دلیل کدر شدن فرش چیست؟

سه شنبه 1 آذر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
دلیل کدر شدن فرش چیست؟

بخش عمده‌ای از دکوراسیون منازل را فرش‌ها تشکیل می‌دهند که نقش بسزایی در زیبایی خانه ایفا می‌کنند. حال اگر این فرش کدر و لکه‌دار شود، ظاهر خانه جلوه‌ای نازیبا پیدا می‌کند که ممکن است بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارد. انواع فرش‌های ماشینی و دستباف هر کدام ساختار مخصوص به خود را دارند که باید در حفظ و نگهداری آن‌ها دقت کافی را به خرج دهید. هر گونه اشتباه در تمییزکردن فرش‌ها، ممکن آسیبی به تار و پود آن‌ها برساند که لازمه آن شناخت بیشتر راه‌های لکه‌گیری، شستشو و... است. پس بهتر است به دنبال راهکارهایی باشیم که از مشکلاتی مانند کدر شدن، پوسیدگی و... جلوگیری کنیم و اگر بدان دچار شدیم بدانیم چگونه آن را رفع کنیم. در این مقاله از وب سایت قالیشویی‌ توحید می‌خواهیم در خصوص دلایل کدر شدن فرش با شما صحبت کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

چه دلایلی موجب کدر شدن فرش می‌شوند؟

کدر شدن فرش به دنبال عوامل مختلفی پدید می‌آید که مختصراً آن‌ها را بررسی می‌کنیم:
•    استفاده طولانی مدت
استفاده طولانی مدت از فرش و رفت آمد بالا روی آن می‌تواند یکی از دلایل کدر شدن و تغییر رنگ آن باشد. در چنین حالتی است که الیاف فرش زیبایی و شفافیت خود را از دست می‌دهد و  ظاهر فرش کدر و تار می‌شود.
•    نور آقتاب
در بعضی از موارد علت کدر شدن فرش، در معرض نور آفتاب قرار گرفتن است. در این موارد فرش شما هیچ آلودگی ندارد و کاملا تمیز است اما به علت در معرض قرار گرفتن نور خورشید آن هم به مدت طولانی ممکن است کدر شود. اگر در مکان‌هایی که تابش نور خورشید زیاد است فرشی پهن کرده باشیم بعد از مدتی شاهد کدر شدن و تغییر رنگ آن خواهیم بود.
•    عدم پاکیزه کردن گرد و غبار
یکی از کارهایی که باید قبل از شستشوی فرش انجام داد، غبارگیری آن است که به کمک جاروبرقی یا دستی انجام می‌گیرد. این عمل موجب می‌شود تا گرد و غباری روی بافت و ریشه‌های فرش باقی نماند. شاید فکر کنید گرد و غبار کم تاثیری ندارد اما باید بدانید همین مقدار ناچیز هم فرش شما را کدر و نازیبا می‌کند.

دلایل کدر شدن فرش چیست
•    خیس کردن فرش به صورت اشتباه
استفاده از آب داغ یا سرد برای خیساندن فرش کار درستی نیست چرا که باید برای این کار از آب با دمای ملایم استفاده کرد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنیم این است که فرش را به مدت طولانی در حالت خیس نگه نداریم و فورا آن را شستشو دهیم.
•    مواد شوینده نامناسب
یکی از عوامل دیگری که بر کدر شدن فرش تأثیر می‌گذارد، استفاده از شوینده‌های نامناسب است. برای شستشو باید از شوینده‌ای استفاده شود که با الیاف فرش سازگار باشد تا موجب تغییر رنگ آن نشود. این استفاده نا به جا علاوه بر کدر کردن فرش موجب پوسیدگی و زرد شدن فرش هم می‌شود.
•    عدم آبکشی درست
آبکشی به صورت ناقص موجب کدر شدن فرش می‌شود. آبکشی باید به گونه‌ای باشد که مواد شوینده کامل از فرش جدا شوند تا لابلای تار و پود آن قرار نگیرند. فرش های دستباف بیشتر در معرض این مشکل هستند چرا که به علت دارا بودن الیاف طبیعی، در صورت آبکشی نادرست دچار تغییر رنگ می‌شوند.
•    خشک کردن با روش‌های غیر اصولی
زمانی که فرش خیس است نباید برای خشک کردن، آن را در محیط‌های آلوده قرار داد. چنین محیط‌هایی با گرد و غبار، دود و ریزگرد مکان مناسبی برای خشک کردن فرش نیستند. توصیه می‌شود فرش بعد از شستن در یک محیط کاملا سربسته نگهداری شود‌.

راه‌های پیشگیری از کدر شدن فرش

تا به اینجا تمام دلایل گفته شده یا انجام کارهای زیر به راحتی قابل رفع هستند:
•    استفاده از یک روفرشی مناسب بر روی فرشی که رفت و آمد روی آن زیاد است.
•    فرش را به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار ندهیم
•    لکه‌گیری همیشگی و جارو کشیدن منظم فرش
•    استفاده از شوینده‌های مناسب
•    آبکشی اصولی و درست بعد از شستشو فرش

چگونه فرش کدر را شفاف کنیم؟

در صورتی که به هر دلیلی فرش شما کدر شد، نیاز است تا اقداماتی را در جهت شفاف کردن آن انجام دهید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها سپردن فرش به یک مجموعه قالیشویی معتبر است تا این کار را به راحتی انجام دهد. اینجا است که قالیشویی توحید می‌تواند خدمات خود را به بهترین شکل به شما ارائه دهد. راه دوم این است که ابتدا فرش خود را با یک جاروبرقی، غبارگیری کنید و بعد با محلول شامپو فرش قسمت‌های کدر شده را تمیز نمایید. محلول آب، نمک و سرکه و همچنین آب، جوش شیرین و سرکه برای شفاف کردن فرش گزینه‌‌های مطلوب و تاثیرگذاری هستند.

راه بسیار ساده این کار این است که با شماره قالیشویی فوق حرفه ای آشنا شده و کار را به آنها بسپارید.

جلوگیری از کدر شدن فرش

هدیه ما به شما: چگونه لکه مواد پروتئینی را از روی فرش پاک کنیم؟

درصورتی که لکه مواد پروتئینی فرش شما را کثیف کرد، فورا برای تمیز کردن اقدام کنید چرا که به جا ماندن این لکه موجب بوی نامطبوع و لکه‌های سخت بر روی فرش می‌شود. بهترین روش برای تمیز کردن این لکه‌‌ها، استفاده از پاک کننده‌های آنزیمی است. البته دقت داشته باشید همان طور که بیان کردیم اگر از شوینده نامناسب استفاده کنید، ممکن است موجب کدر شد فرش خود شوید. پس بعد از تحقیق در خصوص پاک کننده مناسب در جهت تمیز کردن این لکه اقدام کنید.
سخن آخر
با توجه به اینکه فرش‌ها از پر استفاده‌ترین لوازم یک خانه هستند، باید در جهت نگهداری و حفظ آن‌ها به بهترین شکل اقداماتی را انجام داد که ما در این مقاله از وب سایت قالیشویی‌ توحید سعی کردیم بخشی از آن را بیان کنیم. توجه به موارد بیان شده موجب می‌شود تا فرش شما کدر نشده و مانند روز اول خود، ظاهری شفاف و پاکیزه داشته باشد. در صورتی که در این خصوص سوالی دارید و یا می‌خواهید پاسخ سوالات خود را بگیرید، کافی است با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا بتوانید از راهنمایی‌های همکاران ما بهره‌‌مند شوید. مطمئن باشید تحقیق و کسب آگاهی در هر زمینه‌ای، شما را از دچار شدن به بسیاری از مشکلات نجات می‌دهد.

کلمات کلیدی : کدر شدن فرش