فرش بامبو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دوشنبه 14 فروردین 1402
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
فرش بامبو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مهمترین بخش دکوراسیون منازل که تاثیر زیادی بر زیبایی آن دارد فرش ها هستند. این روزها تولید کنندگان فرش از الیاف مختلفی برای تولید آن استفاده می کنند و فرش ها را در طرح ها و نقش های متنوعی تولید و روانه بازار می کنند. با توجه به تنوع زیادی فرش ها هر کسی می تواند متناسب با سلیقه و نیاز خود فرش مورد نظر را انتخاب و خریداری نماید. یکی از فرش هایی که این روزها بسیار مورد استقبال خریداران قرار گرفته است فرش بامبو می باشد. فرش بامبو به عنوان یک فرش مدرن و جدید شناخته می شود که از گیاه بامبو ساخته می شود و بسیار نرم و ابریشمی شکل است.
برای آشنایی بیشتر با این نوع فرش و ویژگی های آن در این مطلب از قالیشویی توحید به معرفی آن می پردازیم، چانچه قصد خرید این فرش را دارید برای آشنایی با مزایا و معایب آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فرش بامبو چیست؟

برای تعریف فرش بامبو در یک جمله می توان گفت که این فرش از نخ ریسیده شده الیاف بامبو تولید می شود. شاید دور از ذهن باد که بتوان از الیاف گیاهان فرش و انواع زیر انداز را تولید کرد اما از الیاف گیاه بامبو با توجه به ویژگی های خاصی که دارد در فرش بافی استفاده می شود. از جمله ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الیاف بامبو دارای لطافت بالایی هستند.
  • قابلیت رنگ پذیری بسیار خوبی دارند.
  • الیاف گیاه بامبو خاصیت ضد میکروبی دارند.
  • دارای سازگاری زیادی با پوست بدن انسان هستند.

الیاف گیاه بامبو از جنس سلولز است و از پالپ گیاه به دست می آید. برای تولید فرش، بعد از بریدن و تکه تکه کردن گیاه بامبو آنرا در کارخانه با هیدروکسید سدیم ترکیب کرده تا سلولز داخل ساقه به صورت محلول در آید، پس از آن این محلول با استفاده از مواد دیگری به صورت رشته رشته در می آید و بعد از ریسیده شدن و خشک شدن به صورت الیاف طبیعی برای بافت فرش استفاده می شود.

فرش بامبو

مزایای فرش بامبو

این نوع فرش نیز مانند سایر فرش های دست باف و ماشینی که با الیاف مختلف تولید می شوند از مزایایی برخوردار است که مهم ترین آنها به شرح زیر است.

سازگاری با پوست بدن و ضد حساسیت بودن 

از آنجا که فرش در ارتباط مستقیم با پوست بدن افراد است بنابراین بهتر است هنگام خرید فرشی انتخاب شود که ایجاد حساسیت نکرده و به پوست بدن آسیب وارد نکند. فرش بامبو با توجه به خاصیت آنتی استاتیک و ضد آلرژی که دارد حتی به افرادی که دارای پوست حساسی هستند آسیبی وارد نمی کند.

ضد میکروب و آنتی باکتریال

یکی دیگر از ویژگی های مهم این فرش ها وجود ماده ای به نام bamboo kun در الیاف آن است که باعث ایجاد خاصیت ضد باکتری در این فرش ها می شود. به علاوه با توجه به وجود آنتی باکتریال های طبیعی گیاه بامبو که به الیاف فرش نیز منتقل می شود خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز در فرش ایجاد می شود.

سازگاری با محیط زیست

از مهمترین ویژگی های این فرش ها سازگاری آن با محیط زیست است. همانطور که گفتیم فرش بامبو یک فرش طبیعی است که باعث ایجاد سازگاری آن با محیط زیست می شود. این روزها استفاده از مواد پلاستیکی و صنعتی رواج زیادی پیدا کرده است که باعث ایجاد خسارت و آسیب های زیادی به محیط زیست می شود. اما فرش بامبو با توجه به نوع الیاف و مواد سازنده آن دارای سازگاری زیادی با محیط زیست است و هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند.

رنگ روشن فرش

با وجود اینکه این نوع فرش خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد و در تمام رنگ ها می توان آنرا تولید کرد اما یک ویژگی مهم آن روشن بودن رنگ فرش است که می تواند باعث ایجاد مزایایی مانند بزرگ تر نشان دادن فضای منزل، زیبایی و جذابیت در هنگام تابش نور خورشید و زیباتر شدن دکوراسیون شود.

کیفیت بالای الیاف

الیافی که در تولید این فرش ها به کار می رود سفید و باریک هستند که باعث می شود در اثر فشار دچار ساییدگی کمتری شوند. با توجه به این موضوع می توان گفت که الیاف بامبو از الیاف درجه یک فرش به شمار می رود.

ویژگی های فرش بامبو

معایب فرش بامبو

این نوع فرش ها نیز مانند سایر فرش ها در کنار مزیایی که دارد دارای برخی معایب نیز می باشد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است.

لکه پذیری بالا

همانطور که گفتیم فرش بامبو دارای خاصیت رنگ پذیری بسیار خوبی است که باعث می شود در برابر لکه ها از مقاومت کمی برخوردار باشد و به سرعت لکه ها را به خود جذب می کند. با توجه به اینکه تمیز کردن این لکه ها از روی این فرش کار ساده ای نیست فرش بامبو برای استفاده در محیط های پر رفت و آمد گزینه مناسبی نیست.

ثبات رنگی پایین در برابر شستشو

از مهمترین معایب این نوعت فرش نداشتن ثبات رنگی در برابر شستشو و مواد شوینده است به همین دلیل این نوع فرش ها در اثر شستشوی مکرر رنگ خود را از دست می دهند و از جذابیت و زیبایی آن کاسته می شود.

ماندگاری و طول عمر پایین

فرش های بامبو در مقایسه با سایر انواع فرش ها از ماندگاری و طول عمر کمتری برخوار هستند به همین دلیل نمی توان از آن ها برای مدت زمان زیادی استفاده کرد. در واقع فرش های بامبو به عنوان فرش های تزئینی و لوکس هستند که نباید از آن ها برای محیط های پر رفت و آمد استفاده کرد.

قیمت بالا

با توجه به نوع الیاف به کار رفته در این فرش ها و نحوه تولید آنها در مقایسه با سایر فرش ها قیمت بالاتری دارند و با توجه به مواردی که گفته شد به دلیل نیاز به نگهداری ویژه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.

شستشوی فرش بامبو

همانطور که بیان شد از مهمترین معیاب این فرش ها مقاومت پایین آن ها در برابر مواد شوینده است به همین دلیل روش صحیح شستشو و انتخاب مواد شوینده برای این فرش ها اهمیت زیادی پیدا می کند. 
با توجه به حساسیت زیادی که این نوع فرش دارد بهترین روش برای شستشوی آن استفاده از خدمات قالیشویی می باشد. در شرکت های قالیشویی با استفاده از مواد شوینده مخصوص برای شستشو و استفاده از تکنولوژِی های مدرن و پیشرفته احتمال آسیب وارد شدن به فرش و الیاف آن را به حداقل می رسانند.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی فرش های بامبو و بیان ویژگی های آنها پرداختیم. از مهم ترین نکاتی که در معرفی این فرش ها بیان کردیم نداشتن ثبات رنگی در برابر شستشو آن ها بود به همین دلیل بهترین راه شستشوی این نوع فرش را استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر بیان کردیم. با مراجعه به یک قالیشویی معتبر می توانید از شستشوی اصولی و دقیق فرش با بهترین مواد شوینده اطمینان داشته باشید و فرش خود را با خیالی آسوده به قالیشویی بسپارید.
قالیشویی توحید یک قالیشویی معتبر در شهر تهران است که تجربه سالها فعالیت در ارائه خدمات قالیشویی مانند شستشوی فرش دستباف، ماشینی، موکت شویی، مبل شویی و سایر خدمات مانند رفو، ترمیم، ریشه زنی و... را دارد. برای شستن انواع فرش با هر نوع و جنس می توانید با خیالی آسوده قالیشویی توحید را انتخاب کنید.
 

کلمات کلیدی : فرش بامبو و ویژگی های آن