نکات کلیدی از بین بردن کپک فرش

دوشنبه 5 دی 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
نکات کلیدی از بین بردن کپک فرش


ایجاد کپک روی فرش یکی از مشکلاتی است که باعث ایجاد بوی نامطبوعی در فرش می شود و همچنین می تواند به بافت و تار و پود فرش نیز آسیب وارد کند. علاوه بر آن وجود کپک روی فرش می تواند سلامت افراد را نیز به خطر بیندازد. به همین دلیل از بین بردن کپک فرش امری بسیار ضروری است. اما آیا می دانید کپک چیست و چگونه تشکیل می شود؟ با نحوه از بین بردن آن آشنایی دارید؟ برای آشنایی با این موضوع می توانید ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمایید.

کپک فرش چیست و چطور ایجاد می شود؟

کپک به نوعی قارچ ذره بینی گفته می شود که در رنگ های سفید، سیاه، خاکستری، قهوه ای و سبز دیده می شوند و در اشکال مختلفی نیز هستند. کپک ها می توانند در هر جایی رشد کنند که یکی از مکان هایی که برای رشد این قارچ بسیار مستعد است فرش ها و تار و پود آن ها است. در مراحل اولیه تولید ممکن است قادر به دیدن قارچ ها در فرش نباشید اما به مرور و با رشد آنها علاوه بر آسیب رسیدن به فرش و الیاف آن برای سلامت افراد نیز می تواند مضر باشد. کپک ها به طور کلی خطرناک هستند و کپک موجود روی فرش می تواند خطرناک تر نیز باشد به دلیل اینکه همه افراد در منزل در تماس مستقیم با فرش هستند.
کپک ها معمولا در محیط مربوط و تاریک ایجاد می شوند و در نتیجه اگر فرش شما در شرایط و محیط نامناسبی قرار گرفته باشد می تواند دچار کپک شود. کپک ها همانطور که گفتیم جزء آسیب های فرش محسوب می شود و در صورتی که ایجاد شود از بین بردن آن می تواند بسیار دشوار و حتی غیر ممکن باشد. همانطور که گفتیم رطوبت می تواند اصلی ترین عامل ایجاد کپک باشد که می توانید با از بین بردن و پاک کردن سریع رطوبت ایجاد شده روی فرش از ایجاد کپک ها جلوگیری کنید. 

از بین بردن کپک فرش

جلوگیری از ایجاد و رشد کپک

همانطور که گفتیم کپک ها برای رشد به شرایط مناسبی نیاز دارند به همین جهت برای جلوگیری از ایجاد آنها باید مانع بوجود آمده این شرایط شد. شرایط مناسب رشد کپک رطوبت، تاریکی و گرما هستند به همین دلیل می توانید با باز کردن پنجره ها و یا روشن کردن پنکه رطوبت ایجاد شده در محیط را کاهش دهید. 
همچنین می توانید با نصب فن برای محل های مرطوب منزل مانند حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه از ایجاد رطوبت در منزل جلوگیری کنید.
دقت داشته باشید که برای جلوگیری از کپک در صورتی که لکه ای روی فرش ایجاد شد بلافاصله آنرا پاک کرده و همچنین حتما مایعات روسخ کرده به پشت فرش را نیز تمیز کنید. 
با تعمیر سریع لوله ها و شیرهایی که دچار نشتی شده اند نیز می توانید از ایجاد رطوبت در منزل جلوگیری نمایید.
وسایل گرما زا و خنک کننده ای که استفاده می کنید را به طور مرتب تمیز کنید.
گلدان هایی که در منزل دارید را به مقدار مورد نیاز آبیاری کنید زیرا در صورت آبیاری زیاد باعث ایجاد رطوبت و یا نشتی آب می شوند. که در نتیجه منجر به ایجاد کپک خواهد شد.
همچنین دمای بالاتر از 80 درجه می تواند به رشد کپک ها کمک کند می توانید با استفاده از تهویه مطبوع رطوبت هوا را کاهش دهید.
و یکی از مهم ترین عواملی که می تواند مانع از بوجود آمدن کپک ها شود تمیز کردن مرتب فرش می باشد. بهتر است فرش ها را به صورت هفتگی جارو کرده تا از بوجود آمدن و رشد قارچ ها جلوگیری شود. در صورتی که فرش شما به اندازه کافی تمیز باشد حتی در معرض شرایط مطلوب رشد کپک نیز اگر قرار داشته باشد مقاومت بیشتری خواهد داشت.

 

از بین بردن کپک فرش

در صورتی که فرش شما دچار کپک شده است در ابتدا باید حتما درب ها و پنجره ها باز کنید تا رطوبت فرش با قرار گرفتن در معرض جریان هوا کاهش پیدا کند. با این کار علاوه بر کم شدن رطوبت بوی نامطبوع حاصل از کپک نیز از منزل خارج می شود. همچنین در صورت امکان می توانید فرش خود را به مدت یک یا دو روز در معرض نور خورشید قرار دهید.

استفاده از جوش شیرین

یکی از راه های جذب رطوبت فرش جوش شیرین است شما می توانید مقداری جوش شیرین را روی محل کپک زده بریزید و پس گذشت مدت کوتاهی جوش شیرین را با استفاده از جاروبرقی جمع کنید. این کار می تواند هم در جذب رطوبت موثر باشد و هم بوی بد فرش را از بین ببرد.

استفاده از پاک کننده ضد کپک

می توانید از پاک کننده های ضد کپک استفاده کنید این پاک کننده ها در اکثر فروشگاه ها موجود هستند. فقط باید در نظر داشته باشید که در انتخاب این پاک کننده ها دقت کنید که محصولی را انتخاب کنید که برای فرش مناسب باشد و به فرش آسیب نزند. این محصولات نیز در از بین بردن کپک و همچنین بوی نامطبوع فرش موثر هستند.

استفاده از بخار شوی

یکی دیگر از موارد موثر در از بین بردن کپک استفاده از بخار شوی می باشد. بخار شوی با ایجاد دمای بالا می تواند در از بین بردن کپک بسیار موثر واقع شود. اما دقت داشته باشید که بعد از بخار شوی حتما از سشوار یا پنکه استفاده کنید زیرا با ایجاد رطوبت بیش از حد امکان رشد کپک های جدید وجود دارد.

رفع کپک فرش

استفاده از خدمات قالیشویی

در نهایت اگر همه موارد بالا را انجام دادید اما کپک فرش شما برطرف نشد و همچنان آثار کپک روی فرش وجود داشت باید از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده نمایید و این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. قالیشویی ها به خوبی با روش های اصولی از بین بردن آلودگی ها و کپک های موجود در فرش آگاهی دارند.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب بیان کردیم کپک نوعی قارچ ذره بینی است که در مکان هایی که دارای رطوبت باشد رشد می کنند. کپک ها در لابلای الیاف فرش نیز بوجود می آیند که علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و آسیب رساندن به فرش برای سلامتی نیز مضر هستند. پس در ابتدا باید حتما با یکسری اقدامات از بروز این مشکل جلوگیری نمایید و در صورتی که این مشکل ایجاد شد باید بلافاصله برای رفع آن اقدام نمایید.
همانطور که گفتیم می توانید با مراجعه به قالیشویی های معتبر این مشکل را برطرف نمایید. یک قالیشویی معتبر با رعایت اصول شستشو بدون آسیب رساندن به فرش شما می تواند کپک ایجاد شده بر روی آن را کامل برطرف نماید. قالیشویی توحید با ارائه خدمات کامل و با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد. در این مجموعه خدمات قالی شویی، مبل شویی، موکت شویی، رفو، ترمیم و ... به طور کامل توسط افراد متخصص و مجرب انجام می گیرد. برای آگاهی از قیمت قالیشویی همین حالا با 1864 تماس بگیرید.
 

کلمات کلیدی : از بین بردن کپک فرش