نکات مهم در شستشوی فرش گل برجسته در منزل

دوشنبه 22 اسفند 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
نکات مهم در شستشوی فرش گل برجسته در منزل

فرش ها از اساسی ترین و کاربردی ترین لوازم در دکوراسیون منازل به شمار می روند که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در انواع مختلفی از نظر طرح و نقشه، نوع بافت، جنس الیاف، ابعاد و اندازه تولید می شوند. فرش های گل برجسته از جمله فرش های زیبایی هستند که در سالهای اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. این فرش ها با توجه به طراحی های زیبایی که دارند جذابیت خاص و ویژه ای به فضای منزل شما می دهند. این فرش ها از نوع فرش های ماشینی هستند اما با برخی ویژگی های منحصر به فرد که مانند سایر فرش های دیگر بعد از مدتی آلودگی را به خود جذب کرده و به شستشو نیاز پیدا می کند. از آنجا که اگر فرش ها آلوده شوند ممکن است این آلودگی به تار و پود فرش نفوذ کرده و به فرش آسیب وارد کند شستشوی آنها اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. شستشوی فرش ها در گذشته به صورت دستی و در داخل منازل انجام می گرفت اما این روزها اغلب انجام این خدمات توسط قالیشویی ها انجام می گیرد.
در این مقاله از سایت قالیشویی توحید می خواهیم شما را با نکاتی در مورد شستشوی فرش های گل برجسته آشنا کنیم تا در صورتی که این کار را در منزل انجام دادید با رعایت این نکات به سلامت فرشتان کمک کنید.

فرش گل برجسته

یکی از انواع فرش های زیبا و شیک که دارای قدمت زیادی نیست و در سالهای اخیر وارد بازار شده اند فرش های گل برجسته هستند. این نوع فرش با توجه به طرح و نقش های خاصی که دارد از جمله فرش های پر طرفدار محسوب می شود. فرش گل برجسته در واقع از انواع فرش های ماشینی است که از دو نخ هایبالک و اکریلیک بافته می شود و داشتن سطح ناهموار آن باعث زیباتر شدن آن می شود و چشم هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند. تولید این نوع فرش تنها در برخی از کشورها انجام می گیرد که ایرانیان با توجه به توانایی زیادی که در زیمنه بافت انواع فرش دارند در تولید فرش های گل برجسته نیز حرف اول را می زنند. 
این نوع فرش ها از تراکم و شانه بالایی برخوردارند و به دلیل ظرافت خاص آنها قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش های ماشینی دارند. شستشوی فرش های گل برجسته نیز با توجه به بافت و طراحی خاصی که دارند باید با دقت و توجه زیادی انجام شود زیرا در قسمت های غیر برجسته معمولا آلودگی بیشتری جذب می شود.

شستن فرش گل برجسته

شستشوی فرش گل برجسته

همانطور که گفتیم برای شستن فرش گل برجسته با توجه به طراحی خاصی که دارد باید دقت و توجه زیادی صورت بگیرد. به طور کل توصیه ما این است که شستن این فرش ها را در منزل انجام ندهید و آنرا به یک قالیشویی معتبر بسپارید اما چنانچه به هر دلیل قصد دارید این کار را خودتان به صورت دستی انجام دهید به نکات زیر توجه کنید.
1.    در قدم اول باید گرد و غبار فرش را به خوبی و به طور کامل بگیرید برای این کار می توانید با استفاده از یک جاروبرقی تمام قسمت های فرش را کاملا تمیز کنید تا هیچ گرد و غباری بر روی فرش باقی نماند.
2.    مرحله بعد انتخاب یک شوینده مناسب است. بعد از انتخاب شوینده باید ابتدا آن را بر روی قسمتی از فرش تست کنید زیرا برخی مواد شوینده باعث تغییر رنگ فرش و آسیب رسیدن به آن می شوند.
3.    پس از انتخاب شوینده مناسب فرش را بر روی سطحی کاملا صاف پهن کرده و اقدام به خیساندن و شستشوی فرش می کنید. دقت داشته باشید برای خیساندن فرش باید از آب ولرم استفاده کنید زیرا آب داغ می تواند باعث آسیب رسیدن به الیاف فرش شود. همچنین در مرحله شستشو باید از فرچه و برس مناسب استفاده شود.
4.    در این مرحله پس از شستشوی کامل فرش باید آنرا به دقت آبکشی کرد تا کف و مواد شوینده باقی مانده در فرش کاملا پاک شود. 
5.    در مرحله آخر نیز فرش را پس از آب کشی کامل روی سطحی شیب دار قرار داده و آبگیری کنید و در نهایت آنرا در محیط مناسب پهن کنید تا کاملا خشک شود. اما توجه داشته باشید نور مستقیم خورشید می تواند باعث آسیب رسیدن و تغییر رنگ فرش شود.

چند نکته مهم پس از شستشو

بعد شستشوی فرش گل برجسته نیز باید به برخی نکات دقت داشته باشید و آن ها را مورد توجه قرار دهید. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:
•    پس از شستشو باید اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود زیرا رطوبت باقی مانده در فرش می تواند به فرش آسیب وارد کند و علاوه بر آن باعث ایجاد بوی نم در فرش می شود. بنابراین در صورتی که فرش به طور کامل خشک نشود باعث کاهش عمر آن می شود.
•    برای خشک شدن فرش را در محلی مناسب و دور از گرد و غبار و آلودگی قرار دهید زیرا به دلیل داشتن رطوبت گرد و غبار را جذب کرده و باعث کدر شدن رنگ فرش می شود. همچنین بهتر است فرش را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا نور خورشید به فرش آسیب وارد می کند و باعث تغییر رنگ آن نیز می شود.
•    بعد از شستشو و خشک شدن کامل فرش باید مجدد فرش را به وسیله جارو برقی به طور کامل جارو کرد تا در صورت وجود هر گونه گرد و غبار در سطح آن پاک شود. 

نکات شستن فرش گل برجسته

چرا باید شستشوی فرش را به قالیشویی بسپاریم؟

شستن فرش ها و نظافت آنها یک دغدغه مهم برای خانواده ها است. زیرا فرش ها یکی از مهم ترین لوازم هر خانه ای به شمار می روند و نظافت آنها نقش ویژه ای در تمیزی و زیبایی منزل دارد. در گذشته اغلب فرش ها را در منزل و به صورت دستی می شستند اما امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و همچنین تغییر در نوع و جنس فرش ها این کار به راحتی امکان پذیر نیست. شستن فرش ها با توجه به نوع بافت و الیافی که دارند باید توسط افراد متخصص انجام شود تا با رعایت اصول شستشو از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. قالیشویی ها با استفاده از دستگاه های مکانیزه و همچنین بهترین و مناسب ترین مواد شوینده کار شستشو را به بهترین شکل انجام می دهند تا به فرش شما آسیبی وارد نشود.
اگر شستشوی فرش خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید علاوه بر تمیزی می توانید از سلامت و زیبا ماندن بافت فرش اطمینان داشته باشد. یک قالیشویی معتبر با بهره گیری از نیروی کار ماهر و با تجربه که با نوع و جنس فرش کاملا آشنایی دارد کار شستشو را به بهترین نحو و با بالاترین کیفیت انجام می دهد.

جمع بندی

از آنجا که فرش ها از مهمترین اجزای هر خانه ای محسوب می شوند نظافت و شستشوی آنها نیز دارای اهمیت زیادی است. نظافت فرش ها تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی ظاهری و دکوراسیون منازل دارد و همچنین با توجه به تماس مستقیم با پوست بدن می تواند بر سلامت افراد منزل نیز تاثیرگذار باشد. به همین دلیل باید شستشوی فرش ها با دقت و به طور اصولی انجام شود. استفاده از خدمات قالیشویی با توجه به مزایایی مانند صرفه جویی در وقت و هزینه، شستشوی اصولی و خوب و همچنین حفظ سلامت و آسیب نرسیدن به الیاف و بافت فرش بهترین روش برای نظافت فرش به شمار می رود.
قالیشویی توحید پیشنهاد ویژه ای است برای شستشوی فرش های شما در هر نقطه از شهر تهران که هستید. قالیشویی توحید دارای سالها تجربه در ارائه خدمات قالیشویی با کادری مجرب و متخصص و با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات تمام اتومات و پیشرفته است. این قالیشویی خدماتی مانند قالیشویی فرش دستباف، ماشینی، مبل شویی، موکت شویی، رفو و ترمیم و... را به طور کاملا تخصصی به همشهریان تهرانی ارائه می کند.

کلمات کلیدی : نکات شستشوی فرش گل برجسته