اقدامات اولیه پس از ریختن مایعات رنگی روی مبل

دوشنبه 10 مرداد 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
اقدامات اولیه پس از ریختن مایعات رنگی روی مبل

همان طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین لوازم در چیدمان اتاق‌های نشیمن و پذیرایی مبل‌ها هستند. در دنیای امروزه که اکثر خانواده‌ها به دنبال مد‌گرایی و تجمل‌گرایی هستند، تقریبا همه خانه‌ها یک دست مبل راحتی و یا کلاسیک دارند که با توجه به سلیقه افراد و دکوراسیون خانه، در جنس‌ها وطرح‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها حین انتخاب و خرید مبلمان برای منازل و یا حتی محل‌های کار، علاوه برتوجه به زیبایی و کیفیت مبل مد‌نظرتان، نحوه نگهداری و مراقبت از آن می‌باشد. یکی از مصادیق مهم نگهداری از مبلمان نیز چگونگی تمیز کردن آن از وجود هرگونه کثیفی، چرک و لکه‌های مختلف است.
در مناطق شلوغ و پر‌رفت‌و‌آمد و یا خانه‌هایی که فرزند خرد‌سال دارند، ممکن است با ریختن برخی از مایعات رنگی بر روی فرش‌ها و یا مبلمان مواجه شوند. به‌همین خاطر معمولا خانواده‌ها از ترس این موضوع سعی می‌کنند مبل‌هایی تیره‌تر و ساده‌تر انتخاب کنند و یا اصلا به فکر خریدن مبل نباشند. در ادامه این مقاله از قالیشویی توحید همراهمان باشید تا شما را با اقدامات ابتدایی مربوط به لکه‌ زدایی از مبل پس از ریختن مایعات رنگی مختلف روی آن‌ها آشنا نماییم و راه‌های تمیز نگه داشتن مبل‌ها را برایتان شرح دهیم.

انواع جنس رویه‌های مبل

بهتر است قبل از اینکه در مورد لکه‌های رنگی مبلمان و روش‌های رفع آن صحبت کنیم، با جنس رویه‌های مختلف آن‌ها تا حدودی آشنا شویم و سپس نحوه لکه‌ زدایی از مبل را بیان نماییم. دقت کنید که در طراحی و تولید مبل‌ها با توجه به کارکرد و نوع طراحیشان از پارچه‌های مختلفی برای روکش به کار برده می‌شود. همچنین اینکه انتخاب محل قرار‌گیری مبلمان و طراحی دکوراسیون نیز تا حدود زیادی به نوع پارچه و رنگی که دارد بر‌می‌گردد. لازم به ذکر است که نوع بافت پارچه‌های رومبل، کاملاً متفاوتند و بر همین اساس می‌توانیم آن‌ها را به انواع زیر تقسیم کنیم:

  1. پارچه‌های مخمل: این نوع پارچه‌ها مقاومت خوبی دارند و نرمی و لطافت خاصی حین لمس آن حس می‌شود. تمیز کردن این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه‌ها بسیار آسان‌تر است.
  2. پارچه‌های کتان: بافت این نوع پارچه شل‌تر است و مقاومت کمتری نسبت به نخ‌کش‌شدن دارد؛ به گونه‌ای که به عنوان ظریف‌ترین پارچه شناخته می‌شود.
  3. پارچه‌های میکروفایبر: این نوع پارچه‌ها از ترکیب پلی استر و نایلون ساخته شده و بافت بسیار محکمی دارد. نفوذ مواد مختلف به داخل آن تقریبا سخت است و در مقابل تمیز کردن آن راحت می‌باشد.
  4. پارچه‌های طرح چرم: این نوع پارچه از عدم نفوذ پذیری بالایی برخوردار است تمیز کردن آن راحت است. مبل‌های طرح چرم مقاومت نسبتاً خوبی دارند ولی دربرابر اشیاء تیز و برنده نا‌توان‌اند.
  5. پارچه جیر: این نوع رومبلی‌ها را نباید خیس کرد و با آب تمیز نمود. چون در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار کمی دارد. البته نا‌گفته نماند که ظرافت وسادگی خاصی در ظاهر آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که یکی از نکات مهم حین انتخاب و خرید مبلمان، توجه به نوع پارچه آن است. مثلاً باید در نظر بگیرید که این پارچه چقدر با ماشین لباسشویی قابل شستشو است یا اینکه چقدر بدون ماشین قابلیت تمیز شدن دارد و در نهایت بررسی اینکه نحوه پاک کردن لکه‌های رنگی مبل چقدر آسان است.

خدمات مبل شویی در قالیشویی توحید

نحوه لکه‌ زدایی از مبل پس از ریختن مایعات رنگی روی آن

اگر بر روی مبلمان منزل و یا محل کارتان به هر دلیلی مایعات رنگی ریخت، آرامش خود را حفظ کنید و نگران نباشید؛ چراکه با انجام برخی از اقدامات اولیه بلافاصله پس از کثیف شدن مبل می‌توانید لکه‌ زدایی از مبل را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و تمامی اثرات رنگی را پاک کنید. فقط باید بدانید که در این مواقع از آب گرم که به تثبیت لکه کمک می‌کند به هیچ عنوان استفاده نکنید و فقط آب سرد را مورد استفاده قرار دهید. برخی از مهم‌ترین روش‌های رفع لکه حاصل از مایعات رنگی بر روی مبل عبارت است از:

  1. استفاده از جوش شیرین: یکی از قوی‌ترین روش‌های رفع این گونه لکه‌ها از مبل استفاده از جوش شیرین است. فقط کافی است بر روی لکه مقداری جوش شیرین ریخته و پس از چند دقیقه با مسواکی نرم آن را تمیز کنید.
  2. گفتنی است که جوش شیرین از ترکیباتی همچون مایع ضد عفونی‌کننده، صابون مایع و غیره تولید شده در از بین بردن لکه‌های رنگی روی مبل بسیار قوی عمل می‌کند.
  3. استفاده از نمک و الکل: لکه‌ای که در اثر ریختن مایعات رنگی مختلف بر روی مبل ایجاد می‌شود را می‌توان به کمک ترکیب نمک و الکل از بین برد. به این صورت که این ترکیب را به کمک یک پارچه بی‌رنگ بر روی لکه بزنید و سپس آن را خشک کنید.
  4. استفاده از محلول مایع ظرفشویی و آب سرد: اگر لکه ایجاد شده هنوز تازه است می‌توانید خیلی سریع این محلول را تهیه کنید و بر روی قسمت مورد نطر بکشید. قطعا می‌توانید در طی مدت چند دقیقه لکه را بسیار کمرنگ کنید.
  5. استفاده از محلول آب و الکل سفید: سعی کنید هر کدام از آن‌ها را به میزان مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و در نقطه مورد نظر بکشید. مطمئن باشید که با این ترفند لکه‌ها را به سرعت فراری خواهید داد.

مهم‌ترین نکات حین لکه‌ زدایی از مبل

هنگام ریختن مایعات رنگی بر روی مبل و ایجاد لکه باید به یک سری نکات دقت ویژه‌ای نمایید تا عمل لکه‌ زدایی از مبل را با قدرت بیشتری انجام دهید:
۱.سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن به رفع لکه ایجاد شده فکر کنید و اقدامات لازم را انجام دهید؛ چراکه هرچه لکه قدیمی‌تر باشد، بیشتر به بافت مبل نفوذ می‌کند و پاک کردن آن سخت‌تر است.
۲.دقت کنید که به هیچ عنوان از مایع سفید‌کننده در تمیز کردن مبلمان استفاده نکنید؛ چراکه سبب تغییر رنگ در رویه مبل می‌شود.
۳.سعی کنید مبلمان را به صورت هفتگی گرد‌گیری کنید تا تاثیر لکه و ایجاد کثیفی بر روی آن کمتر شود.
۴.هنگام انتخاب و خرید مبل از تولیدی مد‌نظر بپرسید که طریقه درست تمیز کردن آن چگونه است.
۵.در صورتی که قصد دارید برای رفع لکه از مراکز مبل‌شویی کمک بگیرید، باید مرکز معتبری را انتخاب کنید که با احتیاط هرچه تمام‌تر به شستشوی مبل بپردازد.

مواظب پارچه مبلمان خود باشید

برخی از مبل‌ها پارچه بسیار حساس‌تری دارند و ممکن است عملیات لکه‌برداری به بافت پارچه آن‌ها آسیب برساند. به طور مثال پارچه‌های مخمل حساسیت بسیار زیادی دارند و باید با دقت بیشتری با آنها برخورد کرد. همچنین اگر از مبلمان چرمی در منزل خود استفاده می‌کنید کار برای شما سخت‌تر خواهد شد. چرم در معرض بسیاری از مواد شوینده اسیدی پوسته‌پوسته شده و دیگر مانند سابق نمی‌شود. حتی پارچه‌های کتانی و میکروفایبر که استقامت بسیار بالایی دارند اگر به درستی تمیز نشوند آسیب دیده و زیبایی ظاهری مبلمان شما را بر هم می‌زنند.
ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا محلولی که درست کرده‌اید در قسمتی از مبل که دیده نمی‌شود امتحان کنید. در صورتی که بافت پارچه تحت‌تأثیر قرار نگرفت آن را برای پاک کردن لکه مایعات رنگی به کار ببرید. در غیر این صورت از استفاده این محلول شوینده صرف‌نظر کنید. اگر از خدمات قالیشویی معتبر استفاده کنید پرسنل آن با توجه به بافت و نوع پارچه مبلمان شما محلول شوینده مناسب را انتخاب و به هیچ عنوان به پارچه مبلمان آسیبی نمی‌زنند.

چرا قالیشویی بهتر می‌تواند مایعات رنگی را از روی مبل پاک کند؟

تا اینجا اقدامات اولیه پس از ریختن مایعات رنگی روی مبل را به شما آموزش دادیم. روش‌هایی نیز برای پاک کردن این لکه به شما معرفی کردیم اما نکته مهم این است که گاهی پاک کردن این لکه‌ها در خانه امکان‌پذیر نیست. هر چقدر هم که برای پاک کردن این لکه‌ها دقت به خرج دهید باز هم ممکن است به نتیجه دلخواه خود نرسید زیرا شما تجهیزات مخصوص به لکه‌زدایی از مبل را در اختیار ندارید. 
حتی اگر موفق شوید لکه را از روی مبل پاک کنید، خشک کردن سطح و عمق مبل، کاری دشوار در منزل است. بسیاری از افراد از حرارت کم سشوار برای خشک کردن مبل استفاده می‌کنند اما این حرارت تنها سطح رویی پارچه را خشک می‌کند و به عمق مبل نفوذ نمی‌کند. در صورتی که اگر از خدمات مبل‌شویی یک قالیشویی معتبر استفاده کنید نه تنها لکه‌های شما در مدت زمانی کوتاه‌تر پاک می‌شوند بلکه مواد شوینده مناسبی برای این کار استفاده می‌شود. 
همچنین در پایان تمامی آب حاصل از پاک کردن لکه با استفاده از مکنده‌های قوی جمع‌آوری می‌شود. بدین ترتیب آب از عمق مبل نیز جمع‌آوری شده و دیگر شاهد بوی نامطبوع در مبل نخواهید بود. به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم این کار را به پرسنل باتجربه یک قالیشویی شناخته شده بسپارید. نگران نباشید برای شستشوی مبلمان آبریزی انجام نمی‌شود و سایر وسایل شما در منزل کثیف نخواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت قالیشویی توحید سعی کردیم روش‌های لکه‌زدایی از مبل پس از ریختن مایعات رنگی بر روی آن را بیان کنیم و شما را راهنمایی کنیم تا در کم‌ترین زمان ممکن تمیزی را به مبل‌هایتان هدیه دهیم. طبق اعتبار روش‌ها از نظر علمی و همچنین تجربه افراد مختلف در انجام آن‌ها نشان داده که در ۹۰ درصد مواقع این موارد جوابگو است و می‌تواند نتیجه دلخواهتان را به شما عزیزان هدیه دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کافی است به وب سایت رسمی نمایندگی قالی شویی مراجعه نمایید. از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را داریم.   

 

کلمات کلیدی : لکه‌ زدایی از مبل