نحوه تشخیص فرش ماشینی و دستباف چگونه است؟

دوشنبه 15 اسفند 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
نحوه تشخیص فرش ماشینی و دستباف چگونه است؟

از شایع ترین و مهم ترین سوالاتی که در اغلب افراد در هنگام خرید فرش می پرسند این است که: 
نحوه تشخیص فرش ماشینی و دستباف چگونه است؟  و یا چگونه می توان فرش ماشنی و دستباف را تشخیص داد؟
افرادی که در این زمینه تخصص دارند می توانند با یک نگاه ماشینی بودن و یا دستباف بودن فرش را تشخیص دهند. اما از آنجا که امروزه فرش های ماشینی دستباف گونه در بازار بسیار به چشم می خورد تشخیص اینکه فرش ماشینی است یا دستباف برای افراد  عادی کمی دشوار است.
اما چرا شناخت و تشخیص دقیق فرش دستباف از ماشینی اهمیت زیادی  دارد؟
مهمترین علت آن تفاوت قیمت بالایی است که بین فرش دستباف و ماشینی وجود دارد. قیمت فرش های دستباف قابل مقایسه با فرش های ماشینی نمی باشد به طوری که می تواند قیمت یک فرش دستباف با کیفیت تا ده ها برابر بیشتر از فرش ماشینی باشد. به همین منظور لازم است که شما بتوانید فرش دستباف اصل از تقلبی را تشخیص دهید.
همچنین اگر شما به دنبال خرید یک اثر هنری ارزشمند هستید باید قدرت تشخیص فرش دستباف را داشته باشید زیرا در غیر اینصورت ممکن است با خریدی  مواجه شوید که هیچ گونه ارزشی ندارد.
برای تشخیص صحیح فرش دستباف از ماشینی راه های متفاوتی وجود دارد که در این مطلب از سایت قالیشویی توحید به معرفی این روش ها می پردازیم.

روشها تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی

برای تشخیص فرش ها گزینه های زیادی وجود دارند که از مهمترین راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص فرش ماشینی و دستبافت

بررسی پشت فرش

یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص فرش ماشینی و دستباف دقت به پشت فرش است که این روش یکی از بهترین روش ها نیز محسوب می شود. در فرش های دستباف گره های پشت فرش کمی ناهموار هستند و از یکنواختی کاملی برخوردار نمی باشند به طوری که بعضی از گره ها ممکن است بزرگتر و بعضی کوچکتر باشند. این در حالی است که در فرش های ماشینی به دلیل اینکه فرش توسط دستگاه بافته می شود پشت فرش کاملا هموار و یکنواخت است. 

نگاه به لبه یا کناره فرش

کناره های فرش دستباف در واقع رشته های پود آن هستند که در لبه ی بیرونی فرش به هم پیچیده می شوند و یکدیگر را نگه می دارند. پودها و یا لبه های فرش دستباف نشان دهنده هویت فرش است و متناسب با منطقه بافت فرش ممکن است رنگ و یا ساختار متفاوتی داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه پودها توسط دست بافته می شوند ممکن است ساختاری ناهموار داشته باشند. اما لبه فرش های ماشینی توسط دستگاه دور دوزی می شود که باعث یکنواختی ساختار آنها و منظم بودن لبه های فرش می شود. 

طرح و الگوی فرش

در فرش دستباف اندازه و شکل طرح در دو سمت آن کاملا یکسان نبوده و این غیر یکنواختی در برخی فرش ها کاملا به وضوح به چشم می خورد و این امر در واقع نشانه اصالت فرش می تواند باشد. اما در فرش های ماشینی شما الگو و طرح بسیار دقیق و متقارنی را مشاهده می کنید که دارای نظم خاصی است.

توجه به رنگ فرش

یکی از تفاوت های بین فرش های دستباف و ماشینی رنگ آن ها است. در فرش های دستباف از رنگ های طبیعی مانند قرمز، نیلی، زرد، سبز و ... استفاده می شود که سطح آثار را پوشش می دهد اما در فرش های ماشینی با توجه به استفاده از الیاف مصنوعی این رنگ ها به درون الیاف فرش نفوذ کرده است.

توجه به الیاف فرش

در تولید فرش های دستباف از الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم و پنبه استفاده می شود و زمانی که برای تولید این نوع فرش صرف می شود با توجه به جزئیات طرح و نقشه آن متغیر است و می تواند به طور میانگین یک سال به طول انجامد.
این در حالی است که در تولید فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، ابریشم مصنوعی و ... استفاده می کنند و عمر مفید این فرش ها در مقایسه با فرش دستباف بسیار کمتر است.
همین دلیل باعث اختلاف قیمت چشمگیر بین فرش های ماشینی و دستباف می شود.

نحوه تشخیص فرش

توجه به ریشه فرش

یک روش ساده و بسیار راحت که می توانید با استفاده از آن فرش دستباف و ماشینی را تشخیص دهید توجه ریشه های فرش است. در فرش های ماشینی ریشه به فرش دوخته می شود در حالی که در فرش دستباف ریشه جزئی از فرش و در امتداد فونداسیون آن است و از رشته های تار فرش تشکیل می شود.
( یکی از دلایل بالاتر بودن دوام و کیفیت فرش دستباف در مقایسه با فرش ماشینی یکپارچه بودن ریشه با فرش است.)

کلام آخر

همانطور که می دانید فرش های دستباف از قیمت بالاتری نسبت به فرش های ماشینی برخوردار هستند. همچنین با توجه به الیاف به کار رفته در فرش های دستباف و نحوه بافت آنها دارای کیفیت بالاتری نیز هستند. به همین دلیل آشنایی با نحوه تشخیص فرش ماشینی از فرش دستباف می تواند در هنگام خرید و انتخاب فرش بسیار موثر باشد.
از آنجا که فرش های دستباف جزء فرش های گران قیمت و ارزشمند محسوب می شود نحوه نگهداری آنها نیز اهمیت زیادی پیدا می کند. یکی از راه های نگهداری اصولی از این فرش ها روش صحیح شستشوی فرش دستباف است. برای شستن دقیق و اصولی فرش ها بهترین گزینه انتخاب یک قالیشویی معتبر می باشد. قالیشویی توحید یک قالیشویی معتبر در شهر بزرگ تهران است که تجربه سالها فعالیت در این زمینه را دارد. این قالیشویی با استفاده از بهترین و مجهز ترین دستگاه های شستشو و آبگیری این تضمین را به مشتریان خود می دهد که فرش را با بالاترین کیفیت شسته و بدون هیچگونه آسیب تحویل دهد.

از جمله خدمات ویژه ای که در این قالیشویی انجام می شود می توان به قالیشویی فرش دستباف، فرش ماشینی، تابلوفرش، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم، رفو و ... اشاره کرد.
 

کلمات کلیدی : تشخیص فرش ماشینی و دستباف