چگونه لکه چربی را از روی مبلمان پاک کنیم؟

دوشنبه 27 آذر 1402
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
چگونه لکه چربی را از روی مبلمان پاک کنیم؟

مبل و فرش جزو لوازم منزل اصلی و ایفا‌ کننده نقش بسیار بزرگی در دکور و زیبایی خانه هستند. اما وای به آن روزی که کودکی بازیگوش و سهل ‌انگار یا بزرگسالی خواه مهمان منزل باشد، خواه خود میزبان باشد، باعث ایجاد لکه چربی که معمولا از روغن غذا حاصل می‌شود، روی مبلمان خانه شود. در این مواقع بهتر است خونسری خود را حفظ کنید و عجولانه حرکتی انجام ندهید، بلکه با به کار بردن یک روش موثر این معضل را حل کنید. پس اگر شما هم دغدغه نگهداری درست از سرمایه و زیبایی وسایل منزل را دارید، در ادامه با ما  در سایت قالیشویی توحید همراه باشید.

نکات مهم در پاک کردن لکه چربی

اولین نکته برای پاک کردن چربی از روی مبلمان این است که به لیبل مبل دقت کنید. برخی از مبلمان برند و شناخته‌شده، علائمی را بر روی مبل هک کرده‌اند که نشان می‌دهد آن مبل با چه شوینده‌ای تمیز می‌شود. لکه ‌برهای شیمیایی، اتوی داغ، محلول نمک و الکل و سرکه به طور معمول از بین برنده چربی‌ هایی است که بر مبل لکه ایجاد کرده‌اند. نکته مهم بعدی این است که با وجود آن که کد های تمیز کردن مبل، روش شستشو و لکه بری صحیح آن را نشان می‌دهد، اما باز هم بهتر است گوشه کوچکی از مبل را که در معرض دید نیست با شوینده مورد نظر و آب تمیز کنید تا مطمئن شوید مبل شما با دستور تمیزی مطابقت دارد. با این روش به پارچه و بافت آن آسیبی وارد نمی‌گردد. نکته کاربردی بعدی می‌گوید پیش از شروع به انجام هر کاری برای تمیز کردن لکه‌ها مبل را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و خاک مبل داخل لکه نرود. پاک کردن لکه به جنس مبل نیز بستگی دارد، همچنین لکه ها نیز انواع مختلفی دارند که لکه روغن و چربی تنها یکی از آن ها است. در بخش بعدی به راهکارهایی جهت تمیز کردن لکه های چربی از مبلمان می‌پردازیم.

لک چربی روی مبل

چگونه لکه چربی را از روی مبلمان پاک کنیم؟

•    اتوی داغ

شاید خانگی ترین و ساده ترین روش از بین بردن لکه چربی استفاده از اتو باشد. البته اگر مبل شما ابریشمی است. قسمت لکه را با یک برگه بپوشانید، سپس اتوی داغ را چند ثانیه روی کاغذ نگه دارید، لکه چربی پاک می‌شود.

•    محلول الکل و نمک

محلول نمک و الکل یک روش سنتی و خانگی برای پاک کردن لکه ها است. در این روش مقدار کمی نمک و الکل را در یک ظرف با هم مخلوط می‌کنیم و آن را توسط اسفنج روی لکه ایجاد شده می‌کشیم. با این عمل به احتمال زیاد لکه چربی از روی مبل پاک می‌گردد.

•    محلول های شیمیایی

منظور از محلول‌های شیمیایی بیشتر اسپری ‌های لکه بری است که در بازار برای پاک کردن انواع لکه از مبل و فرش به کار می‌رود. در هنگام استفاده از این لکه برها سعی کنید ابتدا آن را تست کنید تا مطمئن باشید که ساختار محلول ها صدمه‌ای به بافت مبل نزند.

•    سرکه و جوش شیرین

برای مبل ‌های کاملا پارچه‌ای می‌توانید مقدار کمی جوش شیرین بر روی ناحیه روغنی بریزید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب جوش شیرین شود. حال از یک مسواک یا اسفنج برای پاک کردن روغن و جوش شیرین بهره گیرید و با جاروبرقی دانه ‌های جوش شیرین را از سطح مبل پاک کنید. سپس یک قاشق سرکه سفید را با مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم مخلوط کنید و توسط اسفنج یا پارچه روی لکه مورد نظر بزنید تا کاملا محو شود.

•    پودر بچه و نوشابه

جالب است که ساختار و مواد تشکیل دهنده پودر بچه به شکلی عمل می‌کند که در بسیاری از موارد خاص به کمک افراد می‌آید. در این قسمت نیز کافی است مقداری از پودر بچه را روی لکه روغنی بریزید و اجازه دهید مدت زمان زیادی روی مبل بماند تا وقتی که تمام روغن جذب پودر بچه شود. پس از آن پودر را با جاروبرقی جمع کنید.
نوشابه ‌ها نیز به عنوان تمیز کننده های قوی شناخته شده‌اند. برای پاک کردن لکه چربی با استفاده از نوشابه یک دستمال را داخل نوشابه برده و به صورت آرام بر لکه ضربه بزنید. بعد از آن مقداری پودر ماشین لباسشویی را با آب گرم مخلوط و با استفاده از یک مسواک لکه چربی را کاملاً پاک کنید.

•    آب و صابون

برای پاک کردن لکه چربی از مبل چرمی از محلول آب و صابون استفاده می‌شود. ابتدا باید با یک دستمال نخی و کاملاً تمیز و بهره‌گیری از محلول آب گرم و صابون چرم را بشویید. بعد از آن کف ‌ها را از روی مبل پاک کنید. 

پاک کردن لک چربی از روی مبل

توصیه های کاربردی

در تمامی روش های ذکر شده برای پاک کردن روغن از سطح و بافت مبل، باید نهایت دقت را به کار برد که به مبل که یک وسیله گران قیمت و بسیار در معرض دید است، خدشه‌ای وارد نگردد. بهتر است هنگام اجرای راهکارها از فشار زیاد دست یا مصرف بیش از حد پاک کننده بپرهیزید تا پارچه مبل نازک یا پاره نشود. بعد از پیاده کردن متدها مبل را پارچه‌ای کاملا نخی و تمیز، خشک کنید. همان‌طور که مشخص است پاک کردن لکه از مبل حتی اگر اصولی و بادقت انجام شود، حجمی از استرس را به صاحبخانه وارد می‌کند، پس چرا از همان ابتدای پیدایش مشکل کار را به اصطلاح به کاردان نسپاریم و از یک شرکت قالیشویی متخصص در این امور درخواست کمک نکنیم؟

سخن پایانی

اگر شما نیز به این موضوع فکر می‌کنید که به جای به کار بردن چند روش متعدد برای پاک کردن لکه چربی و روغن که تازه ممکن است لکه را  کامل از بین نبرد و علاوه بر خدشه به مبل، وقت و انرژی زیادی از شما تلف کند! از تخصص قالیشویی مدد بگیرید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کارخانه قالیشویی توحید است. این قالیشویی یک سایت آنلاین و مجهز بزرگ دارد که با مراجعه به آن و ثبت درخواست خود، نه تنها با حضور در محل و بهره گیری از دستگاه و لکه برهای مخصوص، انواع لکه را پاک می‌کنند. بلکه امکان شستشوی کامل مبل و موکت در منزل، همچنین شستشوی مکانیزه انواع فرش و قالی را برای مشتریان خود مهیا می‌کند.
 

کلمات کلیدی : لک چربی روی مبل