راهکارهایی برای افزایش طول عمر فرش

سه شنبه 25 مرداد 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
راهکارهایی برای افزایش طول عمر فرش

از گذشته های دور زیر پای پدران و مادران همه ما با فرش پوشیده شده است. اگر به خاطر داشته باشید فرش ها ارزش زیادی در بین خانواده ها داشتند و اغلب افراد به دنبال داشتن فرشی جون‌دار بودند. این ارزش امروزه دو چندان شده است و دلیل آن علاوه بر مشکلات اقتصادی ارزشمند بودن فرش است. در این راستا باید راهکارهایی جهت افزایش طول عمر فرش را بیاموزید.در این مطلب از سایت قالیشویی توحید شما را با برخی از مهم‌ترین راهکارها آشنا خواهیم کرد.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر فرش

امروز صنعت فرش پیشرفت چشم‌گیری داشته است به گونه ای که فرش هایی با طرح و نقش های گوناگون تولید می شوند. با افزایش این طرح و نقش ها قیمت فرش هم بسیار زیاد شده است. تعویض و جایگزین کردن فرش کهنه با نو از هزینه های بسیار بالایی برخوردار است. همین امر باعث شده بیشتر افراد سعی کنند به جای خرید فرش جدید در حفظ و نگهداری فرش قدیمی خود کوشا باشند. در ادامه چند راهکار به شما ارایه می‌ دهیم:

جاروبرقی را درست و به موقع استفاده کنید

نفوذ گرد و غبار به تار و پود فرش باعث شده است که فرش ها کهنه و کدر شوند. در قدیم برای زدودن گرد و غبار از تار و پود فرش  آن را در یک محیط باز قرار می دادند و با چوب گرد و غبار فرش را از بین می بردند. امروزه با اختراع جاروبرقی لزومی به انجام این عمل نیست. باید توجه کرد که زمان استفاده از جاروبرقی به عوامل گوناگونی بستگی دارد، اما به طور کلی هفته ای یک الی دو بار از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش ها استفاده کنید.

 

شستشوی تخصصی فرش دستباف و ماشینی در قالیشویی توحید

با شوینده مناسب به جان لکه های فرش بیفتید

معمولا تا کنون شاهد لک افتادن بر روی فرش های خود بوده اید. معمولا لکه های ناشی از  ریختن نوشیدنی، مواد غذایی مختلف و رنگ بر روی فرش با مواد شوینده مخصوصی از بین می روند. استفاده از مواد شوینده مناسب و از بین بردن لکه ها باعث می شوند که طول عمر فرش افزایش پیدا کند. اگر برای پاک کردن لکه های روی فرش نمی دانید از چه شوینده ای استفاده کنید، می توانید برای گرفتن راهنمایی با قالیشویی توحید تماس بگیرید.

اگر خیلی حساس هستید از روفرشی استفاده کنید

در تمام منازل مکان هایی وجود دارند که رفت و آمد در آن ها بسیار بیشتر از مکان های دیگر است. برای افزایش طول عمر فرش بهتر است که حتما در این مکان ها از روفرشی استفاده کنید. استفاده از روفرشی مانع لک شدن فرش ها شده و تار و پود آن ها را از آسیب دیدگی محافظت می کند.  در مکان هایی در منزل فرش در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد و همین امر باعث تغییر رنگ الیاف فرش می شود و به مرور تار و پود فرش نیز پوسیده می شوند. استفاده از روفرشی در این مکان ها باعث می شود که فرش دچار تغییر رنگ و در نتیجه پوسیدگی نگردد.

تاثیر قالیشویی را دست کم نگیرید

معمولا به دلیل اینکه رفت و آمد بر روی فرش ها بسیار زیاد است، نیاز است حتما فرش ها بعد از مدتی شسته شوند. باید دقت کرد که درست شستن فرش ها تاثیر بسیار زیادی بر طول عمر آن ها دارد. تاثیر شستشو بر طول عمر فرش به گونه ای است که باید دقت بسیار زیادی بر اعتبار قالی شویی نمود. معمولا در قالیشویی های معتبر چند نفر بر شستشوی فرش ها نظارت می کنند و از بهترین مواد شوینده نیز استفاده می شود. مواد شوینده تاثیر زیادی بر روی الیاف فرش می گذارند به گونه ای که اگر کیفیت این مواد پایین باشد به الیاف فرش آسیب وارد می شود. خشک کردن فرش هم مراحل مختلفی دارد که اگر این مراحل به طور کامل انجام نشوند رطوبت داخل فرش باقی می ماند.

دوری از سایش و پا خوردگی فرش

یکی از عوامل کاهش طول عمر فرش ساییدگی و پا خوردگی آن هستند.  ساییدگی فرش به گونه ای است که در مناطق پر رفت و آمد شدت آن بیشتر بوده و به صورت یک دست و یکنواخت نیست. معمولا برای کاهش این ساییدگی نیاز است که فرش ها هر از چندگاهی جا به جا شوند و یا این که سر و ته گردند.  راه رفتن با کفش بر روی فرش میزان ساییدگی و آسیب به فرش را بیشتر می ‌کند بنابراین توصیه می شود که با کفش بر روی فرش راه نروید.  بهتر است برای جلوگیری آسیب به ریشه های فرش آن ها را کاور کرده تا طول عمر آن ها افزایش پیدا کند.

در مکان های مرطوب به فکر پهن کردن فرش نباشید

یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب رساندن به فرش ها رطوبت است که باعث پوسیدگی فرش و از بین رفتن الیاف آن می گردد. معمولا طول عمر فرش ها در مناطق گرم و خشک بسیار بیشتر از مناطق مرطوب و شرجی است. رطوبت می تواند باعث بید خوردگی به فرش شود و به طور کامل فرش را از بین ببرد‌.

شستشوی فرش و موکت در قالیشویی توحید

 

نور خورشید دشمن فرش ها

تابش نور غیر مستقیم خورشید در خانه یک امر حیاتی و لازم است، اما اگر فرش ها در مدت طولانی در معرض این نور قرار بگیرند به مرور زمان رنگ الیاف آن ها تغییر می کنند و به مرور به بافت فرش آسیب وارد می شود. برای جلوگیری از آسیب فرش توسط نور آفتاب می توانید از روفرشی استفاده نمایید یا این که فرش را در قسمتی پهن کنید که نور آفتاب بر آن نتابد.

دوری فرش از منابع حرارتی

گرمای بیش از حد منابع حرارتی مانند بخاری و شوفاژ می توانند باعث آسیب دیدن فرش شوند. از عوامل دیگری که باعث تغییر رنگ و آسیب به الیاف فرش می شود، می توان به حرارت زیاد اشاره کرد. اگر به دنبال افزایش طول عمر فرش خود هستید، حتما آن را زیر بخاری قرار ندهید.

حشرات موذی عاملی جهت کاهش عمر فرش

اگر تعداد فرش های شما بیشتر از تعداد مورد نیاز است، حتما باید دقت کنید که فرش های اضافه را اگر لوله می کنید و در مکانی قرار می دهید از نفتالین پودر شده استفاده کنید و آن را در محیطی قرار دهید که به دور از رطوبت باشد. هر از چندگاهی فرش را پهن کنید تا در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. استفاده از نفتالین و قرار دادن در هوای آزاد باعث می شوند که فرش از شر حشرات موذی در امان باشد.

مراقبت ریشه های فرش باشید

یکی از آسیب هایی که باعث کاهش طول عمر فرش شما می شود، تا خوردن فرش از لبه های آن است. پس اگر کودکان یا افرادی در خانه وجود دارند که لبه های فرش را در حین راه رفتن لگد می کنند بهتر است به آنها تذکر دهید در غیر این صورت فرش شما به زودی از کناره ها پاره خواهد شد. البته راهکار دیگری نیز برای رفع این مشکل وجود دارد. 
بسیاری از فرش های ماشین زمانی که تولید می شوند در قسمت پشت ریشه و کناره ها، چرم دوزی می شوند. بدین ترتیب لبه فرش سنگین شده و در حین تردد بر روی آن از زمین جدا نمی شوند. اگر فرش شما این چرم دوزی را ندارد می توانید از خدمات یک قالیشویی معتبر برای چرم دوزی لبه های فرش خود استفاده کنید. در این صورت لبه های فرش استحکام کافی را به دست آورده و تا نمی خورند. 
تا خوردن مداوم فرش از یک نقطه باعث پارگی و پوسیدگی آن خواهد شد پس بهتر است از این اتفاق جلوگیری کنید. این اتفاق یکی از دلایل اصلی خراب شدن گلیم ها و فرش های فانتزی است. فرش دستباف یا ماشینی شما هم ممکن است به همین دلیل خراب شوند.

مواظب اجسام داغ باشید

حتماً شما هم بارها رد سوختگی های مختلف را بر روی فرش ها مشاهده کرده اید. این سوختگی ها ممکن است بر اثر افتادن اجسام داغ مانند قابلمه بر روی فرش ایجاد شده باشند. پس اگر فرش نازنین خود را دوست دارید به شما توصیه می کنیم از قرار دادن وسایل داغ مانند قابلمه، سماور، اتو و کتری بر روی آن جداً خودداری کنید.
استعمال دخانیاتی مانند سیگار و قلیان نیز یکی دیگر از دلایل سوختگی فرش است. اگر این اشتباهات را مرتکب نشوید می توانید طول عمر فرش خود را زیاد کنید. برای نگه داری از فرش زیبای خود باید به این نکات ریز و طلایی توجه داشته باشید.

اجسام سنگین را بر روی فرش قرار ندهید

سعی کنید تا اجسام سنگینی مانند مبلمان، بوفه ها و کتابخانه های سنگین را بر روی فرش قرار ندهید. پایه این وسایل به تاروپود فرش فشار وارد کرده و باعث پوسیدگی یا سوراخ شدن فرش از آن نقطه می شوند. ما به افرادی که خانه کوچکی دارند توصیه می کنیم از فرش های کوچکتر استفاده کنند تا مبل ها بر روی فرش ها قرار نگیرند. اما اگر فضای خانه شما محدود است و چاره ای جز قرار دادن اجسام سنگین بر روی فرش ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از محافظ های مخصوص موجود در بازار استفاده کنید. همچنین به شما توصیه می کنیم هر چند وقت یکبار جای وسایل منزل خود را تغییر دهید تا به یک نقطه از فرش فشار زیادی وارد نشود.
 

نتیجه‌گیری

فرش های زیبا، تمیز و نو آرزوی هر خانم خانه داری است. اگر دغدغه آسیب رسیدن به فرش خود را دارید باید به شما بگوییم نگران نباشید با رعایت راهکارهایی می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید‌. در این مطلب از قالیشویی توحید شما را با این راهکارها آشنا نمودیم. در صورتی که در این خصوص سوالی دارید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قالیشویی می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

 

کلمات کلیدی : راهکارهایی برای افزایش طول عمر فرش