چطور در خانه مبل مخمل را تمیز کنیم؟

یکشنبه 24 مهر 1401
نوشته شده توسط مدیریت
0 نظر
چطور در خانه مبل مخمل را تمیز کنیم؟

تمیز کردن مبل مخمل چگونه انجام می‌شود؟ چطور در خانه مبل مخمل را تمیز کنیم؟ مبلمان یکی از وسایل اصلی در دکوراسیون منازل است و یکی از دغدغه‌های افراد تمیز کردن مبل به ویژه مبل مخمل است. همیشه مبلمان مخمل توجه افراد را به خود جلب می‌کند به همین دلیل درخشش و تمیزی آن بسیار اهمیت دارد.‌ هنگامی که روش‌های تمیز کردن این نوع مبلمان را بدانید به راحتی می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید. شست و شوی مبل مخمل در منزل خیال افراد را در رابطه با نوع ماده شوینده و نوع شست و شو راحت می‌کند.
 قالیشویی توحید سه روش رایج شست و شوی مبل مخمل در منزل را به شما ارائه می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این روش‌ها بیشتر بدانید.

نکات مهم قبل از شستن مبل مخمل

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن مبل مخمل کنید، حتما به برچسب دستورالعمل شست و شوی آن توجه نمائید. در صورت رعایت این دستورالعمل ‌مبل شما به راحتی تمیز می‌شود و آسیب نمی‌بیند. روی این برچسب‌ها ۴ کلمه انگلیسی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها بیانگر یک معنی و مفهوم خاص است.‌

حرف W

دیدن این حرف بر روی برچسب، نشان‌دهنده‌ این موضوع است که برای شستن این نوع مبل نباید از آب استفاده کرد. شستن آن‌ها با آب باعث آسیب رسیدن به مبل می‌شود.

حرف S

دیدن این حرف نشان‌دهنده‌ این موضوع است که برای پاک کردن لکه از روی مبل نباید از محلول‌هایی که در ترکیب خود آب دارند استفاده کنید. استفاده از آب بر روی مبل‌هایی که برچسب S دارند باعث ایجاد لکه‌های بیشتر و آسیب به مبل می‌شود‌.

حرف WS

این برچسب نشان‌دهنده این موضوع است که شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد آسیب به مبل مخمل، از آب و محلول‌های پاک‌کننده استفاده کنید.‌

حرف X

این حرف نشان‌دهنده این است که برای تمیز کردن مبل فقط می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

نکات تمیز کردن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل با روش‌های خانگی

تمیز کردن مبل مخمل با روش‌های خانگی به چه صورت است؟ جنس مخملی که در مبلمان از آن استفاده می‌شود می‌تواند از جنس‌های مختلف مانند پلی استر، کتان یا ابریشم باشد. مبل مخمل آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارد، به همین دلیل هنگام تمیز کردن و شست و شوی آن باید با احتیاط رفتار کرد و با حساسیت بالا این کار را انجام داد. شست و شوی مبل مخمل در منزل نکات خاص خود را دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید مبلی تمیز بدون آسیب‌دیدگی داشته باشید.

گردگیری مبل مخمل قبل از شست و شو

تمیز کردن مبل مخمل چه مراحلی دارد؟  در ابتدا و قبل از انتخاب روش شست و شو می‌بایست با یک برس نرم یا پارچه نرم مبل را به طور کامل گردگیری کنید. حذف گرد و خاک از روی مبل یکی از مراحل آماده‌سازی مبل مخمل برای انجام شست و شو است. همچنین می‌توانید با استفاده از جاروبرقی مواد اضافی موجود روی مبل یا گرد و خاک های به جا مانده را کامل از بین ببرید. یک نکته مهم در رابطه با شستن مبل تست ماده شوینده‌ای است که می‌خواهید از آن استفاده کنید. قسمت کوچکی از مبل را برای تست ماده شوینده انتخاب کنید و آن قسمت را با آن ماده شست و شو دهید. در صورتی که آسیب به بافت پارچه وارد نشد و ایجاد لک نکرد می‌توانید روی تمام قسمت‌های مبل از آن استفاده کنید.‌

جوش شیرین و آبلیمو

تمیز کردن مبل مخمل با آب لیمو و جوش شیرین بسیار عالی عمل می‌کند. این مواد به دلیل در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن گزینه بسیار خوبی برای شست و شوی مبل مخمل محسوب می‌شوند. نصف استکان آبلیمو به همراه نصف لیوان آب را مخلوط کنید و در انتها یک قاشق جوش شیرین به آن اضافه نمایید. این ترکیب به شما کمک می‌کند تا مبل‌های مخمل خود را به سادگی و بدون دردسر در منزل تمیز کنید. در ادامه و با استفاده از یک پارچه نرم ترکیب مورد نظر را روی لکه‌های مبل بزنید. پارچه را خیلی آرام روی مبل بکشید و در صورت از بین نرفتن لکه‌ها می‌توانید دوباره این کار را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

تمیز کردن مبل مخمل با صابون و آب

یکی از روش‌های شستن مبل مخمل در خانه استفاده از ترکیب آب و صابون است. محلول آب و صابون را با یک پارچه نرم روی مبل و لکه‌های موجود در آن بکشید و با زدن ضربه‌های آرام روی لکه‌ها، آن‌ها را از بین ببرید. این روش به دلیل در دسترس بودن مواد آن بسیار کم هزینه و آسان است. بعد از اینکه از ترکیب آب و صابون استفاده کردید اجازه دهید مبل خشک شود. بعد از خشک شدن در صورت وجود لکه می‌توانید مجددا از همین محلول استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.‌

استفاده از شامپو فرش برای تمیز کردن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل با استفاده از شامپو فرش چگونه است؟ استفاده از شامپو فرش یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد برای تمیز کردن این مبل در منزل است. برای تمیز کردن لکه از روی مبل مخمل باید حوصله داشته باشید و به آرامی این کار را انجام دهید. قبل از استفاده از شامپو فرش روی مبل باید حتما تست بگیرید که آسیبی به بافت پارچه وارد نشود. اگر مشکلی به وجود نیامد می‌توانید با استفاده از یک پارچه نرم مثل دو روش قبل روی مبل را با مخلوط آب و شامپو فرش بکشید.

شیوه های تمیز کردن مبل مخمل

خشک کردن مبل مخمل پس از شستشو

تمیز کردن مبل مخمل در منزل به سه روش رایج را توضیح دادیم. اما نکته‌ای که وجود دارد خشک کردن مبل مخمل بعد از شست و شو و تمیز کردن آن است. بعد از اینکه مبل مخمل خود را با استفاده از سه روش ذکر شده تمیز کردید نوبت به خشک کردن آن می‌رسد. برای این کار می‌توانید تشک مبل را در هوای آزاد و در معرض نور خورشید قرار دهید تا خیلی راحت و سریع خشک شود. در صورتی که دسترسی به فضای آزاد ندارید می‌توانید از بخار شوی برای خشک کردن مبل استفاده کنید. بعد از اینکه فرآیند خشک شدن مبل انجام شد با استفاده از یک برس نرم، پرزهای مبل را مرتب کنید.‌

نتیجه گیری

تمیز کردن مبل مخمل در منزل به راحتی امکان‌پذیر است. سه روش رایج و تاثیرگذار برای شستن مبل مخمل در منزل را توضیح دادیم. خشک کردن مبل بعد از شست و شو جز نکات مهم و الزامی در تمیز کردن مبمان است. حتما قبل از شروع به شستن مبل مخمل آن را گردگیری کنید و به طور کامل آلودگی‌ها را از سطح آن پاک کنید. در نهایت برای ساده تر شدن و در عین حال کسب بهترین نتیجه پیشنهاد ما این است که کار تمیز کردن لکه های روی مبل را به مبل شویی معتبر بسپارید.

 

کلمات کلیدی : تمیز کردن مبل مخمل