روش پاک کردن انواع لکه از روی مبل

دوشنبه 8 اسفند 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
روش پاک کردن انواع لکه از روی مبل

امروزه مبلمان به یکی از اجزای زندگی ما تبدیل شده است و در هر خانه ای به چشم می خورد به طوری که هر فردی تایم زیادی از روز را از مبل استفاده می کند. بسیاری از افراد حتی به هنگام غذا خوردن روی مبل می نشینند که این موضوع می تواند باعث کثیف شدن و ایجاد لک روی آن شود. با توجه به اینکه همه اعضای خانواده بخش زیادی از زمان حضور در منزل را روی مبل می گذرانند تمیز بودن مبل می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. 
زمانی که لکه ای روی مبل ایجاد می شود بهتر است در اسرع وقت پاک شده و تمیز شود زیرا اگر زمان زیادی بگذرد ممکن است برای تمیز کردن آن با مشکل مواجه شوید. مواد خوراکی و غذاها ممکن است لکه های مختلفی روی مبل ایجاد کنند که برای پاک کردن هر کدام از آنها باید از روش خاصی استفاه شود. 
اگر می خواهید با روش های تمیز کردن لکه های مختلف از روی مبل آشنا شوید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

روش پاک کردن لکه از مبل پارچه ای

برای پاک کردن لکه از روی مبل پارچه ای یکی از بهترین روش ها استفاده از جوش شیرین است که باید در ابتدا یک محلول ساده را آماده کرد. برای تهیه این محلول باید جوش شیرین را با کمی آب گرم، سرکه و مقداری مایع ظرفشویی ترکیب کنید.
برای تمیز کردن مبل باید در ابتدا گرد و غبار روی مبل را با یک دستمال نخی خشک و یا با استفاده از جاروبرقی پاک کنید. پس از این با یک دستمال پارچه ای تمیز محلول مورد نظر را روی بخش کوچکی از مبل که در دید نیست امتحان کرده و در صورتی که رنگ پارچه مبل تغییر نکرد می توانید آنرا به آرامی روی لکه و بخش های دیگر مبل که نیاز به تمیز شدن دارند بکشید. پس از تمیز شدن مبل با استفاده از یک پارچه تمیز خشک مبل را به طور کامل خشک کنید.

روش پاک کردن لکه از مبل چرمی

مبل های چرمی یکی از انواع مبل است که در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. برای از بین لکه روی این نوع مبل نیز در ابتدا باید گرد و غبار روی مبل را با یک پارچه و یا حوله تمیز پاک کنید. یکی از لکه هایی که ممکن است به آسانی از روی مبل های چرمی پاک نشود لکه جوهر است که برای پاک کردن این نوع لکه باید 1 واحد آب را همراه با 1 واحد سرکه و مقدار اندکی روغن زیتون مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دستمال محلول را به آرامی روی مبل کشیده تا بکه پاک شود و پس از آن می توانید مبل را با یک دستمال دیگر خشک کنید.

لکه روی مبل

تمیز کردن لک آب از روی مبل

به دلیل بالا بودن املاح آب ممکن است با ریختن آب روی مبل لک آن باقی بماند برای از بین بردن و پاک کردن این لکه باید یک دستمال مرطوب جاذب را روی مبل بکشید و بلافاصله با حرارت ملایم سشوار آن را خشک کنید.
روش دیگر برای پاک کردن این نوع لکه استفاده از نمک و الکل است. باید کمی نمک و الکل را به طور کامل مخلوط کنید و روی مبل اسپری کرده و پس از آن با یک دستمال روی لکه را بکشید و پس از آن با استفاده از یک دستمال مرطوب آنرا تمیز کرده و در آخر نیز با سشوار آنرا خشک کنید.
با استفاده از صابون مایع نیز می توان لک آب را از روی مبل پاک کرد به این صورت که مقداری صابون مایع را با آب ولرم مخلوط کرده و روی لکه بکشید با یک دستمال مرطوب تمیز کرده و با سشوار آنرا خشک کنید.

تمیز کردن لک رنگ از روی مبل

برای پاک کردن این لکه بهترین روش استفاده از مقداری شامپو فرش و یا یک شوینده ملایم دیگر مانند مایع ظرفشویی است. ماده شوینده مورد نظر را با کمی آب مخلوط کنید و کف آنرا با استفاده از یک برس کوچک و یا پارجه سفید نخی روی لک بکشید سپس با یک دستمال تمیز آنرا خشک کنید. 

تمیز کردن لک بستنی از روی مبل

پاک کردن این لکه کار نسبتا سختی است و نیاز است که مراحل مختلفی را انجام دهید تا اثر لکه به طور کامل از بین برود. در ابتدا باید با یک قاشق تمام بستنی روی مبل را جمع کنید و پس از آن با استفاده از یک پارچه تمیز محل لک را کامل تمیز کنید. با انجام این کار تمام بستنی روی مبل را از بین می برید و پس از آن نوبت به پاک کردن لکه ایجاد شده می رسد.
برای این کار باید در داخل حدود دو پیمانه آب سرد یک قاشق مایع ظرفشویی اضافه کرده و کامل مخلوط کنید. پس از آن یک دستمال تمیز را به محلول آغشته کرده و روی لکه میکشید تا تمیز شود این کار را تا پاک شدن کامل لک ادامه داده و سپس با یک پارچه خشک آنرا تمیز کنید.

تمیز کردن لک چربی از روی مبل

لک چربی را به راحتی می توان از روی مبل چرم پاک کرد اما برای مبل های پارچه ای می توانید از یک کاغذ خشک استفاده کرده و آنرا روی لکه قرار داده و یک اتوی داغ روی آن فشار دهید تا لکه را جذب کرده و پاک شود.

تمیز کردن لک خون از روی مبل

برای پاک کردن لک خون بهترین روش استفاده از نشاسته است، به این صورت که کمی نشاسته را در آب حل کرده و مخلوط کنید تا غلیظ شود. روی لک را با استفاده از این خمیر به دست آمده بپوشانید و اجازه دهید که خشک شود، پس از خشک شدن آن را از روی مبل جدا کنید و پس از آن جای لکه را با استفاده از یک برس نرم تمیز کنید.

پاک کردن لکه از روی مبل

تمیز کردن لک میوه از روی مبل

لک میوه یکی از لکه های رایج روی مبل است که برای تمیز کردن آن می توانید به این روش عمل کنید. در صورتی که مبل شما سفید است می توانید با استفاده از کمی آب و صابون آنرا بشویید. اگر جنس مبل شما از پارچه پشمی است می توانید از مخلوط چند قطره آمونیاک و آب اکسیژنه 20% استفاده کنید. و اگر جنس مبلتان ابریشمی و رنگی است از محلول الکل 90% و آب به مقدار مساوی استفاده کنید و روی لکه بکشید تا تمیز شود.

کلام آخر

در صورتی که روی مبل لکی ایجاد شد سعی کنید سریع و بلافاصله برای تمیز کردن آن اقدام کنید و اجازه ندهید زمان زیادی لک روی مبلتان باقی بماند. زیرا در صورتی که لک طولانی مدت روی مبل باقی بماند تمیز کردن آن دشوار می شود.
اما در صورتی که زمان زیادی از لک شدن مبل گذشت و یا مبلتان در اثر استفاده و گذشت زمان دچار آلودگی و لک های زیادی شده باشد و نیاز به شستن آن بود می توانید از خدمات یک قالیشویی معتبر برای این کار استفاده کنید. معمولا در ایام نزدیک به عید نوروز اکثر خانم های خانه دار اقدام به خانه تکانی کرده و برای شستن فرش و مبل و حتی پرده به قالیشویی های معتبری مراجعه می کنند. در صورتی که قصد دارید شستشوی مبل خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید حتما از خدمات یک مجموعه معتبر و شناخته شده استفاده کنید تا به مبل و یا فرش شما آسیبی وارد نشود. همچنین یک مجموعه معتبر علاوه بر شستشوی دقیق قیمت خدمات خود را تضمین میکند. قالیشویی توحید یک مجموعه معتبر در شهر تهران است که خدماتی مانند قالیشویی، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم، رفو و... را با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات کاملا پیشرفته و مدرن انجام می دهد.

کلمات کلیدی : پاک کردن لک روی مبل