چگونه لک خودکار، ماژیک یا آبرنگ نقاشی کودکان را از روی فرش پاک کنیم؟

چهارشنبه 16 آذر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
چگونه لک خودکار، ماژیک یا آبرنگ نقاشی کودکان را از روی فرش پاک کنیم؟

اگر فرزند خوردسال داشته باشید قطعا این مشکل را تجربه کرده ‎اید که کودک شما با ماژیک و یا آبرنگ بجای نقاشی روی دفتر خود روی موکت و فرش نقاشی بکشد و یا اگر خودتان کار خطاطی و یا نقاشی انجام می‌دهید ممکن است به طور ناگهانی رنگ و جوهر شما روی فرش ریخته و لک ایجاد کند. پاک کردن لکه‌های رنگی فرش می‌تواند باعث نگرانی شما شده و برای این کار با چالش‌های زیادی مواجه شوید. ممکن است حتی بعد از شستشو اثر لک روی فرش باقی بماند و یا هنگام پاک کردن لک اثر آن روی فرش گسترش پیدا کرده و باعث کثیفی بیشتر فرش شما شود. اگر برای پاک کردن لک از روی فرش روش‌های اصولی را رعایت نکنید دچار مشکل می‌شوید.
ما در این مطلب از سایت قالیشویی توحید شما را با روش‌های صحیح پاک کردن لک از روی فرش آشنا می‌کنیم تا در صورت نیاز بتوانید خودتان این مشکل را برطرف نمایید. اما بهتر این است که برای اطمینان از درست انجام شدن این امر و تمیز شدن فرش خود با شماره قالیشویی تماس گرفته و این کار را به افراد متخصص در زمینه شستشوی انواع فرش بسپارید. دقت داشته باشید که اگر فرش شما دستبافت و قیمتی می‌باشد حتما با یک قالیشویی معتبر تماس گرفته و این کار را به آنها بسپارید.
در ادامه این مقاله با انواع روش‌های پاک کردن جوهر از روی فرش با ما همراه باشید.

روش پاک کردن لکه‌های رنگی فرش

مراحل پاک کردن لکه جوهر روی فرش

برای انجام صحیح این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول

پاک کردن سریع و بلافاصله فرش پس از ریختن جوهر روی آن اولین قدم می‌باشد. پس از اینکه ماده رنگی یا جوهر روی فرش ریخت باید سریع آن را با یک دستمال و یا حوله تمیز کنید تا مقادیر اضافه آن از روی قالی جمع شود. این کار را تا جایی که مقادیر اضافه جوهر از روی فرش کامل تمیز شود ادامه دهید.
در همین اولین مرحله از پاک کردن لکه‌های رنگی فرش چنانچه متوجه شدید که لک بزرگتر و بدتر شده و یا احساس کردید که به فرش آسیب وارد می‌شود بهتر است که با قالیشویی تماس گرفته و این کار را به آنها بسپارید.

مرحله دوم

در این مرحله باید از محلول‌های تمیز‌کننده مانند مایع ظرفشویی، صابون، پودر لباسشویی و ... برای پاک کردن لک استفاه کنید. از یک حوله مرطوب و آغشته به مواد استفاده کنید و آنرا روی لک قالی قرار دهید و بگذارید به مدت 5 دقیقه باقی بماند. همچنین می‌توانید محلول تمیز‌کننده را با آب گرم مخلوط کرده و داخل ی‌کبطری اسپری بریزید و به صورت مستقیم روی فرش و قالی اسپری کنید.

مرحله سوم

گفتیم می‌توانید محلول را به صورت مستقیم روی فرش یا قالی استفاده کنید برای این کار هم بهتر است از یک بطری اسپری استفاده کنید. اگر بطری اسپری نداشتید می‌توانید با استفاده از یک قاشق کمی از محلول را روی لکه پخش کنید. سپس بگذارید محلول به مدت چند دقیقه روی فرش باقی بماند.

مرحله چهارم

در این مرحله از پاک کردن لکه‌های رنگی فرش باید با استفاده از یک پارچه تمیز رطوبت فرش را بگیرید. اما توجه داشته باشید که پارچه را روی فرش نکشید تا لک پخش نشود فقط به آرامی پارچه روی قسمت لک شده فشار دهید. این کار تا زمانی که لک به طور کامل از روی فرش یا قالی پاک شود ادامه دهید.

مرحله پنجم

پس از اینکه لک به طور کامل از روی فرش پاک شد باید محل را آبکشی کنید. این کار باعث می‌شود که باقی مانده رنگ یا جوهر و همچنین محلول شستشو از فرش خارج شود. برای این کار یک تشت بزرگ زیر محل لکه قرار دهید و با استفاده از آب سرد فرش را آبکشی نمایید.

مرحله ششم

پس از اینکه فرش را آبکشی کردید باید آنرا خشک کنید. برای این کار می‌توانید فرش را روبروی باد پنکه و یا در آفتاب قرار دهید تا خشک شود. همچنین می‌توانید با استفاه از یک حوله و یا یک دستمال تمیز رطوبت محل شستشو را بگیرید. دقت داشته باشید باید حتما فرش را به طور کامل خشک کنید زیرا در صورت خیس ماندن ممکن است دچار پوسیدگی و کپک شود.

روش‌های پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

همانطور که گفتیم شما می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های رنگی فرش از مواد شوینده مختلفی استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید برای استفاده از هر کدام از این مواد ممکن است نیاز به رعایت نکاتی داشته باشد. در زیر به معرفی برخی از این مواد و روش استفاده از آن می‌پردازیم.

شامپو فرش

این ماده یکی از بهترین مواد شوینده جهت تمیز کردن و از بین بردن لک روی فرش می‌شود. برای استفاده از شامپو فرش نیاز به یک تکه ابر دارید و با آن می‌توانید به راحتی فرش را تمیز کنید. اما چنانچه شامپو فرش در دسترس نبود برای اینکه لک جوهر روی فرش باقی نماند و بلافاصله تمیز شود می‌توانید از محلول‌های دیگری استفاده کنید.

مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی را با مقداری آب‌گر مخلوط کنید و با استفاده از آن لک را پاک کنید. این محلول سریع‌ترین ماده در دسترس می‌باشد. پس از مخلوط کردن مایع ظرفشویی با آب گرم و با استفاه از یک پارچه نخی و تمیز لک را پاک کنید.

سرکه سفید

مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و یک محلول شستشو قوی درست کنید. با استفاده از سرکه سفید می‌توانید لکه‌های مختلف آبرنگ، قهوه، چای و شربت را از روی فرش پاک کنید. شما می‌توانید برای بالا بردن قدرت پاک کنندگی کمی مایع ظرفشویی نیز به آن اضافه نمایید. سپس با استفاده از یک پارچه سفید تمیز محلول را روی لکه قرار داده و پاک کنید.

نکات پاک کردن لکه‌های رنگی فرش

پاک کردن لک روی فرش دستبافت

در بالا به برخی مواد شوینده خانگی برای پاک کردن لکه‌های رنگی فرش اشاره کردیم. اما از آنجا که فرش‌های دستبافت و قیمتی از حساسیت بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی و موکت‌ها برخوردار هستند باید حتما در تمیز کردن و شستشوی آنها دقت لازم رعایت شود. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که برای این امر بهتر است به قالیشویی مراجعه کنید اما چنانچه قصد دارید خودتان فرش را پاک کنید به موارد زیر دقت داشته باشید.
برای فرش دستباف بهتر است از الکل و استون استفاده نکنید به دلیل اینکه این مواد شیمایی بوده و ممکن است به الیاف فرش آسیب وارد کند. می‌توانید از مواد شوینده ملایم مانند شامپو بچه استفاده نمایید. به این روش که ابتدا جوهر اضافه را از روی فرش بردارید و سپس شامپو بچه را روی لک بریزید و با یک دستمال به صورت ضربه‌ای روی لک بزنید تا لک از بین برود. در نهایت نیز با استفاده از یک آب پاش محل لک را آب کشی کرده و با حوله و یا دستمال تمیز آن را خشک کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله از سایت قالیشویی توحید سعی کردیم روش پاک کردن لکه‌های رنگی فرش را به شما آموزش دهیم. اما از آنجا که این کار در منزل ممکن است به فرش شما آسیب وارد کند توصیه کردیم بهتر است به یک قالیشویی معتبر مراجعه نمایید. قالیشویی توحید با توجه به داشتن سالها تجربه ارائه‌کننده خدمات ویژه به مشتریان خود در زمینه شستشو و لکه برداری انواع فرش ماشینی، دستبافت، ابریشمی، قالیچه، موکت و غیره می‌باشد.

 

کلمات کلیدی : پاک کردن لکه‌های رنگی فرش