فرش چرم را چگونه باید شست؟

چهارشنبه 30 آذر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
فرش چرم را چگونه باید شست؟

این روزها با توجه به نوع دکوراسیون و سبک چیدمان در منازل و حتی مراکز تجاری فرش‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع این فرش‌ها، فرش چرم یا پوست گاو است که بسیار مورد توجه و استقبال افراد واقع شده است. با توجه به اینکه فرش‌های مختلف را باید با روش‌های خاص مربوط به همان فرش شست، فرش چرم نیز با اصول خاصی شسته می‌شود که باید به آن توجه داشت تا دچار آسیب دیدگی نشود. 
برای آشنایی بیشتر با نحوه شستشوی فرش چرم با ما تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

فرش چرم چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانیم فرش چرم به چه نوع فرشی گفته می‌شود و فرش چرم چیست. فرش‌های پوست و یا چرم به فرش‌های گفته می‌شود که از پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز و یا آهو تهیه می‌شوند و از زیبایی بسیار خاصی برخوردار هستند. ابعاد این فرش‌ها غالبا بیشتر از 6 متر نمی‌شود و از آنها بیشتر برای مواردی مانند پادری، کناره، کفپوش استفاده می‌کنند. این جنس فرش‌ها از تنوع رنگ و طرح زیادی برخوردار هستند و شامل رنگ‌های قهوه‌ای تیره، قرمز، سیاه، عسلی، سفید و ... می‌شوند. در لایه زیرین این فرش از آستر اشبالت مصنوعی استفاده می‌کنند که به وسیله نخ‌های موم زده ایتالیایی دوخته می‌شوند. همانطور که گفتیم این فرش‌ها دارای ظاهری زیبا و جذاب می‌باشند که به مکان مورد نظر جلوه‌ای خاص و جذاب می‌دهد. در ادامه به بررسی اینکه نحوه شستشوی فرش چرم چگونه است می پردازیم.

نکات مهم در نگهداری فرش چرم

از آنجا که فرش چرم ممکن است بیشتر از فرش‌های دیگر مورد آسیب دیدگی قرار بگیرد در نگهداری از آن باید دقت بیشتری انجام شود. برای این منظور رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.
1.    فرش‌های چرمی را نباید در مکانی قرار داد که محل رفت و آمد و پاخوردگی زیادی است زیرا علاوه بر اینکه باعث می‌شود خیلی زود کثیف شود به مرور پوست پوست و خراب نیز می‌شود.
2.    نباید فرش چرم را معرض رطوبت و آب خوردگی قرار داد زیرا با توجه به جنس آن ممکن بوی نامطبوعی بگیرد.
3.    سعی کنید از آلوده شدن و خاک گرفتگی آن جلوگیری نمایید و هرروز فرش را جارو بکشید.
4.    در صورتی که لکی روی فرش ایجاد شد بلافاصله آن را تمیز کنید. 

شستشوی فرش چرم

تمیز کردن و خاک‌گیری فرش چرم

در این بخش به بررسی نحوه شستشوی فرش چرم  می پردازیم:
قبل از اقدام به شستشوی فرش باید آنرا تمیز و خاک‌گیری کرد. برای تمیز کردن فرش چرم می‌توانید روی آن جارو بکشید که برای این کار باید از یک جارو با سری کوچک استفاده شود و حتما دقت کنید که درجه مکش جارو باید پایین باشد. تمام بخش‌های فرش را با دقت جارو کرده و خاک آنرا بگیرید و حتما جارو را در جهت موی پوست بکشید و در جهت خلاف نکشید. یک روش مناسب دیگر برای گرفتن خاک فرش چرم تکاندن آن است که باید به آرامی انجام شود تا به فرش آسیب وارد نشود.

نحوه شستشوی فرش چرم 

با رعایت نکات و مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم فرش‌های چرمی دیرتر کثیف می‌شود و همچنین کیفیت و درخشندگی فرش بیشتر می‌شود. همانطور که گفتیم باید دقت داشته باشید که هنگام جارو کشیدن فرش حتما از درجه کم استفاده نمایید و در جهت موهای فرش جارو کنید. در صورتی که روی فرش لک و کثیفی ایجاد شد تنها کافی است که با مقداری سرکه و آب به وسیله یک دستمال نرم و تمیز با ملایمت روی محل لکه را تمیز کنید. در صورتی که فرش چرم شما نیاز به شستشو دارد باید اصول شستن را رعایت کنید تا دچار آسیب دیدگی نشود. برای شستن فرش چرم، ابتدا باید برس مناسبی انتخاب کنید و آنرا به آرامی روی موهای فرش بکشید تا مرتب شوند و در صورت وجود گره باز شوند. بعد از این که موهای فرش را مرتب کردید با استفاده از آب ولرم (دقت داشته باشید که برای شستشوی این نوع فرش از آب خیلی داغ یا خیلی سرد استفاده نکنید) مقداری نمک و مایع شوینده فرش را به وسیله دست بشویید. 
(نکته: فرش‌های چرمی را هرگز با ماشین لباسشویی نشویید زیرا باعث می‌شود به شدت دچار آسیب دیدگی شود، همچنین از پودرهای لباسشویی نیز استفاده نکنید.)
پس از اینکه شستشو فرش تمام شد برای آبکشی باید بسیار با ملایمت و دقت انجام شود تا محلول نمک و مایع شوینده به طور کامل خارج شود این مرحله را باید بدون هیچ گونه فشاری انجام داد. سپس فرش را پهن کنید تا خشک شود و بعد از اینکه فرش به طور کامل خشک شد مجدد موهای فرش را به وسیله برس مناسب مرتب نمایید. دقت داشته باشید که برای خشک کردن فرش‌های چرمی هرگز از وسایل گرما زا استفاده نکنید زیرا با شدت باعث آسیب دیدگی در فرش می‌شود.

یک پیشنهاد دوستانه: بهترین کار این است که شستن فرش چرمی را به قالیشویی های معتبر بسپارید. برای آگاهی از شماره قالیشویی خوب در تهران کافی است با 1864 تماس بگیرید.

نحوه شستشوی فرش چرم

جمع بندی درباره نحوه شستشوی فرش چرم

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با نحوه نحوه شستشوی فرش چرم آشنا کنیم. همانطور که گفتیم این فرش‌ها این روزها با توجه به نوع طراحی و رنگ بندی خاصی که دارند بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند به همین دلیل نکات مربوط به نگهداری و شستشوی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. ملاحظه فرمودید که برای شستن این نوع فرش در منزل باید نکات خاصی را رعایت نمایید. اما نکته حائز اهمین این است که در صورتی که فرش شما دارای لکه‌های عمیق و کهنه می‌باشد بهتر است که خودتان اقدام به شستشوی آن نکنید و این کار را به افراد متخصص در این زمینه واگذار نمایید. شما می‌توانید برای این امر به یک قالیشویی معتبر مراجعه نمایید تا با استفاده از کادری مجرب و کارآزموده فرش شما را با بهترین مواد شستشو دهند. قالیشویی توحید با استفاده از کادری متخصص و بکارگیری مناسب‌ترین مواد شوینده آماده ارائه خدمات به شما همشهریان عزیز می‌باشد.

کلمات کلیدی : نحوه شستشوی فرش چرم