فرش ها را چند وقت یکبار باید بشوییم؟

سه شنبه 8 فروردین 1402
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
فرش ها را چند وقت یکبار باید بشوییم؟

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که فرش را باید هر چند وقت بشویید؟
قالیبافی یک هنر اصیل و قدیمی ایرانی است و فرش ها از گذشته تا کنون جزء اصلی خانه ایرانیان به شمار می رفته است. از آنجا که فرش ها جزء پرکاربردترین وسایل منازل به شمار می روند و در صورتی که در محل پر تردد منزل قرار داشته باشند بیشتر دچار آلودگی و آسیب می شوند. با توجه به گران بودن قیمت فرش و هزینه خرید آن نگهداری اصولی و تلاش در حفظ سلامت آن می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. یکی از مهم ترین راهکارها در حفظ سلامت و افزایش عمر فرش شستشوی صحیح و به موقع آن است. حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که فرش ها را در سال باید چندبار بشوییم؟
در این مقاله از سایت قالیشویی توحید به بررسی این سوال می پردازیم تا انتها ما را همراهی کنید.

چرا باید فرش ها را شست؟

فرش ها همواره در معرض رفت و آمد افراد خانه قرار دارند و به همین دلیل دچار بیشترین آلودگی می شوند و با توجه به اینکه آلودگی و کثیفی فرش باعث از بین رفتن زیبایی و جلوه آن می شود همچنین ممکن است فرش دچار آسیب و خساراتی نیز بشود به همین دلیل تمیز نگه داشتن فرش اهیمت زیادی پیدا می کند. از طرفی از آنجا که فرش ارتباط مستقیم با پوست افراد دارد آلودگی آن می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی برای افراد شود. با توجه به این دلایل شستشوی دقیق و منظم فرش یک امر ضروری محسوب می شود.

دفعات شستشوی فرش

چند بار در سال باید فرش ها را بشوییم؟

اگر دارای فرزند خردسال هستید و یا منزل شما افراد زیادی رفت و آمد می کنند بنابراین فرش های شما در معرض آلودگی بیشتری هستند. از آنجا که کودکان به تمیزی اطراف خود اهمیتی نمیدهند بنابراین در حین بازی و یا خوردن غذا ممکن است لک های غذا و مواد خوراکی همچنین آبرنگ و لوازم بازی خود را روی فرش باقی بگذارند. با دقت به این مساله و تعداد و نوع لک های روی فرش می توانید در سال بیشتر از یک بار اقدام به شستشوی فرش های خود کنید. همچنین اگر جزء افرادی هستید که زیاد به سفر می روید باید بدانید که فرش شما در معرض آلودگی بیشتری قرار دارد زیرا جارو کشیدن و تمیز کردن آن به صورت مرتب انجام نمی گیرد. در این صورت نیز فرش شما نیاز به شستشوی بیشتری پیدا می کند.
اما چنانچه فرش شما در معرض آلودگی کمتری قرار دارد همچنین نظافت و جارو کشیدن آنرا به صورت مداوم انجام می دهید و در صورت ایجاد لکه روی فرش بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن می کنید فرش شما به شستشوی کمتری نیاز پیدا می کند و می توانید در سال یکبار شستشو را انجام دهید.

آیا شستن زیاد فرش درست است؟

در صورتی که تعداد دفعات شستشوی فرش ها بیش از حد انجام شود و یا برای شستشو از مواد شوینده نامناسب و قوی استفاده کنید این امر می تواند به فرش آسیب های جدی وارد کند و دچار پوسیدگی، رنگ پریدگی و همچنین باعث از بین رفتن الیاف و پرز فرشتان شود و در نتیجه فرش دچار پارگی می شود. افرادی که دچار وسواس هستند و فرش های خود را چندین بار در سال می شویند به مرور فرش دچار پوسیدگی و پارگی می شود. از طرفی اگر در شستشو از مواد شوینده نامناسب استفاده کنند نیز می تواند به فرش آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

تعداد دفعات شستن فرش ماشینی و دستبافت

با توجه به اینکه فرش های دستبافت دارای الیاف ظریف تر و حساس تری هستند شستشوی مداوم و زیاد آنها باعث آسیب رسیدن به تار و پود فرش می شود و همچنین فرش دچار تغییر رنگ می گردد. به همین دلیل نباید فرش های دستبافت را در فاصله کوتاه و زودتر از موعد بشویید و تا زمانی که فرش دچار آلودگی و کثیفی نشده است نباید اقدام به شستن آن کرد.
اما فرش های ماشینی با توجه به نوع الیاف آنها از حساسیت کمتری برخوردار هستند و می توانید برای شستشوی این فرش ها با خیالی راحت تر اقدام کنید. و در صورتی مشاهده لکه و آلودگی می توانید برای شستن آن اقدام کنید اما باید دقت کنید که این فرش ها را نیز نباید بیش از حد بشویید زیرا همانطور که قبلا اشاره شد باعث پوسیدگی و پارگی فرش می شود.
نکته مهم در شستشوی همه فرش ها استفاده از مواد شوینده مناسب است زیرا استفاده نادرست از مواد شوینده و روش شستشوی غیر اصولی می تواند باعث وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به فرش شود. به همین دلیل توصیه ما به شما برای شستن فرش ها سپردن آن به افراد متخصص و مراکز معتبر قالیشویی است.

تعداد دفعات شستن فرش

کلام آخر

فرش ها یکی از اجزاء اصلی هر خانه ای به شمار می رود به همین دلیل نظافت و تمیزی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. همانطور که در این مطلب بیان کردیم فرش ها را باید حداقل یکبار و در شرایط خاص تری دوبار در سال بشویید. اما از آنجا که شستشوی اشتباه و غیر اصولی همچنین استفاده از مواد شوینده نامناسب باعث می شود که فرش خساراتی وارد آید بهترین روش برای شستشو استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر است. قالیشویی توحید با دارا بودن سالها تجربه در شهر تهران بهترین پیشنهاد برای ساکنین این شهر است. در هر نقطه از شهر تهران که هستید می توانید شستشوی انواع فرش، موکت و مبل همچنین ترمیم، رفو، ریشه زنی و سایر خدمات قالیشویی را با خیالی آسوده به این مرکز بسپارید.
 

کلمات کلیدی : تعداد دفعات شستشوی فرش