ترفندهای کاور و گره زدن ریشه فرش

دوشنبه 9 مهر 1403
نوشته شده توسط مدیریت .
0 نظر
ترفندهای کاور و گره زدن ریشه فرش

نگهداری، مراقبت و تزئین فرش ‌ها از مهم ‌ترین عوامل در زیبا سازی دکوراسیون منزل به حساب می ‌آیند، زیرا فرش ‌ها نقش اساسی در جذابیت دکوراسیون داخلی دارند. خرید فرش‌ های فانتزی و زیبا می ‌تواند تأثیر زیادی بر جذابیت فضا بگذارد، اما با استفاده از ترفند های مختلفی مانند کاور ریشه ‌های فرش و گره زدن آنها می ‌توان جلوه فرش ‌های معمولی را نیز افزایش داد و از آسیب رسیدن به ریشه فرش جلوگیری کرد. در این مطلب از سایت قالیشویی توحید به بیان ترفند های گره زدن و کاور ریشه فرش خواهیم پرداخت و روش‌ هایی را برای تزئین و محافظت از آن ارائه خواهیم داد.

اهمیت تزئین و محافظت از ریشه فرش

ریشه فرش، نخ‌ هایی است که پس از تکمیل بافت فرش از سطح آن بیرون زده می ‌شود. در فرش ‌های دستباف، این ریشه‌ ها ادامه چله‌ کشی اصلی هستند، در حالی که در فرش ‌های ماشینی به صورت نوارهای آماده به لبه فرش متصل می‌ شوند. ریشه فرش نقش مهمی در افزایش زیبایی و استحکام آن دارد و همچنین از فرش در برابر آلودگی، فشار، گرد و خاک و رطوبت محافظت می‌ کند. کاور ریشه فرش به جلوگیری از باز شدن بافت و افزایش استحکام آن کمک می‌ کند. اگر ریشه‌ های فرش به درستی کاور و محافظت نشوند، ممکن است در اثر پا خوردن و اصطکاک آسیب ببینند. در نتیجه این آسیب تار و پود اصلی فرش شل و سست می ‌شود.

 

تزئین و گره زدن ریشه فرش

 

دلایل محافظت از ریشه فرش

همانطور که گفتیم محافظت از ریشه فرش اهمیت زیادی دارد. این محافظت به دلایل زیر صورت می‌ گیرد:
1. پیشگیری از آسیب به ریشه‌ ها و افزایش عمر فرش
2. جلوگیری از خسارت به سایر بخش ‌های فرش
3. کاهش آلودگی و کثیفی فرش
4. جلوگیری از شکستگی و نقصان ریشه‌ ها
5. حفظ ارزش فرش با جلوگیری از صدمات ریشه‌ ها
6. حفظ شکل و اندازه منظم ریشه‌ ها

گره زدن ریشه فرش

گره زدن ریشه‌ های فرش یکی از بهترین روش ‌ها برای تزئین و محافظت آن است که نه تنها زیبایی فرش را افزایش می‌ دهد، بلکه به استحکام و مقاومت آن نیز کمک می ‌کند. برای حفاظت از ریشه فرش، می‌توان از انواع مختلف گره‌ ها مانند دو گره، گره زنجیره، گره نخودی، گره با نخ، گره پنجره و گره با روش بافت استفاده کرد. این تکنیک برای تمامی فرش‌ ها مناسب بوده و هنگام شستشوی فرش ماشینی و دست بافت نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در این قسمت چند مدل از شیوه ‌های گره زدن ریشه فرش را برای شما توضیح خواهیم داد:

1. دو گره

در این روش، ابتدا ریشه‌ های فرش به دسته‌ های ۲ تا ۵ تایی تقسیم می ‌شوند. یک دسته را با دست چپ نگه داشته و با انگشت شست و سبابه دست راست، نخی مشابه نخ پود را بگیرید. سپس این دسته را دو بار دور انگشت میانه، سبابه و شست بچرخانید. سپس اولین دسته ریشه‌ ها را از میان این حلقه خارج کرده و بقیه نخ را با دست راست هدایت کنید. گره ‌ای که ایجاد می ‌شود، روی دسته اول ریشه ‌ها قرار می ‌گیرد. این گره‌ ها به انتهای ریشه ‌ها منتقل می‌ شوند و موجب استحکام گلیم بافی یا بافت فرش می‌ شوند. این مراحل را برای دسته‌ های دوم، سوم، چهارم و پنجم تکرار کنید.
به ‌کار گیری این روش در فرش ‌های نو با ریشه ‌های سالم و بلند، ساده ‌تر است. در فرش‌ های قدیمی، ریشه ‌ها معمولاً پوسیده و کوتاه ‌تر هستند، بنابراین برای اجرای روش دو گره روی این فرش‌ ها باید از نخ و سوزن کمک گرفت.

2. گره نخودی

در این روش، ریشه ‌ها به دسته ‌های ۲ تا ۵ تایی تقسیم شده و هر دسته به صورت گره ساده دور خود پیچیده و گره زده می‌ شود تا در ابتدای ریشه، یک گره نخودی شکل گیرد. در فرش ‌های قدیمی، نخ چله به منظور افزایش طول ریشه ‌ها مورد استفاده قرار گرفته و سپس گره زده می‌ شود. بلندی و درخشندگی ریشه‌ ها در این روش اهمیت ویژه‌ ای دارد.

3. گره زنجیره ‌ای

این روش نیز مشابه دو روش قبلی نیاز به ریشه ‌های بلند دارد. علاوه بر محفاظت از ریشه‌ ها، این روش به زیبایی فرش نیز کمک می ‌کند. ابتدا باید یک ریشه گره نخودی یا دو گره ایجاد کنید. سپس با فاصله ‌ای حدود ۲ سانتی ‌متر از گره نخودی، ریشه ‌ها را با یک گره معمولی به هم ببندید. این کار را با فاصله ۲ سانتی‌ متری از ریشه‌ های مجاور دوباره تکرار کنید. در پایان، تمامی ریشه‌ ها به شکل یک زنجیره زیبا در خواهند آمد.

کاور کردن ریشه فرش 

یکی دیگر از روش ‌های موثر برای محافظت از ریشه فرش، استفاده از کاورهای توری یا چسب ‌های محافظ ریشه فرش است. در این روش، از کاورهای توری استفاده می ‌شود که بدون چسب نصب می‌ شوند و تنها نیاز است انتهای آن‌ها با نوار چسب بسته شود. این کاورها با فراهم کردن شرایط تبادل هوا، از پوسیدگی ریشه فرش جلوگیری می ‌کنند. کاور ریشه فرش با نگه‌ داشتن ریشه‌ ها در داخل خود، مانع از ورود آلودگی و آسیب به آن‌ها شده و حتی با رفت و آمد زیاد، آسیبی به ریشه‌ها وارد نخواهد شد. از آنجا که در تولید این کاورها از چسب استفاده نشده، خطر پوسیدگی کاهش پیدا می ‌کند. توجه به جنس این کاورها بسیار مهم است و بهترین گزینه، کاور فرش توری است. هنگام خرید، دقت کنید که کاور توری مرغوب با کیفیت باشد، در غیر این صورت، احتمال اینکه خود کاور به ریشه‌ ها آسیب برساند، وجود دارد.             
با وجود تمام مزایایی که این کاورها دارند، بهتر است آن‌ ها را هر چند ماه یک بار، تمیز و حتی تعویض کنید.

 

کاور کردن ریشه فرش

 

محافظت از ریشه فرش با استفاده از چسب پهن

از دیگر ترفند های مفید و کاربردی برای کاور و نگهداری ریشه‌ ها استفاده از چسب پهن است. هرچند برخی افراد استفاده از این روش را مناسب نمی‌ دانند، اما چسب پهن می‌ تواند ظاهری شکیل و جذاب به ریشه ‌ها ببخشد و به زیبایی فرش بيفزايد. این روش همچنین می‌تواند نظم خاصی به ریشه‌ ها داده و از آلودگی آن‌ ها جلوگیری کند. البته استفاده از چسب پهن برای کاور ریشه فرش ممکن است معایبی نیز داشته باشد. به طور مثال امکان نیاز به تعویض چسب و خراب شدن ریشه به دلیل مواد شیمیایی موجود در چسب وجود دارد.

لفافه دوزی روشی برای محافظت از ریشه فرش

لفافه دوزی یکی از موثر ترین روش‌ ها برای حفاظت از ریشه‌ های فرش است که نه تنها به افزایش استحکام آن کمک می‌ کند، بلکه زیبایی فرش را نیز ارتقا می‌ بخشد. در این روش، معمولاً از پارچه‌ های برزنت یا متقال استفاده می‌ شود، هر چند در برخی مناطق از جاجیم‌ های صنعتی و ماشین‌ بافت نیز بهره می‌ برند. در ابتدا، ریشه‌ های فرش تا شده و داخل پارچه قرار می‌ گیرند. سپس دو طرف پارچه به ابتدای بافت کوک زده می‌ شود. این پارچه‌ های نخی مشبک به راحتی اجازه عبور هوا را می‌دهند و از پوسیده شدن ریشه فرش جلوگیری می‌ کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای لفافه دوزی، تمیز نگه‌ داشتن ریشه فرش و نرسیدن آسیب به آن است. 

سخن پایانی 

برای محافظت از ریشه‌ های فرش و افزایش استحکام آن، استفاده از ترفند های مناسب همچون کاور ریشه فرش و گره زدن آن ضروری است. کاور کردن ریشه‌ ها به عنوان یک روش پیشگیرانه از آسیب‌ های محیطی و سایش عمل می‌ کند. همچنین، گره زدن ریشه‌ ها به‌طور مؤثر می‌تواند از شل شدن و خرابی آنها جلو گیری کند. این روش‌ ها نه تنها باعث حفظ زیبایی فرش می شوند، بلکه عمر آن را نیز افزایش می‌ دهند. با به‌ کار گیری این ترفند ها، می‌ توان از فرش‌ های خود به‌ خوبی محافظت کرده و کیفیت آنها را برای سال‌ ها حفظ کرد.
 

کلمات کلیدی : کاور ریشه فرش