نکات مهم شستشوی ریشه فرش در منزل

دوشنبه 7 آذر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
نکات مهم شستشوی ریشه فرش در منزل

همه ما تاکنون در زمان شستن فرش‌ها در منزل با دغدغه بزرگی نظیر زرد شدن ریشه‌ها بعد از شستن فرش مواجه شده‌ایم، اکثر اوقات در زمانی که فرش در منزل شسته می‌شود و برای خشک شدن بر روی دیوار پهن می‌گردد شاهد آن هستیم بعد از خشک شدن ریشه‌های فرش همگی زرد شده‌اند، به راستی علت این زرد شدن ریشه چه عواملی می‌تواند باشد؟ در این مقاله از قالیشویی توحید در مورد نکات مهم شستشوی ریشه فرش در منزل صحبت خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دلایل مختلف رنگ پس دادن ریشه‌ها و زرد شدن آن‌ها پس از شستشوی فرش در منزل چیست؟

قبل از هر توضیحی در مورد نکات مهم شستشوی ریشه فرش لازم است در ابتدا بدانیم که چرا و به چه علتی ریشه‌های فرش بعد از شستشوی فرش در منزل زرد می‌شوند، علت این زرد شدن ریشه‌ها عبارتند از:
•    استفاده از شوینده‌های نامناسب و شوینده‌های شیمیایی بسیار قوی علاوه بر آسیب رساندن به بافت فرش باعث زرد شدن ریشه‌ها هم نیز می‌شوند.
•    آویزان کردن فوری فرش برای خشک شدن به حالت عمودی بعد از شستشوی آن در منزل
•    توجه نکردن به جنس، الیاف و بافت فرش در زمان شستشوی فرش و انتخاب شوینده مناسب برای شستشو
•    شستشوی غیر اصولی فرش با استفاده از مواد شوینده نظیر شامپو فرش
•    شستشوی فرش در منزل با استفاده از آب بسیار داغ و انواع شامپو فرش و شوینده‌های دیگر

نکات کلیدی شستشوی ریشه فرش در منزل

آشنایی با شیوه‌های مختلف شستشوی ریشه فرش در منزل

شاید در نظر اول گمان کنید که شستن فرش بسیار ساده و بدون هیچگونه اصول و ترفند خاصی است اما باید گفت که در زمان شستشوی فرش در منزل باید نکات بسیار مهمی را مدنظر بگیرید و آن‌ها را به کار ببندید. در ابتدای کار لازم است حتما ماده شوینده‌ای را انتخاب کنید که متناسب با جنس ریشه‌های فرش شما باشد، بعد از انتخاب شوینده جهت شستشوی هرچه بهتر ریشه‌های فرش بدون زرد شدن آن‌ها لازم است که فرش را به صورت مرتب و بسیار صاف پهن نماید و بعد از آن ریشه‌ها را مرتب و صاف کنید.

سفیدکننده‌ها خطرناک تمیزکننده

بعد از انجام مراحل با استفاده از شوینده مناسب که می‌تواند شامل سفید کننده هم باشد، اقدام به شستن فرش‌ها بکنید. در زمان استفاده از مواد سفید کننده باید نکاتی را مدنظر داشته باشید، حتما دقت کنید که این مواد با بافت فرش تماس مستقیم نداشته باشند به جای مواد سفید کننده شیمیایی می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید و ریشه‌ها را با آن شستشو دهید. سرکه سفید یکی از مواد موثر در سفید کردن وسایل مخصوصا ریشه فرش است، بعد از آن که ریشه‌های فرش خود را آغشته به سرکه سفید کردید، بعد از مدت زمان کوتاه آن را با آب ولرم شستشو دهید و در انتها لازم است که فرش را جهت خشک شدن در معرض نور آفتاب قرار دهید.
 نکته‌ای که جز نکات مهم شستشوی ریشه فرش این است که در زمان خشک کردن فرش‌ها با نور خورشید باید به آن توجه کنید پهن کردن فرش به پشت است تا از رنگ پریدگی و کدر شدن فرش جلوگیری شود.

شامپو فرش حرف اول سفیدی ریشه‌های فرش

روش دوم که می‌توانید از طریق آن ریشه‌ها را بدون نگرانی از زرد شدن در منزل شستشو دهید استفاده از شامپو فرش است، عمل به این شیوه بسیار آسان و راحت می‌باشد. در این روش با استفاده از یک فرچه یا کرباس ریشه‌ها را با شامپو فرش شستشو می‌دهید، برای شستشو فرش نیاز نیست که فرش را جا به جا کنید بلکه در همان محل می‌توانید شستشو را انجام دهید. شما می‌توانید حتی در این شیوه از مقدار کمی وایتکس نیز استفاده کنید تنها باید دقت داشته باشید که این سفید کننده با بافت فرش هیچگونه تماسی نداشته باشد.

استفاده از قالیشویی معتبر برای شستشو ریشه‌های فرش

باید توجه کنید که شستشو فرش نیازمند به مهارت کافی است زیرا استفاده ناآگاهانه از مواد شوینده در مواردی باعث آسیب رساندن به بافت فرش می‌شود، استفاده از مواد شوینده شیمیایی با ساختار و برندهای متفاوت می‌تواند مناسب شستشو فرش شما نباشد. بیشتر افراد با جنس، بافت و کیفیت رنگ فرش خود آشنایی کاملی ندارند و با شستن آن در منزل با مواد شوینده مختلف باعث آسیب رساندن به فرش و کاهش عمر آن می‌شود. بهترین روش برای شستن فرش بدون اینکه ریشه‌ها زرد شوند، استفاده از قالیشویی معتبر است. در زمان مراجعه به قالیشویی توجه به سابقه و اعتبار آن بسیار حائز اهمیت است. شستن ریشه‌های فرش یک فعالیت تخصصی و بسیار حائز اهمیت است، استفاده از روش‌های اصولی و استاندارد باعث می‌شود ریشه‌های فرش تمیز، یکدست و سفید باشند.

نحوه شستشوی ریشه فرش در منزل

چگونه ریشه‌های فرش را سفید و تمیز نگه داریم؟

شستن ریشه‌های فرش دردسرهای خاص خود را دارد و انرژی و زمان زیادی را باید برای آن صرف کرد، در کنار تمام این موارد نکات مهم شستشوی ریشه فرش نیز حائز اهمیت هستند. بعد از اینکه با انتخاب بهترین شیوه شستشو ریشه‌های فرش خود را تمیز و سفید کردید بهتر است اقداماتی را انجام دهید که مجددا نیاز به شستشوی ریشه‌های فرش نباشد، روش‌های متفاوتی برای سفید نگه داشتن ریشه‌ها وجود دارند که تعدادی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

از چسب بر روی ریشه‌های فرش استفاده کنید.

چسب زدن ریشه‌های فرش یکی از راه‌هایی است که ریشه‌ها توسط چسب پهن به پشت فرش چسبانده می‌شوند در این شیوه ریشه‌ها نیز دیده نمی‌شوند و در صورت ریخته شدن غذا و مواد دیگر ریشه‌ها در امان می‌مانند و کثیف نمی‌شوند.

ریشه‌ها را لفافه دوزی کنید.

لفافه دوزی ریشه‌ها یکی از شیوه‌های جدیدی است که به تازگی بسیار مرسوم شده است. این شیوه هم تاثیر بسیار زیادی در تمیز نگه داشتن ریشه‌ها دارد.

ریشه فرش را کاور کنید.

استفاده از کاور باعث می‌شود که ریشه‌ها تمیز و سالم بمانند، در این روش ریشه‌ها دیگر دیده نمی‌شوند و به حالت جمع شده هستند.

خلاصه

در زمان شستن فرش باید به نکات مهم شستشوی ریشه فرش دقت بسیار زیادی کنید تا از زرد شدن ریشه‌ها جلوگیری شود. روش‌های متعددی برای شستن ریشه‌های فرش در منزل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دردسر‌های خاص خود را دارند علاوه بر آن شستن فرش یک فعالیتی تخصصی محسوب می‌شود که نیازمند به شناخت کافی  و اطلاعات دقیق در مورد فرش است، بهترین شیوه برای شستن ریشه‌های فرش استفاده از قالی شویی باسابقه و معتبر است. استفاده از این روش باعث می‌شود که بدون صرف هیچگونه انرژی و داشتن دغدغه‌ای برای زرد شدن ریشه‌ها، فرش‌های خود را تمیز درب منزل دریافت کنید.

کلمات کلیدی : شستشوی ریشه فرش در منزل