روفرشی و نکاتی مهم در باب شستشو آن

سه شنبه 8 شهریور 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
روفرشی و نکاتی مهم در باب شستشو آن

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با حساسیت زیاد مراقب فرش های منزل خود هستید پیشنهاد می‌ کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
روفرشی را می‌توان یکی از پرکاربردترین وسایل هر خانه که در آن کودک وجود دارد به شمار آورد. به وسیله روفرشی می‌توانید به راحتی از فرش‌‌های نفیس و ارزشمند خود مراقبت کنید. امروزه بسیاری از خانواده ها با پهن کردن روفرشی بر روی فرش خانه خود تا حد زیادی از کثیفی و لک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. بسیاری از افراد از روش‌های صحیح نگهداری و شستشوی درست روفرشی اطلاعی ندارند. در این مطلب از سایت قالیشویی توحید شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد.

چه فرش هایی به روفرشی نیاز دارند؟

استفاده از روفرشی به طور کلی یک راهکار و ترفند مناسب جهت نگهداری و مراقبت از فرش های دستباف و ماشینی است. معمولا برای محافظت از فرش‌هایی که در معرض نور مستقیم و آفتاب قرار دارند و برای جلوگیری از پوسیدگی و ساییدگی آن ها از روفرشی استفاده می شود. گاهی مواقع برای پنهان کردن و پوشاندن عیوب ظاهری فرش نیز از روفرشی استفاده می کنند. پاک کردن انواع لک از روی فرش کار آسانی نیست و شستن فرش ها نیز مستلزم صرف هزینه زیادی است. به همین دلیل استفاده از روفرشی توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت‌.

شستشوی روفرشی و نکاتی مهم در باب شستشو آن

مزایای استفاده از روفرشی

استفاده از روفرشی مزایای فراوانی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
●    جلوگیری از لک شدن و کثیف شدن فرش
●    محافظت از رنگ فرش در برابر نور خورشید و جلوگیری از ایجاد رنگ پریدگی
●    جلوگیری از خاک گرفتن فرش و نفوذ خاک به تار و پود آن
●    جلوگیری از ساییدگی و پوسیدگی الیاف فرش
●    کاهش تعداد دفعات شستشوی فرش
●    تنوع زیاد در طرح و رنگ

با انواع مختلف روفرشی آشنا شوید

روفرشی ها نیز دقیقا مانند فرش ها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند. این تفاوت ها می توانند در مدل، سبک، ضخامت و نوع آن ها باشند. انواع روفرشی در سبک و مدل های متفاوت شامل  روفرشی کلاسیک و مدرن، روفرشی مدرن ابریشمی، روفرشی مخمل و روفرشی کشدار هستند. هنگام شستشو باید به نوع و جنس روفرشی توجه کنید.
روفرشی ها از لحاظ  جنس نیز تنوع زیادی دارند. در زیر به برخی از مهم‌ترین جنس های آن اشاره می کنیم:
●    مخمل: جنسی بسیار لطیف دارد.
●    ابریشمی: روفرشی های ابریشمی از الیاف ابریشم مصنوعی تولید می شوند و بافت نرم و سبکی دارند.
●    پارچه ای: به علت این که از پارچه تولید شده‌اند بسیار سبک و قابل حمل هستند.
●    نخ: از نخ تولید شده و بسته به نوع نخ کیفیت آن متفاوت است.
●    پلی استر: پلی استر سبک ترین جنس را دارد و شستشوی آن آسانتر و دچار تغییر رنگ نمی شود.

نکات مهم در باب شستشوی روفرشی

روفرشی ‌ها معمولا در انواع مختلف و با استفاده از مواد اولیه متفاوتی تولید می‌شوند. در ادامه شما را با نکات مهم شستشو این محصول کاربردی آشنا می‌کنیم:
●    همیشه قبل از شستشو از جنس روفرشی مطلع شوید، این که روفرشی شما جنس دستباف یا ماشینی دارد نکته بسیار مهمی است که قبل از شستشو باید مد نظر قرار دهید.
●    دمای مناسب آب و نوع ماده شوینده مورد نیاز با توجه به جنس روفرشی از دیگر نکاتی هستند که باید به آن توجه کرد.
●    برای شستن روفرشی های خود هرگز از وسایل و ابزار نوک تیز و زبر استفاده نکنید.

نکاتی در باب مراقبت از روفرشی

داشتن فرش های زیبا و تمیز در گرو مراقبت از روفرشی آن ها است. برای نگهداری از روفرشی به موارد زیر دقت کنید:
●    اگر شما نیز در منزل خود از روفرشی استفاده می کنید سعی کنید همیشه از خواب آن اقدام به جمع کردن کنید.
●    روفرشی را هم مانند فرش در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا باعث کم شدن عمر مفید آن خواهد شد.
●     سعی کنید همیشه در منزل روفرشی را به صورت دستی بشویید و از شستن با لباسشویی تا جایی که ممکن است پرهیز کنید.
●    روفرشی های دستباف نیاز به مراقبت بیشتری دارند. سعی کنید همیشه برای شستن آن‌ها از محلول های شوینده مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.
●    می توانید برای راحتی خیال خود آن ها را به قالیشویی بسپارید. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید روفرشی را در قالیشویی بشویید حتما از کیفیت کار آن مطمئن شوید تا روفرشی را بعد از شستن بدون ادغام رنگ، چروک شدن و بدقواره شدن به شما تحویل دهند.

بهترین روش های شستشوی روفرشی

روفرشی به علت اینکه نقش محافظ را ایفا می کند  بیشتر در معرض آلودگی و کثیفی قرار می گیرد، به همین دلیل نیاز به شستشو خواهد داشت. شستن روفرشی بسیار آسان تر از شستن فرش است. شما می توانید با روش های زیر اقدام به شستن روفرشی های خود کنید.
●    شستن روفرشی‌ها در منزل
برای شستن روفرشی در منزل باید متناسب با نوع جنس و الیاف ماده شوینده مناسب را انتخاب کنید تا به بافت و الیاف روفرشی آسیبی نرسد.
●    شستن روفرشی در لباسشویی
شستن روفرشی به وسیله ماشین لباسشویی بسیار راحت و آسان است و نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی ندارد. در این روش توجه به جنس روفرشی بسیار حائز اهمیت است. روفرشی های دستباف از حساسیت بالایی برخوردارند به همین علت آن ها را در ماشین لباسشویی نشویید.‌ حتما برای شستن آن ها از شوینده باکیفیت و مرغوب استفاده کنید. در زمان استفاده از ماشین لباسشویی باید به وزن روفرشی و ظرفیت و گنجایش ماشین لباسشویی دقت شود. زیرا در صورتی که وزن روفرشیبا گنجایش ماشین لباسشویی همخوانی نداشته باشند ماشین لباسشویی دچار آسیب خواهد شد.
●    شستن روفرشی در قالیشویی
گاهی به علت بالا بودن تعداد روفرشی ها و یا بالا بودن ضخامت و وزن آن ها نیاز است از یک قالیشویی معتبر برای شستن آن ها کمک گرفته شود. قالیشویی ها با دارا بودن دستگاه های مدرن و پیشرفته این امکان را دارند تا بدون ایجاد خرابی و پارگی، تمامی لک ها و آلودگی های روفرشی را به خوبی برطرف کنند. استفاده از مواد شوینده مرغوب و برخورداری از سیستم های مجهز و تکنولوژی های پیشرفته باعث یکدست شسته شدن روفرشی و یکنواخت خشک شدن آن می شود.

نکات مهم شستشوی روفرشی

آیا با معایب استفاده از روفرشی آشنا هستید؟

اکثر افراد تصور می کنند که استفاده از روفرشی هیچ عیبی ندارد در صورتی که اینطور نیست. اگر از روفرشی به صورت درست استفاده نکنید ممکن است نه تنها از فرش شما مراقبت نکند بلکه باعث آسیب دیدن آن شود. برخی از معایب استفاده از روفرشی در منازل عبارت است از:
1)    روفرشی باعث نامتقارن شدن دکوراسیون شما و کاهش زیبایی منزل می شود. به همین دلیل بسیاری از افراد از استفاده روفرشی صرف نظر می کنند.
2)    اگر از روفرشی های کشدار استفاده نکنید باید مرتباً روفرشی ها را صاف کرده تا منزل شما مرتب به نظر برسد.
3)    در صورتی که روفرشی مرطوب باشد زمینه را برای پوسیدگی فرش آماده می کند. پس اگر روفرشی شما دچار نم یا رطوبت شد بلافاصله آن را از روی فرش برداشته و خشک کنید.
4)    کسانی که به صورت مداوم از روفرشی استفاده می کنند زمینه را برای دورنگ شدن فرش خود مهیا کرده اند. پس از مدتی قسمت زیر روفرشی، شفاف تر و درخشان تر از  کناره ها خواهد شد.
5)    درست است که تابش مستقیم نور خورشید باعث از بین رفتن بافت فرش می شود اما نور غیر مستقیم از رشد میکروب و قارچ در فرش جلوگیری می کند. هنگامی که از روفرشی استفاده می کنید امکان رشد باکتری ها بیشتر می شود.

معرفی جدیدترین مدل های روفرشی

اگر سری به بازار روفرشی زده باشید خواهید دید که مدل های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند. روفرشی های کش دار از جدیدترین مدل ها هستند که دورتادور آن ها کشدوزی شده است.  این کش ها آنها را بر روی فرش فیکس کرده و دیگر نیازی یا مرتب کردن مداوم روفرشی نیست. روفرشی های جدیدتری نیز در بازار عرضه شده اند. برخی از روفرشی ها در مقابل لکه ها مقاوم هستند و با نام ضد لک در بازار شناخته می شوند. روفرشی هایی که دور آنها دوخته شده است دیرتر ریش ریش شده و طول عمر بیشتری دارند. اگر از میان مدل های روفرشی دورو انتخاب خود را انجام دهید در صورتی که یک روی آنها کثیف و لک شود می توانید آنها را برگردانده و از روی دیگر روفرشی استفاده کنید.
 

نتیجه گیری

فرش های تمیز و خوش رنگ و نگار آرزوی هر خانم خانه داری است. دیدن لک و کثیفی بدترین چیزی است که تجربه می کنیم. برای راحتی خیال می توانید از روفرشی استفاده کنید. حال روفرشی برای افزایش عمر و تمیزی نیازمند مراقبت و شستشو صحیح است. در این مطلب از سایت قالیشویی توحید شما را با نکات مهم در باب شستشو و مراقبت از روفرشی آشنا نمودیم. شما می توانید برای شستشوی روفرشی های خود و همچنین انواع فرش دستباف و ماشینی از خدمات قالیشویی توحید استفاده کنید، در این قالیشویی علاوه بر شستشوی فرش خدمات دیگری مانند مبل شویی و موکت شویی نیز ارائه می شود.

 

کلمات کلیدی : روفرشی و نکاتی مهم در باب شستشو آن