آموزش پاک کردن لکه‌‌های چربی از روی فرش دستبافت

دوشنبه 3 مرداد 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
آموزش پاک کردن لکه‌‌های چربی از روی فرش دستبافت

فرش یکی از اجزای اصلی هر خانه‌‌ای است که در مهمانی نیز بسیار مورد توجه قرار می‌‌گیرد، از مدل، دستبافت و ماشینی بودن آن گرفته تا رنگ و رو و تمیزی‌‌اش. وای به حال آن فرشی که کثیف و پر چرک باشد آن هم از نوع لک چربی. به طور کلی هر ۱۸ ماه یکبار می‌بایست فرش را به طور کامل شست اما گاهی به علت‌‌‌های مختلف مثل شیطنت کودکان، سهل انگاری و غیره باعث ایجاد لکه‌‌هایی از مواد آلاینده روی فرش می‌‌شود که ظاهر خانه را زشت می‌‌کند.
حال گاهی ممکن نیست که با ایجاد هر لکه‌‌ای فرش‌‌ها را به طور کامل بشوریم یا آن را به قالیشویی  ببریم، به همین دلیل برخی از لکه‌‌ها را باید از طریق مواد شوینده یا ترفند‌‌های شستشو رفع نماییم، اما در این راستا دقت داشته باشید که از هر ترفند و ماده شوینده‌‌ای استفاده نکنید؛ زیرا که این گونه مواد به الیاف فرش آسیب خواهد زد. در این مقاله ما قصد بیان راهکار‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی جهت پاک کردن لکه‌‌های چربی از روی فرش‌‌های دستبافت را به صورت کاملاً اصولی داریم تا به فرش آسیبی نرسد.

خدمات تخصصی قالیشویی توحید

پاک کردن لکه‌‌های چربی از روی فرش دستبافت

روغن یکی از سیالاتی است که باعث ایجاد لکه‌‌هایی چسبناک و ماندگار می‌‌‌گردد و برای رفع این مایع در هنگام شست‌وشوی ظروف از آب داغ و مواد شوینده استفاده می‌‌شود اما هنگامی که روی فرش بریزد، دستور کار عوض می‌‌‌شود! زیرا آب داغ و مواد شوینده هر دو برای فرش مضر هستند و باعث رنگ‌‌‌دهی و از بین رفتن تار و پود فرش خواهند شد خصوصاً فرش‌‌‌های دستبافت که نسبت به دیگر مدل‌‌ها دارای ظرافت و حساسیت بیشتری هستند. در اینجا با بیان چند ترفند شستشو دهنده برای پاک کردن لکه‌‌های چربی آن هم به صورت کاملاً اصولی شما را از قالیشویی بی‌‌‌نیاز خواهیم کرد.

نشاسته ذرت قاتل جان چربی

شاید شما هم تعجب کرده‌‌ باشید که چرا نشاسته ذرت را معرفی کردیم؟! مگر چه خواصی دارد؟! باید بیان کنیم که این ماده ارزان و بی‌‌ضرر با خاصیت جذب بالایی که دارد موجب جذب روغن از روی فرش و تمیزی آن خواهد شد در ضمن این ماده عموماً در‌‌دسترس همگان وجود دارد! برای پاک کردن لکه‌‌های چربی از روی فرش توسط نشاسته ذرت ابتدا می‌بایست روغن را توسط دستمال کاغذی تا حد امکان پاک کنید بدین صورت که دستمال کاغذی را روی لکه قرار دهید تا روغن جذب شود اما توجه داشته باشید که برای این کار از مالیدن اجتناب کنید تا لکه پخش و گسترده نشود!
قدم بعدی بعد از جذب روغن توسط دستمال کاغذی، پوشاندن تمام سطح لکه با نشاسته ذرت می‌‌‌باشد که باید حداقل ۱۵دقیقه به طول انجام تا تمام روغن باقی‌‌ مانده جذب آن شود. در انتها توسط جارو برقی کامل پودر‌‌ها را جارو کرده تا به تار و پود فرش نفوذ نکنند. حال می‌‌بینید که دیگر خبری از روغن و چربی نیست!

خمیر اصلاح ماده‌‌ای مفید برای پاک کردن لکه‌‌های چربی

خمیر اصلاح در واقع همان ماده‌‌ای است که آقایان برای اصطلاح صورت‌‌شان به کار می‌‌برند که جزو دسته بهترین مواد جهت پاک کردن لکه‌‌های چربی نیز قرار گرفته‌‌اند. برای انجام این کار بعد از جذب روغن‌‌ توسط دستمال کاغذی‌‌‌ها کافیست که مقداری خمیر اصلاح را روی سطح لکه بزنید تا به طور کامل آن را بپوشاند، سپس اندکی صبر کنید تا این خمیر شگفت‌‌انگیز لکه را نرم نماید و در انتها با دستمالی تمیز خمیر و لکه را به آرامی از روی فرش پاک کنید، چنانچه بار اول لکه به خوبی تمیز نشد می‌‌توانید این کار را تکرار نمایید و در انتهای کار با استفاده از یک دستمال مرطوب، محل لکه را تمیز نمایید‌.

راهکاری قدیمی اما مفید برای رفع چربی روی فرش

از قدیم الایام هنگامی که مقداری چربی یا هر چیزی که روی فرش می‌‌ریخت، مادر خانه با اسکاج و مایع ظرف‌‌شویی به جان فرش می‌‌افتاد اما امروزه راه‌‌های مفید بسیاری وجود دارد که می‌‌توانند به کار ببرند و در صورتی که از این راهکار‌‌ها جواب مناسب را دریافت نکردند، اجازه دارند به این روش روی بیاورند‌.
در این روش برای پاک کردن لکه‌‌های چربی  مقداری آب و مایع ظرف‌‌شویی را در هم مخلوط نمایید و با استفاده از یک برس شروع به تمیز نمودن لکه کنید. در انتها مایع را با کمی آب و دستمال به خوبی از روی فرش پاک نموده تا هیچ گونه اثری از آن باقی نماند.

الکل مضر و پاک کردن لکه‌‌های چربی

چنانچه  راه‌‌‌های  بالا را امتحان کردید و نتیجه مطلوب را نگرفتید می‌‌توانید از مقدار کمی الکل استفاده کنید، به صورتی که بعد از جذب روغن باقی مانده توسط دستمال کاغذی مقداری الکل با استفاده از دستمال روی محل مورد نظر قرارداده و پس اندک مدتی آن را پاک کنید.
برای پاک کردن می‌‌توانید از آب و دستمال استفاده کنید فقط دقت کنید که هنگام کار با الکل آن را به گونه‌‌ای فشار ندهید که به اعماق فرش نفوذ کند و باعث تخریب تار و پود فرش‌‌ شما شود. البته نا‌‌گفته نماند که این روش برای فرش‌‌های دستبافت مفید نخواهد بود و دارای مضراتی هست؛ اما اگر به صورت اصولی انجام شود و الکلی باقی نماند از مقدار ضرر آن کاسته خواهد شد.

پاک کردن لکه چربی از روی فرش و موکت در قالیشویی توحید

ماده‌‌ای قوی‌‌تر از الکل

بعید می‌‌دانیم که با انجام موارد بالا لکه چربی پاک نشده باشد اما باز هم اگر لکه باقی مانده بود کافیست برای تیر آخر از مقداری آب و هیدروژن پر‌‌اکسید استفاده کنید. جهت ساخت این محلول قوی برای پاک کردن لکه‌‌های چربی  باید ۱ قاشق هیدروژن پر‌‌اکسید را با ۱ لیتر آب ولرم مخلوط کنید و با استفاده از برس قسمت لکه را تمیز نمایید. در اینجا باید متذکر شویم که به علت قوی بودن این محلول نباید بگذارید که مدت زیادی روی فرش باقی بماند و باید سریعا آن را با آب گرم شستشو دهید و پاک کنید یا با استفاده از آب ولرم و دستمال آن را رفع نمایید. در هر صورت این محلول برای تار و پود فرش مضر می‌‌باشد و به عنوان راه‌‌های آخر به سراغش بیایید.

آمونیاک راه حل نهایی

اگر همه روش‌های قبلی را امتحان کردید و از آن نتیجه نگرفتید می‌توانید ۵۰ میلی‌لیتر آمونیاک را با چهار برابر آب ترکیب نمایید. سپس این محلول را با یک برس نرم بر روی لکه چربی فرش بمالید. چند دقیقه به آمونیاک برای جذب چربی زمان بدهید پس از آن فرش را خوبی آبکشی کنید و خشک نمایید. اگر باقیمانده آمونیاک را از بافت فرش خارج نکنید، باعث پوسیدگی آن شده و آسیب جبران‌ناپذیری به فرش دستباف و ارزشمند شما وارد می‌کند.

این نکات را در زمان پاک کردن لکه چربی از روی فرش دستباف جدی بگیرید!

تا اینجا به شما محلول‌های پاک‌کننده چربی از روی فرش دستباف را معرفی کرده‌ایم اما اگر نکات زیر را در هنگام اجرای عملیات لکه‌برداری به درستی رعایت نکنید ممکن است آسیب جبران‌ناپذیری به فرش بزنید:
•    توجه داشته باشید که هر چه لکه چربی ایجاد شده بر روی فرش را سریع‌تر پاک کنید، کار راحت‌تر است. پس نگذارید این لکه در فرش شما برای مدت‌زمان طولانی باقی بماند.
•    از آنجایی که فرش‌های دستباف بسیار حساس هستند و امکان تداخل رنگی در آنها بیشتر از فرش‌های ماشینی است باید از آب سرد برای شستشوی لکه چربی از روی فرش استفاده نمایید. آب داغ باعث برهم خوردن رنگ فرش شده و زیبایی آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
•    محلول‌هایی مانند آمونیاک، الکل و سرکه باید پس از اثرگذاری به طور کامل از روی فرش پاک شوند در غیر این صورت با خاصیت اسیدی بسیار زیادی که دارند به فرش آسیب زده و باعث پوسیدگی آن خواهند شد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا روش‌های کم‌خطرتر را امتحان کرده و در صورتی که لکه پاک نشد به سراغ محلول‌های اسیدی بروید.
•    ما به هیچ عنوان استفاده از مواد شوینده سفیدکننده را برای پاک کردن لکه چربی از روی فرش به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. این مواد نه تنها به رنگ فرش آسیب می‌رسانند بلکه تاروپود آن را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و عمر آن را کم می‌کنند.
•    زمانی که می‌خواهید از دستمال کاغذی برای جذب اضافات روغن استفاده کنید آن را روی فرش نمالید زیرا به پوره‌های ریز تبدیل شده و این پوره‌ها در بافت فرش باقی می‌مانند. برای این کار فقط باید دستمال کاغذی را بر روی لکه گذاشته، کمی فشار دهید و سپس آن را بردارید.
•    از هر یک از روش‌های معرفی شده در این مطلب که برای لکه‌زدایی از فرش استفاده کردید پس از آن سطح فرش را به طور کامل خشک کنید. در غیر این صورت ممکن است فرش زرد شده یا رطوبت موجود در آن باعث ایجاد بوی نامطبوع شود.

نتیجه گیری

در پایان باید متذکر شویم که بدون آگاهی دست به انجام هیچ عملی نزنید و چنانچه که لکه‌‌ای روی فرش‌‌تان به وجود آمد و امکان شستن فرش نبود یکی از راه‌‌های بالا را امتحان نمایید اما اگر امکان شستشو فرش را دارید بهتر است که کار را به بلد بسپارید و فرش گرانبهای خود را به خدمات شستشوی فرش دستباف قالیشویی بسپارید. در قالیشویی‌‌ افرادی مجرب و حرفه‌‌ای وجود دارند که برای پاک کردن هر لکه‌‌ای از جمله پاک کردن لکه‌‌های چربی، راهی بلدند پس بهتر است که با آن‌‌ها تماس گرفته و با شستشو فرش خود به دل نگرانی‌‌ها پایان دهید. چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر داشتید، می‌‌توانید با شماره‌‌گیری شماره‌‌های زیر با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

 

کلمات کلیدی : پاک کردن لکه‌‌‌های چربی