بهترین روش های خشک کردن فرش در منزل

دوشنبه 19 دی 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
بهترین روش های خشک کردن فرش در منزل

رطوبت داشتن و خیس بودن فرش می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای فرش شود و با آن آسیب وارد کند. در صورتی که فرش دارای رطوبت را بلافاصله خشک نکنید می تواند باعث بوجود آمدن کپک در فرش، از بین رفتن بافت فرش، ایجاد لک های عمیق، پوسیدگی در فرش و بوجود آمدن بوی نامطلبوع در آن شود. کوچکترین رطوبت در فرش های قیمتی می تواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری در آنها شود به همین دلیل در صورت مشاهده هر گونه نشتی روی فرش و رطوبت بهتر است آن را رها نکنید و بلافاصله برای خشک کردن فرش اقدام نمایید. در صورتی که فرش را با وجود رطوبت رها کنید علاوه بر ایجاد خسارات و آسیب به فرش می تواند برای سلامت افراد نیز مضر باشد. همانطور که گفتیم رطوبت باعث ایجاد قارچ و کپک می شود که به شدت برای سلامت افراد منزل می تواند خطرناک باشد و ایجاد آلرژی های خاص نماید.
برای خشک کردن بهتر فرش ها در منزل بهتر است با چند راهکار ساده آشنا شوید. ما در ادامه این مقاله از قالیشویی توحید چند مورد از این روش ها را به شما آموزش می دهیم.

راه حل های خشک کردن فرش

برای خشک کردن فرش بسته به میزان رطوبت و خیسی ایجاد شده روی آن می توان به روش های مختلفی اقدام کرد که در زیر برخی از آنها را بیان می کنیم.

پهن کردن فرش روی دیوار

اگر میزان رطوبت فرش خیلی زیاد باشد مثلا در صورت نشتی و یا پارگی لوله های آب حجم زیادی از فرش خیس شده و امکان این وجود دارد که فرش خود را در فضای بیرون آویزان کنید بهترین روش برای خشک کردن آن این است که فرش را روی دیوار پهن کنید تا در معرض هوای آزاد قرار گرفته و کاملا خشک شود. با این کار فرش علاوه بر اینکه کاملا خشک می شود به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد از ایجاد بوی بد و نامطبوع در آن نیز جلوگیری می شود.
اما گاهی امکان پهن کردن فرش در فضای بیرون و روی دیوار به دلیل نبودن فضای مناسب و یا بزرگ بودن فرش وجود ندارد که در این صورت می توان به روش های دیگری این کار را انجام داد.

برداشتن لوازم روی فرش

برای ایجاد جریان هوا بهتر است ابتدا لوازمی که روی فرش و در قسمت خیس شده آن قرار دارد مانند مبل، میز و یا گلدانها را از روی فرش بردارید. سپس فرش را در قسمتی که رطوبت دارد کمی از زمین جدا کنید و با باز نگه داشتن پنجره ها اجازه دهید که جریان هوا باعث خشک شدن زودتر فرش شود. اگر در منزل گلدان دارید باید جهت جلوگیری از رطوبت همیشه با جابجا کردن آنها و بررسی زیر گلدان در صورت ایجاد رطوبت بلافاصه آن را برطرف کنید. به دلیل آبیاری همیشگی گل ها احتمال ایجاد رطوبت و نشتی آب زیر گلدان بسیار زیاد است.

خشک کردن فرش

استفاده از دستگاه خشک کن

حتما تا جایی که امکان دارد آب را از داخل فرش بیرون بکشید برای این کار می توانید از دستگاه وکیوم مخصوص استفاده کنید. برخی از جاروبرقی های جدید دوکاره هستند و دارای دو محفظه جداگانه می باشند که برای مخصوص زباله خشک و تر است با استفاده از این جارو نیز می توانید برای گرفتن آب فرش استفاده کنید. حتما دقت داشته باشید که از جاروبرقی معمولی برای این کار استفاده نکنید زیرا می تواند باعث سوختن موتور جارو شود.

استفاده از دستگاه بخار شوی

در صورتی که فرش دچار کپک زدگی شده باشد می توانید با استفاده از دستگاه بخار شوی با دمای بالا این مشکل را رفع کنید. بخار دستگاه باعث می شود که سموم موجود در داخل تار و پود فرش از بین برود. در هنگام استفاده از دستگاه بخار شوی فرش حتما پنجره ها را باز نکه دارید تا هوای داخل منزل تهویه شود و آلودگی ناشی از کپک و قارچ باعث ایجاد حساسیت و آلرژی نشود. اما در نظر داشته باشید در صورتی که مقدار کپک روی فرش زیاد باشد بهتر است برای این کار حتما از خدمات قالیشویی استفاده کنید.

استفاده از دستمال یا حوله

در صورتی که قسمتی از فرش خیس شده باشد می توانید با استفاده از چند لایه دستمال کاغذی و یا یک حوله و قرار دادن آن در قسمت مرطوب فرش تا حد امکان رطوبت آن نقطه را از بین ببرید. همچنین بهتر است در صورتی که از دستگاه خشک کن استفاده کرده اید نیز با قرار دادن دستمال و یا حوله در دو طرف فرش از خشک شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید. با قرار دادن دستمال در زیر و روی فرش رطوبت موجود در آن به راحتی جذب شده و از بین می رود.

خشک کردن فرش در منزل

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر اینکه باعث جذب رطوبت موجود در الیاف فرش می شود می تواند در از بین بردن بوی نامطبوع ناشی از رطوبت نیز بسیار موثر باشد. برای این کار مقدار زیادی جوش شیرین را روی قسمت مرطوب فرش ریخته و اجازه دهید حداقل نیم ساعت روی فرش باقی بماند. سپس با استفاده از جاروبرقی جوش شیرین های روی فرش را جارو کنید. با این کار می بینید که دیگر اثری از رطوبت روی فرش باقی نمی ماند و بوی نامطبوع فرش نیز از بین می رود.

استفاده از خدمات قالیشویی و خشکشویی معتبر

با توجه به همه مواردی که برای خشک کردن فرش در منزل بیان شد اما بهتر است در صورتی که فرش شما دچار رطوبت زیادی شده و یا بر اثر رطوبت کپک در آن بوجود آمده است از خدمات قالیشویی استفاه نمایید. در صورتی که فرش خیس بوی نامطبوعی داشته باشد علت آن وجود قارچ و کپک در الیاف فرش است با سپردن فرش به یک قالیشویی معتبر علاوه بر از بین بردن اصولی کپک دیگر از بوی ناخوشایند آن خبری نخواهد بود. همچنین قالیشویی ها با استفاده از دستگاه های خشک کن تخصصی زمان خشک کردن فرش را کاهش می دهند و در زمان کوتاه تری فرش خشک می شود. علاوه بر آن در صورتی که فرش را روش اصولی و صحیح خشک نکنید می تواند باعث آسیب رسیدن به بافت آن شود. اما در یک قالیشویی معتبر تمام مراحل کاملا تخصصی و با رعایت اصول انجام می گیرد.

جمع بندی

در این مقاله به بیان روش هایی برای خشک کردن فرش خیس و مرطوب در منزل اشاره کردیم. اما همانطور که بیان شد بهتر است برای انجام این کار از خدمات یک قالی شویی معتبر استفاده نمایید تا علاوه بر انجام دقیق تر این کار از آسیب رسیدن احتمالی به فرش نیز جلوگیری کنید.
قالیشویی توحید یکی از معتبرترین مجموعه های قالیشویی در تهران بزرگ است. این قالی شویی علاوه بر انجام خدمات شستشوی انواع فرش و موکت خدماتی دیگری مانند مبل شویی، ترمیم و رفوی فرش و ... را نیز انجام می دهد. این مجموعه آماده ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت به مشتریان عزیز خود می باشد.

کلمات کلیدی : خشک کردن فرش در منزل