نحوه صحیح شستشوی موکت در منزل

دوشنبه 24 بهمن 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
نحوه صحیح شستشوی موکت در منزل

موکت ها با توجه به نوع جنسشان با گذشت زمان محل تجمع انواع میکروب و گرد و غبار می شوند به همین باید حداقل سالی یک بار آن ها را شستشو داد. این کار برای حفظ نظافت و تمیزی موکت ها ضروری است. آشنایی با نحوه صحیح شستشوی موکت در منزل باعث زیبا نگه داشتن فضای خانه می شود و همچنین باعث افزایش طول عمر موکت نیز می شود. با توجه به اینکه موکت در تماس مستقیم با بدن افراد است به سرعت آلودگی را به پوست و بدن منتقل کرده و باعث ایجاد حساسیت های پوستی و بیماری می شود. بنابراین تمیزی موکت نه تنها باعث بیشتر شدن زیبایی فضای منزل می شود بلکه در سلامت افراد نیز موثر است.
در این مطلب از سایت قالیشویی توحید قصد داریم شما را با نحوه صحیح شستشوی موکت در منزل آشنا کنیم. 

موارد مورد نیاز برای شستشوی موکت در منزل

همانطور که گفته شد موکت ها محل تجمع میکروب ها و کثیفی ها هستند و باید به طور مرتب شسته شود. حتی اگر متوجه کثیفی های آن ها نشوید اما با گذشت زمان پرزهای موکت آلودگی ها را جذب کرده و نیاز به شستشو پیدا میکنند. برای شستشوی موکت در خانه باید ابتدا لوازم مورد نیاز را آماده کنید این لوازم شامل موارد زیر می شود:
جاروبرقی
بطری اسپری
حوله و یا چند تکه پارچه
فرچه مناسب شستشوی موکت ( فرچه بزرگ با موهای سفت و پلاستیکی بهترین گزینه است)
مخلوطی از آب و مواد شوینده مناسب ( مانند پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی و یا شامپو فرش)
مقداری جوش شیرین یا سرکه

شستشوی موکت در منزل

نحوه شستشوی موکت در منزل

در ابتدا برای از بین رفتن گرد و غبار و تمیز شدن اشغال های روی موکت آنرا به وسیله جارو برقی کاملا جارو بکشید.
مقداری از ماده شوینده را درون یک ظرف با آب گرم مخلوط کنید و داخل یک بطری اسپری بریزید.
محلولی که آماده کرده اید روی موکت اسپری کنید و با یک فرچه یا برس قسمت های مختلف موکت را تمیز کنید.
دقت داشته باشید که موکت را خیلی خیس نکنید و فقط کمی آنرا مرطوب کنید تا لکه ها و کثیفی های آن از بین برود.
هر قسمت از موکت را که با استفاده از محلول تمیز می کنید با حوله و یا پارچه خشک کنید.
پس از تمام شدن شستشو اجازه دهید موکت کاملا خشک شود و سپس روی آن را دوباره با استفاده از جارو برقی تمیز کنید.
حتما دقت داشته باشید که یکی از مهم ترین مراحل در شستشوی موکت و فرش خشک شدن کامل آن است. زیرا در صورتی که به طور کامل خشک نشود بوی رطوبت و نم گرفته و در فضا پخش می شود که حس بسیار نامطلوبی ایجاد می کند. همچنین رطوبت روی موکت می تواند محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ و باکتری باشد و باعث ایجاد کپک روی آن شود. که این امر می تواند برای سلامتی افراد منزل ضرر داشته و بیماری را به راحتی به پوست بدن منتقل کند.
(در صورتی که امکان پهن کردن موکت را دارید بهترین راه برای خشک شدن کامل آن این که موکت را در هوای آزاد و روی یک سطح شیبدار پهن کنید تا کاملا خشک شود.)

شستشوی موکت با استفاده از ترکیبات خانگی

برای شستن موکت می توانید از ترکیبات ساه خانگی استفاده کنید. این مواد علاوه بر از بین بردن لکه های و حذف میکروب ها و باکتری ها می توانند در رفع بوهای نامطبوع موکت نیز بسیار موثر باشند.

جوش شیرین

یکی از موادی که برای شستشو و تمیز کردن موکت می تواند بسیار موثر باشد جوش شیرین است. در صورتی که موکت و یا فرش شما بوی نامطبوع و یا بوی نم به خود گرفته است نیز می توانید از جوش شیرین برای از بین بردن آن استفاده کنید. برای این کار می توانید مراحل زیر را انجام دهید.
در صورتی که موکت شما بوی بدی به خود گرفته است می توانید مقداری جوش شیرین را روی موکت بپاشید و اجازه دهید به مدت 24 ساعت روی آن بماند. بعد از این مدت جوش شیرین روی موکت را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. خواهید دید که بوی نامطبوع کاملا جذب شده و دیگر اثری از آن نخواهد بود.
اما برای از بین بردن لکه ها و کثیفی های روی موکت باید جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک حوله یا پارچه روی موکت بکشید و سعی کنید لکه ها را تمیز کنید. پس از تمیز شدن کثیفی ها با استفاده از یک پارچه خشک رطوبت روی موکت را خشک کنید. در انتها نیز جوش شیرین های باقی مانده روی موکت را با جاروبرقی تمیز کنید.

نکات شستشوی موکت

سرکه

این محلول خانگی نیز برای از بین بردن لکه ها و بوی نامطبوع موکت بسیار موثر است.
برای استفاده از آن باید به مقدار مساوی سرکه و آب را مخلوط کرده و روی موکت اسپری کنید. اگر موکت شما بوی ناخوشایندی دارد اجازه دهید این محلول چند دقیقه روی موکت باقی بماند. سپس با استفاده از یک برس و یا حوله موکت را تمیز کنید. اگر بوی سرکه روی موکت باقی مانده است نگران نباشید زیرا به سرعت از بین می رود.
دقت داشته باشید که حتما از سرکه سفید استفاده کنید زیرا سرکه های رنگی ممکن است لکه هایی روی موکت باقی بگذارند.

جمع بندی

در این مطلب شما را با نحوه صحیح شستشوی موکت در منزل آشنا کردیم. همانطور که گفتیم موکت ها با دلیل جنسی که دارند گرد و غبار و آلودگی زیادی را جذب می کنند. به همین دلیل شستشوی اصولی و مرتب آنها اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به بیان چند روش ساده خانگی پرداختیم اما اگر قصد دارید که موکت و یا فرش شما به صورت کامل و صحیح شسته شود بهترین راه مراجعه به یک قالیشویی معتبر است. قالیشویی ها با استفاده از دستگاه های مکانیزه و رعایت کلیه اصول موکت ها و فرش های شما را شسته و پس از خشک شدن کامل تحویل می دهند. از آنجا که خشک شدن موکت و فرش در منزل کاری تقریبا دشوار است و ممکن است پس از شستشو نتوانید آنرا به طور کامل خشک کنید بنابراین یک قالیشویی معتبر می تواند به شما در این امر کمک کند. قالیشویی توحید یک مجموعه معتبر در شهر تهران است که کلیه خدمات قالیشویی، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم، رفو و ... را با رعایت کلیه استانداردهای مورد نیاز انجام می دهد.

 

کلمات کلیدی : شستشوی موکت در منزل