روش های مراقبت از فرش زربافت، فانتزی و ابریشمی

چهارشنبه 19 مرداد 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
روش های مراقبت از فرش زربافت، فانتزی و ابریشمی

دل دادن به نقوش و تار و پود فرش نتیجه ای جز زیبایی نخواهد داشت. تابحال شنیده‌اید که یک فرش روح و جان دارد؟ یا فرش روح تازه‌ای به خانه هدیه داده است؟ برخی از فرش ها از قدیم الایام بسیار مورد توجه بوده‌اند و واژه نفیس را روی آن ها گذاشته‌اند. اگر شما هم یکی از این فرش های زیبا را در منزل خود دارید باید به دنبال کسب اطلاعات در خصوص نگهداری درست و اصولی از آن ها باشید. در ادامه مطلب از سایت قالیشویی توحید شما را با روش های مراقبت از فرش زربافت، فانتزی و ابریشمی آشنا خواهیم کرد.

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی توحید

فرش سه بعدی با تار و پود زر

فرش های زربافت داراب گل هایی برجسته هستند که قسمت های غیر برجسته آن با گلیم بافته شده‌اند. در قسمت های گلیم بافت آن از نخ های سیم تاب بهره برده‌اند که رنگ سیم ها با توجه به سلیقه و طرح فرش می توانند نقره ای، طلایی و مسی باشند. برای نگهداری از این فرش ها باید به موارد زیر دقت کنید:

رطوبت دشمن سرسخت فرش زربافت

فرش زربافت را در مکان های مرطوب قرار ندهید زیرا به مرور زمان دچار پوسیدگی می‌شود.

تناسب فرش و فضا

قبل از خرید فرش زربافت به متراژ فضای خود دقت کنید تا از تاخوردگی فرش جلوگیری نمایید.

دوری از گرما و نور

فرش زربافت را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. همچنین از فرار دادن اجسام داغ همانند اتو روی آن خودداری کنید.

با فرش های فانتزی بیشتر آشنا شوید

در این قسمت از مطلب روش های مراقبت از فرش زربافت، فانتزی و ابریشمی به فرش های فانتزی خواهیم پرداخت. این فرش ها در شاخه ای جداگانه به نام مدرن قرار دارند که انواع مختلفی به شرح زیر دارند:

فرش شگی

فرش های با پرزهای بلند و پر را شگی می گویند. این فرش ها محیطی مناسب برای جمع آوری گرد و غبار هستند به همین دلیل برای پاکیزگی آن ها باید از روش آویز و ضربه استفاده کرد. به این صورت که فرش را از جایی مطمین آویزان کنید. و با وارد کردن ضربه به آن کثیفی را از عمق خارج نمایید. برای شستشو این فرش پیشنهاد می کنیم در درجه اول آن را به قالیشویی بسپارید، اما اگر قصد داشتید در خانه این کار را انجام دهید با بخارشوی آن را تمیز کنید.

فرش شنل

فرشی با برجستگی های بسیار زیبا را فرش شنل گویند. این مدل فرش فانتزی نیز قابلیت جمع آوری گرد و غبار را دارد. برای تمیز کردن آن ابتدا از جاروبرقی استفاده کنید.

گبه و گلیم

فرش هایی موکت مانند که یافت فشرده ای دارند را گبه و گلیم می گویند. تمیز کردن این دو فرش آسان است و شما می توانید با یک جاروبرقی آن را تمیز کنید. این نوع فرش فانتزی دارای عمری طولانی است و مراقبت از آن کار سخت و دشواری نیست.

سایر فرش فانتزی

برخی از فرش های فانتزی اعم از فرش کودک، کهنه نما، ترکیه ای و چهل تیکه همانند فرش های ماشینی هستند. بافت مستحکمی دارند و سنگین تر از مابقی فرش ها هستند. برای تمیز کردن آن ها کافی است از جاروبرقی استفاده کنید.

شستشوی تخصصی فرش دستباف با مواد درجه یک در قالیشویی توحید

فرش هایی مناسب خاص پسندان

همانطور که تاکنون متوجه شده اید فرش های زربافت، فانتزی و ابریشمی انتخابی مناسب برای خاص پسندان هستند. اگر می خواهید محیط منزل خود را متفاوت کرده و جلوی زیبا به آن ببخشید چاره ای جز انتخاب یکی از این فرش ها ندارید! این فرش ها دکوراسیون داخلی شما را از سایر خانه ها متمایز می کنند و ظاهری جذاب به آن می بخشند. 
فرش های فانتزی خصوصاً مدل شگی این روزها بسیار پرطرفدار و ترند شده اند و انتخاب مناسبی برای اتاق کودکان هستند. این فرش های فانتزی بسیار نرم و لطیف هستند و کودک شما بر روی آن احساس آرامش و راحتی خواهد کرد. البته این فرش ها برای اتاق بزرگسالان نیز مناسب اند. فقط باید به نکاتی که در مورد نگهداری آن ها به شما گوشزد کردیم، توجه کنید و به خوبی از آن مراقبت کنید. تنها در این صورت است که طول عمر این فرش ها افزایش پیدا می کند. 
فرش های زربافت حتی برای اتاق پذیرایی و نشیمن نیز مناسب هستند و رنگ و طرحی زیبا به کفپوش منزل شما می بخشند. این فرش ها در زیر نور طبیعی یا نور لوستر بسیار درخشان و جذاب هستند. نیازی به معرفی فرش های ابریشمی نیست شما هم به خوبی می دانید که بهترین و ارزشمندترین فرش ها با نخ های ابریشمی بافته شده اند و جلوه ای لوکس به منزل شما می بخشند. 
شما می توانید از این فرش ها برای محیط پذیرایی و حتی اتاق خواب استفاده کنید. به شما توصیه می کنیم فرش های ابریشمی را در جلوی درب سرویس استفاده نکنید زیرا رطوبت این نقاط بسیار زیاد بوده و فرش ابریشمی نیز به رطوبت حساس است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که با وجود اینکه مراقبت از این فرش ها با فرش های ماشینی و دستباف متفاوت است اما انتخابی مناسب برای خاص پسندان است. 
افرادی که می خواهند محیط خانه خود را بسیار لوکس و لاکچری کنند معمولاً این فرش ها را برای منزل خود انتخاب می کنند. پس اگر شما هم این فرش ها را خریداری کرده اید نگران نگهداری از آنها نباشید. به شما توصیه می کنیم شستشوی این فرش های زیبا را به قالیشویی بسپارید زیرا کارشناسان قالیشویی با مواد شوینده مناسب و روش های ایده آل این فرش ها را شستشو می دهند و مانند روز اول به شما تحویل می دهند.

نکات کلیدی در مراقبت و نگهداری فرش های فانتزی

برای مراقبت از فرش های فانتزی به نکات زیر دقت کنید:
•    در جهت خواب مناسب فرش جاروبرقی کنید.
•    از برس فرش برای برس کشیدن استفاده کنید تا علاوه بر آشغال ها، خاک های گرفتار در عمق های پایین تر را تمیز کند.
•    بعد از برس کشی مجدد از جاروبرقی استفاده کنید

ابریشمی در دل تار و پود فرش

فرش هایی زیبا و لطیف که اغلب افراد از داشتن آن ها راضی و خشنود هستند. این فرش ها بسیار قیمتی بوده و نیازمند مراقبت می باشند. در ادامه نکات مهم و کلیدی را در مراقبت از فرش های ابریشمی بیان می کنیم:
•    در زمان پهن کردن فرش ابریشمی محل صافی اعم از سرامیک و پارکت را در نظر بگیرید. تمام سعی خود را بکنید که سطح صاف و خشک و عاری از هر گونه گچ، آهک و خاک باشد. زیرا این سطوح قلیایی هستند و به مرور باعث از بین رفتن بافت فرش و تجزیه آن خواهند شد.
•    این فرش ها وزن زیادی دارند اما بهتر است از ترمز فرش استفاده کنید.
•    در ادامه روش های مراقبت از فرش زربافت، فانتزی و ابریشمی به این مطلب از فرش ابریشم می رسیم که به محل پهن کردن فرش ابریشم دقت کنید.این محل نباید پر رفت و آمد باشد تا دچار ساییدگی نشود و عمر آن کاهش نیابد. در صورتی که چاره ای جز پهن کردن آن در مسیرهای پر رفت و آمد ندارید فراموش نکنید هر چند وقت فرش را بچرخانید.با این کار به میزان یکسان فرش ساییده و کهنه می‌شود.
•    از پهن کردن فرش ابریشم در مقابل نور خورشید جلوگیری کنید.در واقع نور آفتاب رنگ های فرش را از بین می برد. می توانید از یک روفرشی کمک بگیرید.
•    برای شستشو فرش ابریشمی از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.قبل از هر چیزی پیشنهاد می کنیم این فرش های زیبا را به قالیشویی بسپارید.

نتیجه گیری

بوی نم دیوار شسته شده کاه گلی با فرش دستباف روی ایوان حال و هوایی بی نظیر دارد. فرش اصیل ایرانی یکی از شگفت انگیزترین فرش های تاریخ جهان است. در این مطلب از سایت قالیشویی توحید شما را با روش های مراقبت از فرش زربافت، فانتزی و ابریشمی آشنا نمودیم. در صورتی که در منزل خود یکی از این ۳ نوع فرش زیبا را دارید حتما در مراقبت و نگهداری از آن کوشا باشید. ارزشمندی این فرش ها قابل مقایسه با هیچ نوع فرش دیگری نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع فرش می تواند با شماره‌ قالیشویی که در سایت موجود است تماس بگیرید.