آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای از روی فرش

جمعه 16 اردیبهشت 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای از روی فرش


یکی از وسایل منزل که جلوه خاصی به خانه شما می‌بخشد، فرش است. همچنین این فرش محل رفت و آمد و نشستن اعضای خانواده می‌باشد به همین دلیل امکان کثیف شدن و ریخته شدن انواع نوشیدنی‌ها مانند چای و نوشابه برروی آن وجود دارد. پاک کردن این لکه‌ها دغدغه‌ای است که اکثر خانم‌ها با آن مواجه هستند و به دنبال راهی می‌گردند که آن‌ها را به طور کامل پاک نمایند تا اثری از این لکه‌ها باقی نماند. در این مقاله از وب سایت قالیشویی توحید راه‌حل‌های خانگی را به شما معرفی می‌کنیم تا شما را از شر این لکه‌ها راحت نماییم. با آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای از روی فرش با ما همراه باشید.


 
آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای با سه روش ساده


تمیز کردن لکه نوشابه از روی فرش

در این بخش به آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای می پردازیم:
یکی از نوشیدنی‌هایی که بسیار محبوب بوده و در مهمانی‌ها استفاده می‌گردد نوشابه نام دارد. گاهی اوقات پیش آمده که لیوان نوشابه از دست خودمان یا کودکان رها شده و محتویات آن برروی فرش ریخته شده است. لکه نوشابه از جمله لکه‌های خاص بوده که هم تاثیر بدی برروی ظاهر فرش گذاشته و هم باعث تخریب شدن فرش می‌شود، زیرا نوشابه حالت اسیدی دارد. همچنین نوشابه به دلیل شیرین و چسبناک بودن مورچه‌ها و سایر حشرات را به خود جذب می‌نماید. به همین دلیل اگر نوشابه برروی فرش ریخته شود باید در اسرع وقت نسبت به تمیز نمودن آن اقدام کنید. اگر این کار را درست انجام ندهید فقط می‌توانید حالت چسبناکی را از بین ببرید و لکه در جای خود باقی می‌ماند.

روش‌های تمیز نمودن لکه نوشابه  

برای پاک نمودن این لکه از چند روش می‌توان استفاده نمود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از حوله کاغذی 

زمانی که نوشابه برروی فرش ریخته می‌شود باید با کمک یک حوله کاغذی اضافه نوشابه را به روش گذاشتن و برداشتن حوله جمع نمود. دقت شود که از حوله‌ها و پارچه‌های معمولی استفاده نشود زیرا باعث فرو رفتن بیشتر نوشابه به الیاف فرش می‌شود و مرحله لکه‌بری را سخت خواهد کرد. بنابراین بهتر است از حوله کاغذی یا نم‌گیر برای این کار استفاده شود. سپس باید مقداری آب به روش اسپری کردن برروی فرش بریزید تا فرش دوباره خیس شده و با حوله کاغذی مجددا مابقی نوشابه که در تار و پود فرش به جا مانده را پاک کنید. در نهایت صبر کرده تا فرش کاملا خشک شود.

روش نمک‌پاشی 

هنگامی که لکه نوشابه تثبیت نشده و هنوز تازه است نمک خوراکی بسیار کارآیی خواهد داشت به این صورت که باید مقداری نمک برروی لکه بریزید و سپس با یک اسفنج نمک را برروی لکه کشیده تا تمام نوشابه توسط نمک جذب شود، زیرا نمک قویترین نم‌گیر است. پس از این لکه محو شد، با دستمال تمیز و آب گرم قسمتی از فرش که نمک‌پاشی شده را تمیز کرده و خشک نمایید.
این روشی که در خصوص آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای ارائه شد بسیار رایج است.

استفاده از مایع ظرفشویی 

گاهی اتفاق می‌افتد که نمی‌توان در همان لحظه لکه را پاک کرد و این لکه قدیمی شده و دیگر با آب و یا نمک پاک نخواهد شد. در این صورت باید یک شوینده شیمیایی به نام مایع ظرفشویی را به کار گرفت. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و آن را در قوطی اسپری بریزید. سپس آن را برروی لکه بپاشید و در نهایت با یک حوله تمیز فرش را پاک کنید. پس از اینکه لکه از بین رفت با مقداری آب و حوله آن قسمت را بشویید، زیرا استفاده از مایع ظرفشویی باعث خشک شدن فرش شده و ظاهر آن را زشت خواهد کرد.

تمیز کردن لکه چای از روی فرش 

هنگامی که چای یا قهوه نیز برروی فرش ریخته می‌شود، سرعت عمل بسیار مهم خواهد بود و باید هرچه زودتر لکه از روی فرش پاک شود، زیرا هنگامی که لکه چای تثبیت شود تمیز کردن آن از روی فرش دشوار می‌باشد. رنگ فرش در نمایان شدن لکه موثر است و در صورت داشتن فرشی با زمینه کرم و روشن این لکه مشخص‌تر خواهد بود و برای تمیز نمودن آن باید دقت بیشتری نمود.

روش‌های پاک نمودن لکه چای  

ابتدا بهتر است چای اضافی را با یک قاشق جمع‌آوری کنید. سپس با یک پارچه تمیز و خشک برروی لکه ضربه بزنید تا جایی که تمام چای از بافت فرش خارج گردد. سپس مقداری آب برروی لکه ریخته تا لکه رقیق‌تر شده و از آسیب رسیدن به بافت فرش جلوگیری گردد. در نهایت برای پاک نمودن کامل لکه باید یکی از روش‌های زیر را انجام دهید:

استفاده از جوش شیرین 

یکی از موادی که برای پاک کردن لکه چای مناسب بوده، جوش‌شیرین است. روش پاک کردن با این ماده که به راحتی در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود به صورت زیر می‌باشد:
•    ابتدا باید در داخل یک فنجان مقداری جوش‌شیرین بریزید.
•    دستمال تمیزی را با آب مرطوب کرده و آن را به جوش‌شیرین آغشته نمایید.
•    سپس آن را برروی لکه چای بکشید و در نهایت با آب سرد محل را شستشو دهید. در صورت از بین نرفتن لکه، مراحل را تکرار کنید.

استفاده از سرکه  

روش دیگری که می‌توان برای از بین بردن لکه چای از آن استفاده نمود، سرکه است. در این روش باید دو لیوان آب را با یک لیوان سرکه مخلوط کنید. یک شیشه اسپری برداشته و مخلوط را داخل آن بریزید و برروی لکه چای اسپری نمایید. در نهایت با یک دستمال مرطوب محل موردنظر را پاک کنید.

استفاده از آبلیمو 

یکی از روش‌های آسان برای پاک کردن لکه چای استفاده از آبلیمو است. به این صورت که چند قطره آبلیمو را برروی لکه موردنظر ریخته و سپس با یک دستمال برروی لکه بکشید. در نهایت با یک دستمال مرطوب برروی آن کشیده تا فرش تمیز شود و رطوبت آن را با دستمال خشک، بگیرید. 
برای از بین بردن لکه چای روش‌های دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال می‌توان از ماست، مایع ظرفشویی، ماده لکه‌بر، سودا و بوره نیز استفاده نمود تا این لکه‌ها برطرف شوند.  
امیدواریم این روش از آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای برای تان مفید واقع شود.


 
آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای با تکنیک های خانگی

اهمیت پاک کردن به موقع لک نوشابه و چای از روی فرش

پاک کردن به موقع لک نوشابه و چای از روی فرش یکی از اقدامات مهم و ضروری در مراقبت از فرش ‌های منزل است. این کار علاوه بر افزایش عمر مفید فرش، به حفظ زیبایی و تمیزی فضا کمک می ‌کند. به طور معمول، هرگونه لکه ‌ای که روی فرش ایجاد می ‌شود، می‌ تواند در آینده ای نه چندان دور به صورت دائمی روی فرش باقی بماند و باعث از بین رفتن زیبایی و تمیزی آن شود.
وقتی یک لکه از نوشابه یا چای روی فرش ایجاد می ‌شود، باید به سرعت واکنش نشان داد و آن را پاک کرد. ابتدا باید لکه را با یک وسیله جامد بردارید تا بیشترین مقدار مایع جذب شود. سپس با استفاده از لکه ‌بری خاص یا محلول‌ های تمیز کننده مناسب، لکه را از روی فرش پاک کنید. اما برای فرش ‌های حساس، بهتر است از خدمات یک قالیشویی حرفه ‌ای استفاده کنید تا از هرگونه خطری برای فرش جلوگیری کرده باشید.
پاک کردن به موقع لک نوشابه و چای از روی فرش، علاوه بر این که زیبایی و تمیزی فضا را حفظ می‌ کند، به سلامت و عمر مفید فرش نیز کمک خواهد کرد. لکه‌ های باقیمانده ممکن است باعث فساد و خرابی فرش شوند و در نهایت موجب افزایش هزینه‌ های تعمیر و نگهداری خواهد شد. بنابراین، اهمیت پاک کردن به موقع لک نوشابه و چای از روی فرش بسیار زیاد است و نباید آن را نادیده گرفت.

لکه نوشابه و چای چه بر سر زیبایی فرش می آوردند

لکه نوشابه و چای روی فرش ها یکی از اتفاقات ناگوار برای هر بانوی ایرانی است. این لکه ها می توانند زیبایی فرش را تخریب کنند و زمینه های ناخوشایندی را برای چشمان مهمانان و صاحب خانه فراهم نمایند. اگر این لکه ها به مدت طولانی روی فرش باقی بمانند، ممکن است بهبود نیافته و باعث افت کیفیت فرش شوند. بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع این است که هر چه سریع تر بلافاصله پس از ایجاد لکه، آن را پاک کنید. همچنین، استفاده از یک روفرشی با پوشش مقاوم در برابر لکه ها می تواند کمک کند تا فرش شما در برابر این نوع خطرات محافظت شود.

سخن پایانی 

یکی از وسایل نسبتا گران هر خانه که جلوه خاصی به آن می‌بخشد و همچنین محل نشستن اعضای خانواده بوده، فرش است. به همین دلیل احتمال ریخته شدن نوشیدنی‌هایی مانند چای و نوشابه وجود دارد. نمی‌توان پس از هر بار که این اتفاق افتاد فرش را به قالیشویی برد، زیرا علاوه بر هزینه، باعث فرسوده شدن فرش نیز می‌گردد. پس باید از روش‌های خانگی بدین منظور استفاده نمود. روش‌های گوناگونی وجود دارد که در این مقاله از وب سایت .... به ‌آن‌ها اشاره شد. اما باید در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای پاک نمودن این لکه‌ها همان موقع ریخته شدن است وگرنه لکه تثبیت شده و تمیز کردن آن‌ها سخت می‌شود. برای مطالعه این روش‌ها و سایر مطالب مفید در خصوص آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای به وب سایت قالیشویی توحید مراجعه نمایید. همچنین برای کسب اطلاع از نحوه دریافت خدمات قالیشویی می توانید با شماره قالیشویی تماس حاصل نمایید.
 

کلمات کلیدی : آموزش پاک کردن لک نوشابه و چای