید پرداخت شود نگهداری از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل رفوی فرش ها یکی از اصولی است که یادگیری آن می تواند به صرفه جویی در هزینه ها کمک زیادی بکند. آسیب دیدن و پارگی فرش امری است کاملا طبیعی و قطعا هر فردی یکی از این مشکلات را در زندگی تجربه کرده است به همین دلیل حرفه رفوگری کاملا ضروری به شمار می رود. هدف از انجام رفوی فرش جلوگیری از آسیب بیشتر به آن و همچنین برگرداندن زیبایی به فرش می باشد تا بتوان برای مدت بیشتری از آن استفاده کرد. باید دقت داشته باشید که در صورت مشاهده آسیب در فرش باید بلافاصله برای ترمیم آن اقدام نمایید زیرا در صورت بی توجهی باعث افزایش آسیب و خرابی فرش می شوید. با ترمیم و مرمت فرش ها می توانید پارگی، پوسیدگی، سوختگی و کجی فرش را اصلاح کنید و باعث از بین رفتن این مشکلات شده و به فرش چهره زیباتری بدهید. 

رفوی فرش

لوازم مورد نیاز برای رفوی فرش

قبل از پرداختن به مراحل رفوی فرش باید بدانید برای انجام این کار به چه ابزاری نیاز دارید. رفوی فرش نیز مانند هر حرفه و کاری نیاز به لوازمی دارد که شامل این موارد می شود.
لوازم برش:
لوازمی مانند قیچی های کوچک، تیغ تیز و یا چاقو برای بریدن گوشه های فرش و یا بخش هایی که دچار سوختگی و ساییدگی شده است.
نخ:
انتخاب نخ مناسب برای انجام رفو امری بسیار مهم است تا کار شما حرفه و طبیعی به نظر برسد. برای انتخاب نخ کیفیت، محکم بودن جنس نخ و هماهنگی رنگ آن با فرش بسیار اهمیت دارد که یکی از بهترین گزینه ها نخ لنین می باشد.
انگشتی:
استفاده از این وسیله برای حفظ انگشتانتان در هنگام رفو ضروری است مخصوصا اگر در این حرفه تازه کار هستید با استفاده از انگشتانه از آسیب و بریدگی انگشتتان با قیچی و سوزن جلوگیری می کنید.
سوزن رفوگری:
انتخاب سوزن مناسب برای این کار یکی از مهم ترین نکات محسوب می شود. سوزن استاندارد و مناسب برای رفوی فرش دارای طول 5 الی 7.5 سانتی متر است، شما می توانید از سوزن های قلاب دوزی محکم و یا جوالدوز برای این کار استفاده کنید.
خامه قالی:
خامه قالی برای قسمت هایی که ساییده شده و باید رفو شود به دلیل خاصیت ات+رتجاعی گزینه بسیار مناسبی هستند. خامه قالی را می توانید از کارگاه های فرش بافی و یا فرش فروشی ها تهیه کنید و در صورتی که به آن دسترسی نداشتید می تواندی از کاموای پشمی با رنگ مناسب استفاده کنید.
همانطور که گفتیم رفوگری یک هنر تخصصی می باشد و افرادی که این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهند علاوه بر این ابزاری که گفته شد از تجهیزاتی مانند داررفوگری، شانه رفوگری، قیچی پرداخت، قیچی صاف و معمولی، درفش، نوارچرمی، انبردست و دم باریک برای بیرون آوردن نخ و... نیز استفاده می کنند.

مراحل رفوی فرش

برای رفوی فرش ابتدا باید فرش را با جارو برقی کامل از گرد و غبار پاک کرد و محل مناسبی که دارای نور کافی باشد انتخاب کنید. سپس محل مناسبی برای نشستن انتخاب کنید که تسلط کافی به فرش داشته باشید و در عین حال راحت باشد.
در مرحله اول باید لبه های ساییده فرش را رفو کنید زیرا ریشه ها و لبه های فرش بیشتر از سایر قسمت ها دچار آسیب می شوند. باید ریشه ها و لبه های پوسیده شده از فرش توسط قیچی جدا شوند زیرا در غیر اینصورت نتیجه رفو قابل قبول نخواهد بود.
در مرحله بعد باید اقدام به ترمیم فرش در قسمت آسیب دیده کنید. از سوزن رفوگری و نخ مناسب و همرنگ با فرش برای رفو استفاده کنید و قسمت های پاره شده را به هم بدوزید. برای اینکار باید از پرزها و خامه های بافته شده فرش استفاده کرده و سوزن را از وسط ارتفاع فرش عبور دهید. این عمل را تا جایی انجام دهید که کل حجم پارگی با نخ لنین پوشانده شود.
در صورتی که پارگی بزرگ باشد باید از وصله ای که هم رنگ قالی باشد استفاده کنید تا فضای پارگی به طور کامل پوشانده شود.
در صورتی که فرش دچار پوسیدگی و بیدزدگی شده است باید با احتیاط کار ترمیم و تعمیر آن را انجام دهید و در صورتی که میزان بیدزدگی زیاد است قابل ترمیم نخواهد بود.

رفوی فرش در منزل

رفوی فرش توسط متخصص

همانطور که می دانید رفوی فرش یک امر تخصصی است و چنانچه فرش شما دچار آسیب شده باشد توصیه می کنیم که حتما به افرادی مراجعه کنید که در این زمینه تخصص و تجربه کافی داشته باشند. امروزه در شرکت های معتبر قالیشویی خدمات رفوگری و ترمیم فرش توسط افراد کارآموزه و متبحر و با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته انجام می گیرد. پس اگر فرش شما دچار آسیب دیدگی شده است نگران نباشید و با مراجعه به یک قالیشویی معتبر مشکل خود را رفع کنید.
خدمات ویژه ای که در قالیشویی ها برای رفع آسیب دیدگی و پوسیدگی فرش شما انجام می شود به شرح زیر است.

•    رنگ برداری: 

این کار کمک می کند که چنانچه رنگ فرش شما در اثر رطوبت دچار تداخل شده باشد به حالت اولیه برگردد.

•    ترمیم بیدزدگی: 

چنانچه به خاطر رطوبت فرش دچار بیدزدگی شده باشد آن را ترمیم می کنند.

•    ترمیم پارگی:

فرش ها می توانند به دلایل متعدد و خاصی دچار پارگی شوند در قالیشویی ها با کمک افراد متخصص و ابزارآلات مناسب این مشکل را رفع می کنند.

•    ترمیم پوسیدگی:

فرش ها در گذر زمان و کهنه شدن دچار پوسیدگی می شوند که اگر این پوسیدگی ترمیم نشود می تواند به کل فرش آسیب برساند. ترمیم این پوسیدگی ها نیز جزء خدمات ویژه قالیشویی ها به شمار می رود.

•    ترمیم سوختگی:

سوختگی فرش جزء رایج ترین آسیب هایی است که به فرش وارد می شود و ترمیم آن دشوار می باشد و در ممکن است در منزل امکان آن وجود نداشته باشد. یکی از مهم ترین خدماتی که قالیشویی ها ارائه می کنند ترمیم سوختگی فرش می باشد.

•    ترمیم ریشه: 

ریشه های فرش همیشه بیشترین آسیب را می بینند و نیاز به بازسازی دارند که قالیشویی ها علاوه بر ترمیم فرش ریشه ها را نیز ترمیم می کنند.

جمع بندی

فرش ها از اصلی ترین لوازم منزل به شمار می روند به همین دلیل مراقبت و نگهداری صحیح از آنها اهمیت زیادی دارد. در این مطلب بیان کردیم که چنانچه فرش شما بنا به هر دلیل دچار آسیب دیدگی شد امکان رفوی آن وجود دارد. شما می توانید این کار را در صورت داشتن مهارت و آشنایی در منزل انجام دهید اما با توجه به اینکه این کار یک حرفه تخصصی می باشد توصیه ما به شما این است که این کار را به کسی بسپارید که تخصص کافی داشته باشد. امروزه اکثر قالیشویی های معتبر با استفاده از افراد متخصص در این زمینه خدمات رفوی فرش را نیز به مشتریان خود ارائه می کنند. قالیشویی توحید با داشتن سالها تجربه در این زمینه آماده ارائه کلیه خدمات شستشو، ترمیم و رفوی فرش و همچنین خدمات مبل شویی، موکت شویی و... می باشد.


 

کلمات کلیدی : رفوی فرش در منزل