چرا نباید فرش دستبافت را در خانه شست؟

یکشنبه 20 شهریور 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
چرا نباید فرش دستبافت را در خانه شست؟

گرد و غبار و آلودگی‌ها جزئی از زندگی ما هستند و همواره زندگی ما را تحت الشعاع قرار می‌دهند. فرش‌ها نیز مانند تمامی لوازم منزل از آلودگی‌ها در امان نیستند. بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار به فکر شستشوی فرش‌های خود باشیم. فرش‌های ماشینی را می‌توان به راحتی و بدون نگرانی در حیاط منزل شست؛ اما در مورد شستشوی فرش دستبافت قضیه فرق می‌کند. بافت حساس و قیمت بالای این فرش‌ها ضرورت سپردن شستشوی فرش دستبافت به قالیشویی را دو چندان می‌کند. در این مقاله از قالیشویی توحید به بررسی این سوال خواهیم پرداخت که چرا نباید فرش دستبافت را در خانه شست؟

فرش دستبافت هر چند وقت نیاز به شستشو دارد؟

پاسخ این سوال به موارد مختلفی از جمله این که فرش در کدام بخش منزل قرار دارد؟ تا چه حد در معرض رفت و آمد است؟ نحوه نگهداری از آن چگونه است؟ بستگی دارد. چنانچه فرش در راهرو یا بخش اصلی منزل قرار دارد، حداقل هر دو هفته یک بار نیاز به جارو دارد. از طرفی اگر شما خانواده‌ای ر رفت و آمد هستید، بهتر است پس از هر مهمانی فرش‌ها را جارو نمایید. معمولا فرضش‌های منازلی که در آن بچه کوچک یا حیوانات خانگی وجود دارند، زودتر از سایر فرش‌ها نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. تجمع گرد و غبار و آلودگیها درون بافت فرش می‌تواند به تار و پود فرش آسیب رسانده و الیاف آن را شل نماید.

چرا شستشوی فرش دستبافت اهمیت زیادی دارد؟

شستشوی فرش دستبافت در منزل بدون هیچ گونه دانش و تجربه می‌تواند به بافت فرش آسیب وارد کند و باعث از بین رفتن جلوه شکیل و زیبای این فرش‌ها شود. بنابراین شناخت بافت فرش، انتخاب شوینده مناسب و انجام فرآیند شستشو به شیوه صحیح می‌تواند در حفظ کیفیت فرش تاثیرگذار باشد.
به خاطر داشته باشید اگر فرش به طور مرتب شسته نشود گرد و خاک به درون بافت فرش نفوذ می‌کند و وقتی روی آن راه می‌رویم، این ذرات موجب فرسایش و آسیب دیدن بافت فرش خواهند شد. شستشوی منظم فرش باعث از بین رفتن آلودگی‌هایی خواهد شد که با جارو از جسم فرش خارج نمی‌شوند. همان طور که گفتیم زمان شستشوی فرش به میزان رفت و آمد وتعداد اعضای خانواده بستگی دارد و بهتر است هر 12-18 ماه یکبار انجام شود.

نکات شستشوی فرش دستبافت در خانه

چرا شستشوی فرش دستبافت را به قالیشویی بسپاریم؟

در صورتی که شرایط شستشوی فرش نامناسب باشد به طور حتم فرش گرانبهای شما آسیب خواهد دید و چه بسا میزان آسیب به حدی باشد که فرش قابلیت استفاده خود را از دست بدهد. در این جا به چند مزیت عمده شستشوی فرش دستبافت توسط قالیشویی اشاره خواهیم نمود:
•    عدم رنگ پس دادن فرش
•    جلوگیری از پخش شدن رنگ
•    خشک شدن کامل فرش
•    جلوگیری از بو گرفتن فرش به دلیل انجام صحیح فرآیند خشک کردن فرش
•    عدم آسیب به بافت و ریشه ها
•    عدم پارگی بخش‌های قدیمی فرش
•    عدم نیاز به نیروی انسانی جهت جابجایی فرش خیس و سنگین به علت استفاده از دستگاه‌های مکانیزه
•    پاکیزگی کامل فرش
•    پاک نمودن کامل لکه‌ها بدون آسیب به بافت فرش
•    جلوگیری از ایجاد ناهمواری در فرش پس از خشک شدن

مراحل شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی

مهم‌ترین نکته در شستشوی فرش دستبافت، انتخاب قالیشویی معتبر و با تجربه است تا بتوانید با خیالی آسوده فرش دستبافت خود را برای شستشو به قالیشویی بسپارید. مراحل شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی بدین شکل است:
•    غبار روبی: به منظور جلوگیری از چرک شدن فرش، لازم است قبل از شستشو گرد و غبار موجود روی فرش جارو شوند.
•    تثبیت رنگ فرش: مهم‌ترین بخش شستشوی فرش دستبافت این مرحله می‌باشد. زیرا در صورت عدم استفاده از مواد شوینده مناسب و درجه یک، فرش رنگ پس می‌دهد و زیبایی خود را از دست خواهد داد.
•    لکه برداری: در این مرحله با استفاده از مواد شوینده درجه یک، لکه‌های موجود روی بافت فرش تمیز می‌شوند.
•    شستشوی فرش: با توجه به جنس الیاف فرش (ابریشم، نخ پنبه، پشم)، رنگ فرش، طیف رنگی، تراکم فرش، درصد کثیفی، نوع و قدمت لکه‌ها و مسائل دیگر، بهترین روش و همچنین مناسب‌ترین مواد جهت شستشوی فرش دستبافت انتخاب و استفاده می‌شوند. معمولا قالیشویی‌های معتبر از دستگاه‌های به روز و مواد درجه یک نانو برای شستشو استفاده می‌کنند.
•    آبکشی: این مرحله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. قالیشویی‌های معتبر معمولا از تجهیزات و ابزارآلات استاندارد و مدرن برای آبگیری فرش دستبافت استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که هرگز نباید فرش را برای خشک شدن در مقابل نور خورشید قرار داد، زیرا این کار موجب تغییر رنگ فرش خواهد شد.
•    خشک کردن فرش: در این مرحله فرش به گرمخانه قالیشویی انتقال می‌یابد تا در مجاورت گرمای استاندارد بافت فرش کاملا خشک شود.
•    بسته بندی و کاور فرش: در نهایت فرش خشک شده کاور و بسته بندی می‌شود و در زمان معین به صاحبش تحویل داده می‌شود.

تفاوت شستشوی فرش دستبافت و ماشینی در قالیشویی

همان طور که گفتیم، برای شستشوی فرش دستبافت نیاز است اطلاعات مناسبی از بافت آن داشته باشیم تا بافت و رنگ فرش هنگام شستشو آسیب نبیند. اما فرش ماشینی رنگ پس نمی‌دهد و شستشوی آن نیز راحت‌تر و بی‌دردسرتر انجام می‌شود.
هنگام شستشوی فرش دستبافت محلول‌های شستشو با استفاده از برس مکانیزه روی فرش پخش می‌شود، در حالی که برای شستن فرش ماشینی نیاز به تجهیزات و ابزار ویژه‌ای نیست.

تجهیزات شستشوی فرش دستبافت در خانه

آیا می‌توان فرش دستبافت را در منزل شست؟

با توجه به حساسیت بالای فرش‌های دستبافت، به هیچ وجه شستشوی آن‌ها در منزل توصیه نمی‌شود، زیرا این فرش‌ها نباید با ابزار و مواد معمولی شسته شوند و برای شستشوی آن‌ها به تجهیزات مخصوص نیاز است. شاید فکر کنید که با شستشوی فرش در منزل از هزینه‌های قالیشویی خواهید کاست، اما خوب است بدانید با توجه به ارزش و بهای بالای فرش دستبافت، پرداخت هزینه‌های قالیشویی ارزشش را دارد؛ پس بهتر است در این بخش از صرفه جویی اقتصادی خودداری نمایید.

کلام آخر

اکنون که با فرآیند شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی آشنا شده‌اید می‌دانید که چرا نباید فرش دستبافت را در خانه شست. شستن این فرش‌ها در منزل ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بافت فرش شما وارد نموده و آن را غیرقابل استفاده کند. پس بهتر است شستشوی فرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید و فرش خود را به تمیزی روز اول تحویل بگیرید. از این که در این مقاله از قالیشویی توحید با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

 

کلمات کلیدی : شستشوی فرش دستبافت