شستشوی شرعی فرش در قالیشویی

پنجشنبه 7 مهر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
شستشوی شرعی فرش در قالیشویی

در دین اسلام احکام مشخصی جهت پاکی و طهارت وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه طهارت، پاکی مکان عبادت و عاری بودن آن از هرگونه نجاست می‌باشد. به همین دلیل پاک بودن فرش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا نماز خواندن و عبادت بر روی فرشی که طبق اصول اسلامی شسته نشده مردود بوده و قابل قبول نیست. شستشوی شرعی فرش از مهم‌ترین مواردی است که در قالیشویی توحید به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این موضوع اطلاعات مهمی را با شما در میان بگذاریم.

احکام شستشوی فرش نجس

این احکام برگرفته از دستورات و فتواهای مراجع تقلید است. در تطهیر فرش نجس از 3 نوع آب می‌توان استفاده کرد که به طور خلاصه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

آب کر

اولویت در تطهیر فرش، استفاده از آب کر، یعنی آبی که در مخزنی با طول و عرض و ارتفاع 3 وجب جمع شده است، می‌باشد. این آب مناسب‌ترین راه برای پاک کردن فرش است. البته خوب است بدانید چنان چه هر وجب را معادل 10 سانتی متر فرض کنیم، حجم این مخزن حدود 200 تا 300 لیتر خواهد شد و تهیه این حجم از آب در آپارتمان‌ها غیر ممکن است.

آب جاری متصل به کر

در این روش تا حدودی اوضاع بهتر است؛ زیرا تمامی آب‌های لوله کشی شامل این قاعده می‌باشند. البته ممکن است شستشوی فرش در این روش راحت به نظر بیاید، اما در واقع آب کشی فرش در این روش بسیار سخت است.

آب قلیل

آب قلیل مقدار اندکی آب است که در ظرفی کوچک مانند کاسه جمع شده باشد. با این آب نیز می‌توان به تطهیر فرش پرداخت، اما ممکن است لکه‌های زشت نجاست همچنان روی فرش بماند. در گذشته مشکل شستشوی فرش با ساخت یک حوض در حیاط منزل حل می‌شد، اما امروزه با گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی شستشوی شرعی فرش بسیار سخت به نظر می‌رسد.

شستشوی شرعی فرش در قالیشویی چگونه است؟

اصول شستشوی شرعی فرش

موضوعی که در قالیشویی توحید همواره رعایت می‌شود، توجه به اصول شرعی و اسلامی در شستشوی فرش و در نظر گرفتن حساسیت‌های مشتریان است. در قالیشویی، پس از ارزیابی‌های اولیه از نوع و جنس فرش و ابعاد نجاست، ابتدا مراحل غبار روبی و پرزگیری انجام خواهد شد. سپس فرش برای تطهیر به قسمت شستشو انتقال می‌یابد. پس از شستشو و آبکشی فرش طبق احکام اسلامی که حتما باید 3 بار انجام شود، تکنسین‌های شستشوی فرش، آن را به قسمت گرمخانه جهت خشک شدن فرش انتقال می‌دهند.

تفاوت ‌های شستشوی عادی و شرعی فرش

شستشوی عادی و شرعی فرش دو رویکرد متفاوت در نگهداری و پاکیزگی فرش‌ ها هستند که هر کدام ویژگی ‌های خاص خود را دارند. در شستشوی عادی، تمرکز اصلی بر روی برطرف کردن آلودگی‌ های مرئی مانند لکه، گرد و غبار و کثیفی ‌های سطحی است. این نوع شستشو معمولاً با استفاده از مواد شوینده صنعتی و دستگاه ‌های شستشو انجام می ‌شود که هدف اصلی آن ‌ها بازگرداندن ظاهر زیبا و تمیز به فرش است. در این روش، ممکن است برخی از مواد شوینده باقی‌ مانده بر روی فرش، طهارت فرش را به خطر اندازند و مناسب برای فرش ‌هایی که در مکان‌ های عبادی استفاده می ‌شوند، نباشند.
در مقابل، شستشوی شرعی فرش، که بر اساس اصول و قواعد دین اسلام صورت می‌ گیرد، نه تنها به پاکیزگی ظاهری فرش توجه دارد، بلکه بر دفع نجاست و بازگرداندن طهارت به فرش نیز تمرکز دارد. این روش شستشو اغلب نیازمند استفاده از آب پاک است و باید به گونه ‌ای انجام شود که تمام نجاست‌ ها به طور کامل از فرش زدوده شوند. علاوه بر این، در شستشوی شرعی، استفاده از هرگونه مواد شیمیایی که ممکن است پاکیزگی شرعی فرش را به خطر بیندازد، باید به دقت کنترل شود. این نوع شستشو به ویژه برای فرش ‌هایی که در مساجد و مکان ‌های مقدس استفاده می ‌شوند، اهمیت دارد و اطمینان می ‌دهد که فرش کاملاً طبق اصول دینی پاک و مطهر باقی بماند.

تفاوت کیفیت کار قالیشویی با روش سنتی شستشوی فرش در منزل

در زمان‌های گذشته به علت دردسرهایی که برای شستشوی فرش در منزل وجود داشت، اکثر مردم، به خصوص خانواده‌های دارای فرزند ترجیح می‌دادند از فرش‌های قرمز و یا به اصطلاح لاکی استفاده کنند تا لکه‌ها و کثیفی‌ها کمتر به چشم آید. اما امروزه با گسترش صنعت دکوراسیون داخلی، ترجیح افراد به استفاده از قالی‌های است که به خوبی با سایر اجزای دکوراسیون منزل هماهنگ شوند. یکی از دلایلی که مردم بدون دغدغه از فرش‌های رنگ روشن استفاده می‌کنند، وجود قالیشویی‌های معتبر است که دردسرهای شستشوی فرش را به حداقل رسانده است. زیرا حتی چنان چه شما منزلی بزرگ و مناسب جهت شستشوی فرش داشته باشید، باز هم پهن کردن فرش جهت آبگیری و خشک شدن یکی از سخت‌ترین کارها است و علاوه بر مشکل کمبود مکان، آبگیری فرش‌های خیس و سنگین باعث کمردرد و پادردهای شدید و مزمن خواهد شد.
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سبب می‌شود افراد برای تطهیر فرش‌های خود استفاده از خدمات قالیشویی را برگزینند، استفاده از دستگاه‌های خودکار و آب فشار قوی است که باعث می‌شود تمامی لکه‌های ناشی از نجاست، رنگ و یا هر چیز دیگری که روی فرش باقی مانده کاملا پاک شود. البته لکه بری فرش با روش‌های خانگی در منزل نیز امکان‌پذیر است. فقط لازم است از مواد شیمیایی مناسبی استفاده کنید و فرش را سه بار شستشو دهید تا طهارت حاصل شود؛ اما همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم خشک کردن فرش در منزل کاری بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. پس بهترین کار سپردن فرش‌ها به یک قالیشویی معتبر جهت شستشوی شرعی فرش می‌باشد.
به خاطر داشته باشید استفاده از روش شستشو و خشک کردن چندباره فرش به صورت دستی جهت لکه بری، به شدت از عمر فرش‌های شما می‌کاهد. مواد شیمیایی اغلب نیازی به شستشو ندارند اما چون قابلیت رنگ بر آن‌ها بسیار بالاست پس از استفاده رنگ فرش را نیز می‌برند. همچنین استفاده از این مواد، امکان پوسیدن ریشه فرش را نیز افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین نکات تطهیر فرش نجس

چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام شستشوی شرعی فرش لازم است به آن‌ها توجه کنید. این نکات عبارتند از:
نوع و جنس فرش بر نحوه پاک کردن نجاست حائز اهمیت است و روش پاک کردن نجاست از فرش ماشینی با فرش دستبافت تفاوت دارد. چنان چه از شیوه صحیح شستشوی فرش اطلاع ندارید، به شما توصیه می‌کنیم این وظیفه مهم را به قالی شویی معتبر بسپارید.
جنس الیاف فرش نیز در انتخاب روش شستشو بسیار مهم است. چنان چه در تارو پود فرش شما از الیاف ظریف ابریشم استفاده شده است، هرگز برای تطهیر روی فرش فشار وارد نکنید و آن را نسابید.
مراقب رنگ پس دادن فرش حین یا پس از شستشو باشید. برخی فرش‌ها به سبب استفاده از رنگ‌های طبیعی برای رنگ آمیزی الیاف، حین شستشو رنگ پس می‌دهند و ممکن است لکه حاصل از پس دادن رنگ فرش شما را به طور کلی خراب کند. پس پیش از شروع عملیات شستشو حتما از ثابت بودن رنگ فرش مطمئن شوید.
هر عاملی که باعث ایجاد لکه روی فرش شده باشد، نیاز به یک شوینده مخصوص و روش تطهیر مخصوص دارد؛ به عنوان مثال لکه خون را نمی‌توان با استفاده از همان شوینده‌ای تمیز کرد که برای شستشوی لکه ادرار به کار می‌رود. بنابراین قبل از اقدام به شستشوی فرش‌ها از انتخاب شیوه صحیح تطهیر و شوینده مناسب آن لکه اطمینان حاصل نمایید.

نحوه شستشوی شرعی فرش در قالیشویی

کلام پایانی

فرش چه از نوع دستبافت باشد و چه از نوع ماشینی، کالایی گران بهاست و شما با انتخاب یک قالیشویی معتبر برای رفع نجاست و شستشوی آن عملا سرمایه خود را حفظ کرده‌اید. قالیشویی توحید با سال‌ها تجربه در زمینه شستشوی شرعی فرش، رفو، موکت شویی و مبل شویی همواره در خدمت شماست تا خیال شما را از بابت تطهیر فرش‌ها راحت نماید. از این که تا پایان این مطلب  با ما همراه بودید از شما متشکریم.

 

کلمات کلیدی : شستشوی شرعی فرش در قالیشویی