انتخاب فرش مناسب برای فضا های کلاسیک

دوشنبه 5 شهریور 1403
نوشته شده توسط مدیریت .
0 نظر
انتخاب فرش مناسب برای فضا های کلاسیک

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که به فضاهای کلاسیک علاقه دارید و یا خانه‌ای به سبک کلاسیک دارید انتخاب فرش مناسب نقش مهمی را در زیبایی این سبک ایفا می کند. فرش ها‌ی کلاسیک با رنگ هایی ملایم و شادی بخش فضای خانه شما را گرم وصمیمی می‌کنند، زیرا فرش ها نمونه ای از برجسته ترین عناصر بصری هستند که ریشه در هنر یک ملت دارد. ما در این مقاله به برسی رنگ، طرح های مناسب فرش کلاسیک و نکاتی در مورد آن می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

فضای کلاسیک چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که سبک کلاسیک چگونه است؟ در این سبک باید همه چیز به شکلی ارزشمند و فاخر به نمایش گذاشته می ‌شوند. این سبک به گونه ای طراحی شده تا با استفاده از رنگ های گرم و خنثی فضایی گرم و صمیمی ایجاد کند تا باعث شود افراد حس آرامش داشته باشند. 
در سبک کلاسیک باید همه چیز اعم از رنگ ها، دیوار ها، کفپوش ها و.... به گونه ای بی عیب و نقص باشند. همچنین رنگ ها و جلوه های بصری بیشتر از طبیعت الهام گرفته شده مانند استفاده از چوب وسنگ  در طراحی خانه و استفاده از سنگ مرمری برای کف. همچنین میتوانید با انتخاب فرش مناسب فضایی دنج و گرم صمیمی ایجاد کنید تا از تماشای آن لذت ببرید.
 طراحی های کلاسیک بیشتر از الگو های چند گانه و یا متقارن استفاده می کنند. تقارن و تعادل یکی از مهم ترین اصول طراحی در سبک کلاسیک است به گونه ای که میتوان بگوییم یکی از راه های شناخت این سبک وجود تقارن در آن است . 
به طور کلی بی نظمی و نامرتبی به هیچ وجه دراین سبک جای ندارد زیرا این سبک ریشه در فرهنگ اصیل روم و یونان باستان دارد و از اصالت و زیبایی خاصی برخودار است.

 

انتخاب فرش مناسب برای فضای کلاسیک

 

چه رنگ فرشی مناسب فضا های کلاسیک است؟

همان طور که گفتیم فرش ها یکی از مهم ترین عناصر در خانه هستند؛ بنابراین انتخاب رنگ مناسب فرش بسیار با اهمیت است. در حالت کلی بهتر است در فضای های کلاسیک از رنگ های خنثی استفاده بکنیم به عنوان مثال:
 رنگ بژ: این رنگ می ‌تواند فضا‌ها‌ی کوچک را بزرگ و دلباز نشان دهد، همچنین نور را منعکس میکند و احساس ارامش خاصی به انسان میدهد.
رنگ قهوه ای: حتما تاکنون رنگ قهوه ای را در اکثر خانه ها دیده‌اید، این رنگ کلاسیک به راحتی با هر خانه‌ای ست می شود و در فضا های کلاسیک و سنتی زیبایی خاصی را به نمایش میگذارد و یکی از گزینه های مناسب برای انتخاب فرش کلاسیک است.
البته ناگفته نماند رنگ هایی مثل خاکستری‌، ‌ابی، سبز و طلایی هم میتوانند گزینه خوبی برای فضای های کلاسیک باشند اما رنگ بژ و قهوه‌ای به دلیل وجود تعادل و انرژی مثبت میتوانند موارد بهتری برای این سبک باشند.

طرح های فرش مناسب با فضا های کلاسیک

معمولا برای انتخاب فرش مناسب با فضا های کلاسیک بهتراست قالی شما دارای طرح های سنتی، شلوغ و پیچیده باشد تا بتواند جذابیت خاصی در سبک کلاسیک بدست آورند. فرش های کلاسیک انواع مختلفی دارند که در زیر به برسی انواع آن میپردازیم:
1. فرش طرح شاه عباسی: این طرح یکی از زیبا ترین و چشم نواز ترین طرح هاست. گل های شاه عباسی که برگرفته شده از گل نیلوفر آبی است که در میان ایرانیان شهرت زیادی دارد. اما فرش های شاه عباسی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

انواع طرح‌های فرش شاه‌ عباسی

فرش های شاه عباسی انواع مختلفی که دارد که برخی از این انواع به شرح زیر است:
•    طرح فرش افشان: اگر شما به دنبال فرشی هستید که هم کلاسیک باشد و هم طراحی مدرن و جدیدی داشته باشد فرش طرح افشان با حذف لچک و ترنج میتواند گزینه مناسبی باشد.
•    طرح شاه عباس جانوری: در این نوع فرش گل‌های شاه‌عباسی و خط هایی که درآن بافته شده که در حاشیه این فرش حیوانات مختلفی وجود دارد از جمله:  گوزن، گرگ، شیر و غزال حیواناتی‌اند که طرح آن‌ها در این فرش به کار می‌رود.
•    فرش شاه عباسی طره دار: یکی دیگراز طرح هایی است که در انتخاب فرش مناسب میتواند به شما کمک کند. این فرش یک ترنج کوچک در وسط خود دارد و داخل این فرش با شاخه ها و گل های شاه عباسی و طرح های اسلیمی پر شده است .
      مهم ترین نکته درباره این فرش این است که متن هایی به صورت زنجیره وار دور تا دور فرش قرار گرفته اند و به شکلی طره دار از ابتدا تا انتها قرار گرفته است.                                   
•    فرش شاه عباس شیخ صفی: طرح این فرش‌ به گونه ای از قالی های معروف مقبره  شیخ صفی‌الدین اردبیلی بافته شده است. در این طرح گل هایی روی آن قرار دارد که به گل های خربزه و یا خرمالو معروف اند. این گل‌ها دور تا دور ترنج فرش را احاطه کرده است .
2. طرح اسلیمی فرش: یکی دیگر از فرش های کلاسیک که طرفداران زیادی دارد  فرش طرح اسلیمی است این فرش با طراحی خطوط پر پیچ وخم شاخه و برگ درختان را به تصویر میکشد . طرح های این فرش معمولا به صورت تکرار است و معروف ترین اسلیمی دهن اژدها است.
3. فرش طرح بته جقه: یکی دیگر از فرش های کلاسیک است که در میان ایرانیان محبوبیت خاصی دارد و از ان دسته فرش هایی است که زیبایی و اصالتش چشم هر بیننده ای را سوی خود جذب میکند.
4. فرش طرح خشتی: از دیگر طرح های کلاسیک و مدرن فرش طرح خشتی است که به‌خاطر طراحی شیک و زیبایش محبوبیت زیادی دارد . در ظاهر این فرش خشت هایی که روی هم قرار گرفته همچنین این فرش از دسته فرش های لچک و ترنج است .

 

فرش های مناسب برای فضای کلاسیک

 

جمع بندی

ما در این مقاله  از وبسایت قالیشویی توحید که ارائه دهنده خدمات شستشوی فرش ماشینی و دست باف است، سعی کردیم تا شما را با شناخت فضا های کلاسیک و اصول طراحی فرش برای این فضا آشنا کنیم. در حالت کلی فرش یکی از ارکان اصلی در چیدمان فضای خانه را دارد چرا که زیبایی و چشم نوازی خانه به آن بستگی دارد .
همان طور که گفتیم رنگ فرش و نقوش روی آن یکی از عوامل مهم برای انتخاب فرش به سبک کلاسیک است پس به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید امید وارم این مطلب برای شما آموزنده بوده باشد.

کلمات کلیدی : فرش مناسب فضای کلاسیک