با فرش نخ نما چه کنیم؟

سه شنبه 19 مهر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
با فرش نخ نما چه کنیم؟

با ترمیم فرش نخ نما آشنایی دارید؟ گاهی اوقات افراد هنگام جارو کردن به نخ‌های بیرون زده از فرش خود برمی‌خورند که دچار ناراحتی و استرس زیادی می‌شوند. ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی که به فرش وارد می‌شود علاوه بر از دست دادن زیبایی فرش باعث کاهش طول عمر آن نیز خواهند شد. این عیوب ممکن است در مرحله تولید، حمل و نقل یا استفاده نادرست از فرش به وجود آیند. در ادامه مطلب از سایت قالیشویی توحید بیشتر درباره این مشکل و ترمیم نخ نما بودن فرش اطلاعات کسب خواهید کرد‌.

عیوب فرش را بهتر بشناسید

شما هم حتما با واژه فرش عیب‌دار روبه‌رو شده‌اید، اما منظور از عیوب و خرابی‌های فرش چیست؟ در ادامه به چند مورد از عیب‌های فرش اشاره می‌کنیم:

  • بالازدگی: این مشکل زمانی به وجود می‌آید که از خامه و تار و پود نامناسب با رج‌شمار فرش استفاده می‌شود، به این مشکل اصطلاحا دراز شدن طول فرش هم می‌گویند.
  • پائین زدگی: کوتاه شدن یا پائین زدگی به دلیل استفاده از مواد اولیه نامناسب با رج‌شمار فرش ایجاد می-شود.
  • پوکی: گاهی برای صرفه‌جویی در مقدار مواد مصرفی یا کاهش زمان بافت، ضخامت چله‌ها را ضخیم‌تر می‌کنند و درنتیجه قالی بافته شده سبک‌تر، توخالی و نامرغوب خواهد بود.
  • پیچیدگی: گاهی اوقات در بافت فرش دستبافت عمل کوبیدن و دفتین زدن آن ‌قدر با قدرت انجام می‌شود که سبب انحراف قالی و ایجاد پیچیدگی در عرض فرش خواهد شد، این مشکل اغلب غیرقابل اصلاح است.
  • دورنگی: گاهی اوقات متوجه می‌شویم که قسمتی از یک طرح فرش در مقایسه با بقیه قسمت‌های آن از لحاظ رنگی متفاوت است. این تفاوت رنگ ممکن است در حدود یک سانتی متر یا حتی نصف فرش باشد.
  • ته خواب شدن: اگر روی‌گیری فرش زیاد انجام شود و ارتفاع پرز بسیار کوتاه باشد دوام آن فرش بسیار کم می‌شود و از ارزش آن نیز می‌کاهد.
  • بدرنگی: اگر بین حاشیه و ترنج‌ها هماهنگی رنگی وجود نداشته باشد به اصلاح می‌گویند قالی بدرنگی دارد.
  • سره داشتن: اگر فرش را روی یک سطح صاف پهن کنید و قسمت بالای آن را روی قسمت پائین بیندازید باید چهارگوشه آن کاملا روی هم منطبق باشد. اما اگر از بالا یا پائین فرش کوتاه‌تر یا بلندتر باشد می‌گویند فرش سره دارد.
  • شل شدن چله‌ها: اگر بافت قالی طول بکشد و چله‌ها شل شود آن قسمت از فرش که چله هایش شل شده است ممکن است نامرغوب به نظر برسد.
  • پارگی: برخی از قالی‌ها ممکن است به دلیل عدم رعایت دوخت صحیح در پائین کشی قالی یا استفاده بیشتر از نخ پنبه به جای ابریشم دچار پارگی‌هایی در حاشیه یا سوراخ‌های ریز و درشت شوند.

ترمیم فرش نخ نما چگونه انجام می شود؟

دلایل نخ نما شدن فرش

قبل از بیان راهکارهایی جهت ترمیم فرش نخ نما شما را با دلایل آن آشنا می‌کنیم. اگر قصد خرید فرش را دارید بهتر است از خرید فرش‌های ارزان و بی‌کیفیت صرف نظر کنید. این فرش‌ها کیفیت پایینی دارند و خیلی زود خراب می‌شوند و درواقع شما پولتان را دور ریخته‌اید. برخی از فرش‌ها مانند فرش-هایی که طرح برجسته دارند زمینه نازک دارند و طول عمر آن‌ها کم است، بنابراین اگر این فرش‌ها را دوست دارید بخرید بهتر است در مکان‌هایی استفاده کنید که پاخور زیادی ندارد.

درواقع دلیل نخ نما شدن فرش‌ها در فرش‌های دستبافت می‌تواند گره ضعیف در چله باشد و در فرش‌های ماشینی نازک شدن آن باشد. در اینجا به برخی از دلایل نازک شدن و خراب شدن زود هنگام فرش‌ها اشاره می‌کنیم:
•    اگر نخ‌های تار و پود نازک باشد به مرور زمان و با پاخوردگی کنده می‌شوند و فرش به اصطلاح نازک می‌شود. مهم‌ترین دلیل نازک شدن فرش و نخ نما شدن آن را می‌توان باریک بودن نخ تار و پود دانست.
•    از دیگر علل نازک شدن فرش شستشو زیاد آن است. شستشو فرش باید به روش اصولی و با استفاده از مواد مخصوص انجام شود. شستشو به روش غیراصولی و سنتی می‌تواند به فرش آسیب زیادی وارد کند.
•    جاروبرقی کشیدن زیاد فرش نیز سبب نازک شدن آن می‌شود.
•    پاخوردگی زیاد فرش نیز می‌تواند سبب نازک شدن و خرابی زودتر فرش شود.
•    خرید فرش از فروشندگان نامعتبر

جلوگیری از نخ نما شدن فرش

نخ نما شدن فرش اصطلاحی است که برای فرش‌هایی که ظاهر مودار یا نخ نما پیدا می‌کنند و ریشه‌های فرش معلوم می‌شود، به کار می‌برند. پرز دادن فرش نو یک امر طبیعی است اما اگر فرشی را خریداری کرده‌اید که پس از گذشت چند ماه هنوز هم مقدار قابل توجهی از الیاف آن را جارو می‌کنید باید با فروشنده تماس بگیرید.
•    یک روش بسیار خوب برای جلوگیری قبل از ترمیم فرش نخ نما این است که فرش را به طور مرتب جاروبرقی بکشید و فرش را همیشه تمیز نگهدارید.
•    برای تمیز کردن فرش‌ها باید از مواد شستشوی مخصوص فرش استفاده کرد. فرش اگر ظاهر تمیزی داشته باشد ممکن است از عمق آن کثیف باشد بنابراین از تمیز کردن آن غافل نشوید.
•    همچنین بهتر است شستشوی سالانه فرش را به افراد متخصص بسپارید. قالیشویی می‌تواند فرش‌های شما را با مواد و دستگاه‌های مخصوص تمیز کند طوری که آسیبی به فرش شما وارد نشود.
•    همچنین برای قسمت‌هایی که پاخور زیادی دارند بهتر است از فرش‌های دارای تراکم زیاد استفاده کنید یا از یک روفرشی برای روی فرش‌های خود استفاده نمایید.

ترمیم فرش نخ نما

فرش‌هایی که آسیب دیده‌اند بهتر است خیلی سریع برای ترمیم آن اقدام کنید و اگر وسعت خرابی و نخ نما شدن آن زیاد شود ممکن است دیگر فرش قابل ترمیم نباشد. برای ترمیم فرش نخ نما خود اولین و بهترین کار این است که آن را به دست یک متخصص بسپارید. افراد متخصص در این زمینه می‌توانند فرش را به حالت اصلی و اولیه خود درآورند. حتی اگر فرش شما به میزان زیادی آسیب دیده است هم توصیه می‌کنیم قبل از دور انداختن آن با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید و توصیه‌های او و هزینه تعمیر فرش را از او بپرسید.
با انجام ترمیم فرش نخ نما از نظر اقتصادی می‌توان صرفه‌جویی زیادی کرد، مخصوصا اگر فرش شما دستبافت باشد. امروزه می‌توانید ترمیم فرش‌های خود را به قالی شویی بسپارید، با این کار سلامت فرش خود را پس از ترمیم نیز ضمانت خواهید کرد.

اصول و روش های ترمیم فرش نخ نما

نتیجه گیری

به خاطر داشته باشید هنگام خرید فرش آن را از مراکز معتبر خریداری کنید تا در آینده فرش شما دچار مشکلاتی نشود و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اما اگر فرش قدیمی دارید که نخ نما شده است و نیاز به ترمیم دارد می‌توانید این کار را به قالیشویی توحید بسپارید. ترمیم فرش نخ نما یک کار تخصصی است بنابراین این کار را به افراد غیرمتخصص هرگز نسپارید.

 

 

کلمات کلیدی : ترمیم فرش نخ نما