نکات مهم در انتخاب و خرید فرش

دوشنبه 1 اسفند 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
نکات مهم در انتخاب و خرید فرش

آیا می دانید مهم ترین ویژگی یک فرش خوب چیست؟
هنگام خرید یک فرش باید به چه نکاتی توجه کرد؟
با توجه به اهمیت فرش در زندگی و کاربرد بالای آن در منازل و از طرفی بالا بودن قیمت آن و فراهم نبود امکان تعویض مداوم باید هنگام خرید از ویژگی های فرش خوب اطلاع داشته باشید. یک فرش با کیفیت می تواند سالهای زیادی دوام داشته و مورد استفاده قرار بگیرد اما در صورتی که در هنگام خرید دقت صورت نگیرد و به کیفیت آن توجه نشود فرش می تواند به سرعت دچار آسیب و فرسودگی شود. بسیاری از افراد به واسطه آشنایی و مهارتی که دارند می توانند با یک نگاه به ظاهر فرش تشخیص بدهند که آیا گزینه مناسبی را برای خرید انتخاب کرده اند یا نه.
برای تعیین کیفیت فرش باید به فاکتورهای مختلفی توجه کنید که در ادامه این مطلب برخی از آنها را بررسی می کنیم. تا ادامه این مطلب از سایت قالیشویی توحید همراه ما باشید تا با ویژگی های فرش خوب آشنا شده و بتوانید متناسب با بودجه و نیاز خود بهترین فرش را خریداری نمایید.

در هنگام خرید فرش باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از اقدام به خرید فرش باید به چند نکته اساسی توجه کرد که برخی از آن نکات عبارتند از:
بودجه: یکی از مهم ترین فاکتورهایی که هنگام خرید فرش باید به آن دقت شود هزینه ای است که برای خرید  قصد دارید صرف کنید. 
محل استفاده: در اتاق ها و فضاهایی که رفت و آمد بیشتری دارند باید از فرش های مقاوم تر و با الیاف بادوام تر استفاده شود.
ظاهر فرش: از آنجا که فرش تاثیر زیادی بر زیبایی دکوراسیون منازل دارد باید در هنگام خرید فرشی را انتخاب کرد که ظاهری مناسب با چیدمان و رنگ سایر لوازم منزل داشته باشد.

نکات انتخاب فرش

ویژگی های فرش خوب

همه افرادی که قصد خرید فرش دارند به دنبال فرش باکیفیتی هستند که عمر طولانی تری داشته و ناچار نباشند در زمان کوتاهی آن را تعویض کنند. برای این منظور باید فرش بادوامی را انتخاب کنند که دارای مشخصات خاصی باشد. از جمله مشخصاتی که برای انتخاب یک فرش خوب باید در نظر گرفت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جنس فرش

در تولید فرش از الیاف مختلفی استفاده می شود از مرسوم ترین مواد اولیه در تولید فرش های دستباف پشم، پنبه، ابریشم و در تولید فرش های ماشینی از الیافی مانند نایلون، پلی پروپیلن، پلی استر و ... استفاده می شود. الیاف طبیعی که در تولید فرش های دستباف به کار برده می شود از ماندگاری بیشتری برخوردارند اما در جذب حشرات و ایجاد لکه مستعد هستند اما فرش های ماشینی در برابر لکه و کپک مقاومت بیشتری داشته اما از ماندگاری کمتری برخوردار هستند. از جمله خصوصیات الیاف مختلف که در فرش های ماشینی و یا دستباف به کار برده می شود عبارتند از:
پشم: الیاف فرش های که از پشم طبیعی تولید می شوند بسیار بادوام هستند و ظاهری زیبا دارند. این الیاف قادر به جذب رطوبت اتاق بوده و می توانند آنرا کنترل کنند. اما این فرش ها دارای قیمت بالایی بوده و همچنین ممکن است در اثر قرار گرفتن در مقابل نور خورشید رنگ خود را از دست بدهند.
پلی پروپیلن: فرش های تولید شده با این الیاف قیمت ارزانی دارند در برابر آلودگی ها و لکه ها مقاومت نسبتا بالایی دارند. 
پلی استر: ظاهر این الیاف شبیه پشم است و در بسیاری از مواقع به صورت ترکیب با پشم طبیعی استفاده می شود.
نایلون: این محصول به عنوان یکی از بادوام ترین الیاف مصنوعی است و مقاومت بالایی در برابر لکه دارد همچنین دارای انعطاف پذیری بالایی است.

شانه و تراکم

یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید فرش باید به آن دقت شود تراکم و شانه آن است.
شانه فرش چیست؟ به تعداد گره در هر متر مربع از فرش شانه فرش می گویند.
تراکم فرش چیست؟ به تعداد گره در هر مترمربع از طول فرش نیز تراکم فرش گفته می شود.
با توجه به این تعاریف هرچه تراکم و شانه فرش بیشتر باشد ظرافت بیشتری داشته و بافت آن ریزتر خواهد بود و فرش هایی که دارای شانه و تراکم بیشتری هستند از مقاومت بالاتری در برابر پارگی برخوردارند.

نکات خرید فرش

طرح و رنگ

در هنگام انتخاب فرش باید به رنگ فرش در تمام قسمت های آن دقت کرده و توجه کنید که رنگ آن در همه سطوح فرش یکنواخت باشد. فرش را در نور طبیعی بررسی کنید و از یکدست بودن رنگ ها و طرح فرش اطمینان کنید.
از طرفی انتخاب رنگ فرش می تواند در دکوراسیون منزلتان تاثیر زیادی داشته باشد و باید رنگی را انتخاب کنید که متناسب با رنگ سایر لوازم و دکور منزل باشد. به عنوان مثال می توانید از رنگ خاکستری که این روزها طرفداران زیادی دارد استفاده کنید که با دکوراسیون مختلف سازگاری دارد. و یا رنگ مناسب برای پنهان کردن لکه و آلودگی رنگ قهوه ای است.

عدم پرزدهی

در صورتی که در هنگام تولید فرش استانداردهای لازم به کار برده نشود مثلا از آب و یا روغن در الیاف فرش به مقدار کافی استفاده نشود و یا نخ و الیاف آن در زمان تولید تثبیت حرارت نشده باشد فرش دچار پرزدهی می شود. باید دقت داشته باشید که فرش خوب فرشی است که پرزدهی ندارد که این امر باعث می شوود فرش عمر طولانی تر داشته باشد.

لطافت و نرمی

فرشی که دارای لطافت و نرمی باشد حسی بسیار لذت بخش را ایجاد می کند و این امر باعث می شود در هنگام راه رفتن و یا دراز کشیدن روی فرش احساس خوبی داشته باشید. این ویژگی یکی از خصوصیات مهمی است که در هنگام انتخاب و خرید فرش باید به آن دقت شود.

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی برخی از ویژگی های مهم یک فرش خوب پرداختیم تا بتوانید در هنگام خرید، فرشی را انتخاب کنید که دوام بیشتری داشته و بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند باعث سالم ماندن طولانی تر فرش شما شده تا سالهای زیادی بتوانید از آن استفاده کنید توجه به نظافت و شستشوی آن است. برای شستشوی اصولی و دقیق فرش ها باید به یک قالیشویی معتبر مراجعه نمایید تا با رعایت کلیه نکات شستشو و استفاده از مواد شوینده مناسب بتواند سلامت فرشتان را تضمین کند. 
اگر به دنبال یک قالیشویی معتبر با دارا بودن تجهیزات و دستگاه های روز و مدرن هستید تا بتواند فرش شما را بدون آسیب رسیدن به الیاف آن و با بهترین مواد شوینده شستشو دهد می توانید به قالی شویی توحید مراجعه کنید. قالیشویی توحید دارای سالها تجربه در شستشوی انواع فرش ماشینی، دستباف، موکت، مبل و همچنین ترمیم و رفوی فرش می باشد.
 

کلمات کلیدی : خرید فرش